Laag water vraagt visie van de binnenvaart
Klimaatverandering zorgt voor stijging van de zeespiegel. Maar ook voor langer tijdelijk zeer zware regenval en geheel contrair lang aanhoudende droogten. Dat laatst is niet alleen een probleem voor de landbouw en drinkwatervoorziening. Ook de scheepvaart , met name de riviervaart heeft daar last van. Soms kunnen rivieren zelfs geheel onbevaarbaar worden. Hoewel er momenteel geen sprake is van laagwater, publiceert Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) onlangs een toekomstgerichte visie om de uitdagingen van het laagwater voor de binnenvaart in Nederland en op de Rijn aan te pakken.
Laagwater heeft effect op de binnenvaart omdat schepen dan minder diep geladen kunnen worden en daardoor minder lading kunnen vervoeren. Bij extreem laagwater kan zelfs een situatie ontstaan waarbij er helemaal niet meer gevaren kan worden. Op rivieren hangt de beschikbare vaardiepte vooral samen met de waterafvoer en de inrichting van de rivier. Hoe groter de waterafvoer, hoe groter de vaardiepte. Lage rivierafvoeren en laagwater zijn fenomenen van alle tijden, maar door klimaatverandering zal dit naar verwachting vaker en langduriger voor gaan komen. De scheepvaartsector wordt hierdoor minder betrouwbaar en kan haar logistieke functie minder goed vervullen. Omgaan met laagwater vraagt daarom om een duidelijke visie.
Meer info: laagwatervisie van KBN