Kapers Somalië beroeren zelfs Rotterdam

(Door Hans Roodenburg)

Wie had gedacht dat de piraterij van voornamelijk Somalische kapersinde Golf van Aden zelfs in Rotterdam gevolgen zou hebben? De Koninklijke Vereniging vanNederlandse Reders (KVNR) in Rotterdam en de zwaar zeetransportrederij Jumbo Shipping storen zich erg aan het overheidsbeleid om – in tegenstelling tot vele andere zeevarende naties - (nog) niet particuliere beveiligers op de schepen toe te staan.



De onafhankelijke club van scheepvaartliefhebbers in Rotterdam, World Ship Society Rotterdam Branch, hekelt dat overheidsbeleid ook en vindt de ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’ waaraan de KVNR, Jumbo en de Rederij Vroon in Breskens denken begrijpelijk.

De reders zijn zelfs strafbaar als zij, ter bescherming van bemanning, schip en lading particuliere beveiligers inhuren. ,,In Nederland is men maar academisch aan het leuteren over strafvervolging als je adequate bescherming wilt inhuren. Als druppel op een gloeiende plaat heeft de Nederlandse regering besloten om dit jaar voor maximaal 50 schepen militaire teams in te zetten,’’ vertelt voorzitter Cees de Keijzer van de World Ship Society Rotterdam Branch klip en klaar als geen ander.


alt

Onduidelijkheid

Over de toewijzing van Nederlandse militairen per schip is er ook veel onduidelijkheid vanwege de te hanteren criteria en de te verkrijgen capaciteiten bij het ministerie van Defensie. Bovendien is er een aanmeldingstijd voor de reders van zes weken terwijl de vaarplanning vaak veel acuter is.

Een Amerikaanse ontwikkelingsorganisatie, die geen verantwoording aan de overheid schuldig is, heeft al met een hele dikke duim uitgerekend dat de jaarlijkse kosten van piraterij in de Golf van Aden circa 6,6 tot 6,9 miljard dollar bedragen. Daarvan is een grote kostenpost volgens de NGO overigens het duurdere brandstofverbruik om sneller langs deze gevaarlijke regio te varen, althans voor de schepen die dat kunnen.

Er zijn geen exacte cijfers bekend maar op het ogenblik hebben kapers ongeveer tien schepen met een paar honderd onschuldige zeelieden in gijzeling. De kans dat een van de gekaapte schepen de afgelopen jaren in Rotterdam is geweest is overigens niet zo groot.

Volgens Arnold van der Heul van Jumbo Shipping in Rotterdam kunnen particuliere beveiligers een mooi afschrikmiddel zijn voor de kapers. Ze hebben semi-automatische wapens en zijn vanaf zee meteen te zien door de kapers.


Gevaarlijk gebied

Jumbo Shipping komt regelmatig in het gevaarlijke vaargebied met zwaar zeetransportschepen die gezien de ladingen niet snel kunnen varen. In de Maritieme & Offshore Carrièrekrant legt Van der Heul de situatie uit. ,,Het is absoluut een groot probleem. Als er hier in Europa een piraterij-incident op zee zou zijn, zouden kapers geen enkele kant op kunnen. In Somalië kan niemand hen iets maken.’’

De aanpak van piraten is effectief door hen af te schrikken, zegt hij. ,,Niet afschieten. Ik vind dat als je wordt aangevallen, je bewapend personeel moet kunnen laten zien. Ook kun je waarschuwingsschoten afvuren, maar doelgericht schieten moet te allen tijde het uiterste middel blijven. Alle landen om ons heen laten wel bewapende beveiligers toe op schepen en er is nog nooit een schip met particuliere beveiliging gekaapt. Dus het is bewezen dat het werkt.’’

Cees de Keijzer van de WSS Rotterdam Branch maakt met een eenvoudige rekensom duidelijk dat de eventuele militaire inzet van Nederland op de Nederlandse schepen ‘big business’ voor de overheid kan worden. ,,De kosten komen voor de reder en bedragen 200.000 dollar voor twee weken. Vijftig schepen leveren dan 10 miljoen dollar op.’’


Booming

Voor de Somalische kapers blijft de piraterij nog meer ‘booming business’. In 2010 werd 80 miljoen dollar geïnd aan losgeld om schepen vrij te krijgen. In 2011 zou dat zelfs 135 miljoen dollar zijn geweest.

Niet uitgesloten moet worden geacht dat de Nederlandse overheid vroeg of laat toch akkoord gaat met particuliere beveiliging aan boord. De Nederlandse reders, die eerder nog juridische stappen tegen de overheid hebben overwogen, wachten de verdere ontwikkelingen af. Of ze kiezen noodgedwongen ervoor om onder een andere vlag te gaan opereren.


Schrijf uw reactie








Type de code over: