Wild Bet in TENT: Gil & Moti zien verband tussen gokken en migratie

8333-wild-bet-in-tent-gil-moti-zien-verband-tussen-gokken-en-migratie


(van de redactie)

De tentoonstelling Wild Bet draait om gokken als sociaalpsychologisch fenomeen. De tentoonstelling is een theatrale totaalinstallatie, waarin kunstenaarsduo Gil & Moti de kijker meenemen in een wereld van openbare gokmachines, verleidelijke gokhallen, eenvoudige achterkamertjes en illegaal gokspel, en in de belofte van geluk die daarin lonkt. De kunstenaars zagen een verband tussen de kans die gokkers wagen in de hoop op geldelijk geluk, en de gok die migranten wagen als zij hun thuis verlaten in de hoop op een beter leven. Zij doken in de gokscenes van drie verschillende steden – Rio de Janeiro, Helsinki en Rotterdam – en raakten daar met migranten in gesprek over hun motieven en hun levens.


Op intens persoonlijke, ontwapenende wijze maakten Gil & Moti indringende verhalen los, over gebrek aan perspectief, het gemis van thuis, de soms vijandige nieuwe omgeving, en de parallelle wereld van de gokhal of het gokspel als een mogelijkheid om daaraan te ontsnappen. Zij verwerkten die verhalen in zaalvullende installaties, waarin ze spelen met de specifieke sfeer en setting van de gokscenes in de drie steden. De hoofdrol is voor video’s, waarin ze de schurende documentaire werkelijkheid met burleske imitatie op de spits drijven of met liefdevolle aandacht verzachten.

Veldonderzoek in Rio, Helsinki en Rotterdam
Aan Wild Bet ging drie jaar veldonderzoek op locatie vooraf. In Rio de Janeiro volgden Gil & Moti het spoor van het illegale gokspel ‘Jogo de Bicho’ (dierenspel) dat overal op straat wordt gespeeld. Hier maakten ze een film met Gustav, die zich opwerpt als hun gokinstructeur en gids, hen de ontstaansgeschiedenis van het spel onthult, de harde dagelijkse realiteit in de favelas laat zien en vertelt over zijn dromen en zijn zorgen om zijn kinderen.

In Helsinki zagen Gil & Moti hoe door de overheid gerunde gokautomaten in elke supermarkt te vinden zijn en hoe de meest geliefde spelletjes een folkloristisch fantasieland voorspiegelen. De idyllische Finse natuur en vrolijke boeren en goudgravers uit de gokspelletjes vormen nogal een contrast met de verhalen van de diverse migranten die Gil & Moti hier ontmoeten.

In Rotterdam troffen Gil & Moti zowel commerciële gokhallen aan met hun verleidelijke esthetiek van goud en glitter, als informele kaarttafels achterin bruine cafés. Hier gingen de kunstenaars een intieme samenwerking aan met Shari, die 24 jaar geleden naar Nederland kwam om haar zoon terug te halen maar de terugreis niet kon betalen. Uit vele ontmoetingen creëerden ze een gelaagd beeld van een leven aan de rand van de Nederlandse samenleving, waar de soms verstikkende ervaring van uitsluiting en eenzaamheid door kleine momenten van geluk in de gokhal wordt onderbroken.

Credits
Wild Bet werd mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds; Capacete, Rio de Janeiro; het Helsinki International Artist Programme (HIAP); en de O&O regeling van CBK Rotterdam. Met dank aan alle participanten.

Biografie Gil & Moti
Kunstenaars Gil & Moti (1968/1971) werken sinds ze in 1998 van Israël naar Rotterdam verhuisden als duo. Zij ontwikkelden een praktijk waarin ze de grenzen tussen het publieke en het private bewust opheffen – in hun eigen leven én in hoe ze zich als kunstenaars verhouden tot de wereld om hen heen. Altijd identiek gekleed en altijd samen, engageren ze zich via performance en sociale interventie met thema’s als discriminatie en sociale of economische uitsluiting. Die grote en urgente thema’s benaderen ze vaak op intieme wijze, via intens persoonlijke betrokkenheid en interactie met mensen in hun eigen nabije omgeving, om op die manier de implicaties van grote maatschappelijke en politieke vraagstukken tastbaar te maken. Hun eigen ervaring en positie – als kunstenaars, als homoseksueel stel, als Joodse migranten in Europa, en als Israëliërs die besloten hun nationaliteit in te wisselen – speelt altijd mee in hun werk. Wild Bet is deels gebaseerd op hun persoonlijke ervaring als immigranten.

De opening van de tentoonstelling is op donderdag 10 oktober 2019 19.00-21.00 in TENT (Witte de Withstraat 50).

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Stad en platteland

Het verhaal is van Annie Proulx. Het staat in 'Heart Stories'. Het gaat over Lime, een jongeman met rood haar en een soort innerlijk vuur dat erop lijkt 'of hij snel van binnen op aan het branden is'.

Een vuur dat sommige vrouwen aantrekkelijk vinden. Lime is met zijn vriendin Charlotte buiten de stad gaan wonen. Ze droomden dat ze daar een handeltje in Peruviaanse poncho's op konden zetten. Dat plan mislukt, maar dankzij het geld van de ouders van Charlotte overleven ze. Lime heeft in de heuvels een groep verlopen eenzelvige landbouwers gevonden die op woensdagavond fantastische zelf geschreven muziek maken. Hillbillymuziek, origineel en ontroerend goed gespeeld. De muzikanten zijn stug en weinig spraakzaam, maar ze staan hem toe dat hij meespeelt. Hij ontdekt dat de zangeres, een goed in het vet zittende, maar mooie jongedame, de schrijfster van de songs is. Haar vader speelt ook mee. De enige keer dat hij overdag langs komt, is zij alleen. Hij verleidt haar. Als haar huisgenoten waaronder haar vader, thuiskomen van het werk op het land en hen ontdekken, roept hij dat hij van haar houdt. Op dat moment ontdekt hij dat de man waarvan hij dacht dat het haar vader was, haar echtgenoot is. Hij rent voor zijn leven en keert er nooit meer terug.

  • Nieuw

  • Reacties