Beste filmpublicatie 2019: Louis Hartlooper Prijs voor boek ‘Diva’ van Erik Brouwer

8319-beste-filmpublicatie-2019-louis-hartlooper-prijs-voor-boek-diva-van-erik-brouwer

(van de redactie)

Zaterdag 28 september is tijdens het Nederlands Film Festival de jaarlijkse Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie uitgereikt aan Erik Brouwer voor het boek ‘Diva’. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie is voor de vijftiende keer uitgereikt aan een persoon die zich met een publicatie verdienstelijk heeft gemaakt voor de geschreven filmcultuur.


Uit het juryrapport
‘’Deze prikkelende biografie gaat over een vergeten Nederlands icoon waar menigeen nog nooit van had gehoord. Alleen al het feit dat Jetta Goudal de enige Nederlandse actrice is met een ster op de Hollywood Walk of Fame maakt dit boek uniek. En ook al geeft de schrijver in zijn voorwoord op humoristische wijze aan dat niet alles waargebeurd is; hij heeft zich duidelijk vol overgave gestort op de research en dat maakt de verhalen in dit boek over het algemeen bijzonder geloofwaardig.

De tijdsgeest is beeldend en gedetailleerd weergegeven. Hollywood's zogenaamde Golden Age komt tot leven in enerverende anekdotes. (…) Het boek is soms grappig, vaak dramatisch, maar steevast met betrokkenheid geschreven. Jetta's tragische laatste jaren en de verschrikkingen van de oorlog worden niet vermeden maar respectvol uiteengezet. En Goudals eigengereidheid, kracht, doorzettingsvermogen en tragiek zijn een mooie spiegel voor de huidige filmindustrie (en de wereld in het algemeen), waarin vrouwen nog steeds moeten vechten voor hun gelijkheid.’’

De uitreiking
De prijs werd uitgereikt door de juryvoorzitter Paul Ruven (namens DPN – Documentaire Producenten Nederland). De jury bestond verder uit Ashar Medina (namens Netwerk Scenarioschrijvers), Sander Houwen (namens DDG – Dutch Directors Guild), Nina Badoux (namens NSC – Netherlands Society of Cinematographers) en Digna Sinke (namens FPN – Filmproducenten Nederland).

Tijdens de prijsuitreiking verzorgde Nouchka van Brakel, de winnares van vorig jaar, een lezing met de titel ‘Dreigen opwindende seksscenes in films uit te sterven?’ De KNF heeft een moment gepakt om Pieter van Lierop te eren met een selectie van 25 van zijn beste stukken. En Suzanne Rethans gaf een voordracht over haar nieuwste boek: ‘Begeerd en verguisd. Het leven van Sylvia Kristel.’

De uitreiking vond plaats tijdens een door het Louis Hartlooper Complex aangeboden feestelijke bijeenkomst, gepresenteerd door Lex Veerkamp, voor leden van de Dutch Directors Guild (DDG), Filmproducenten Nederland (FPN), Documentaire Producenten Nederland (DPN), Netherlands Society of Cinematographers (NSC), Netwerk Scenarioschrijvers, het Louis Hartlooper Genootschap, de KNF, het NFF en de Louis Hartlooper Stichting en natuurlijk ook voor belangstellenden.

Erik Brouwer
Erik Brouwer (1972) is freelance schrijver en journalist. Hij schreef onder andere het prijswinnende boek Spartacus - De familiegeschiedenis van twee joodse olympiërs. Het boek Schaduwboksen - Nelson Mandela en de nobele kunst van de zelfverdediging werd genomineerd voor de Nico Scheepmaker Vakprijs 2013. Zijn verhaal Ernest Hemingway is een renner won in 2007 de Hard gras Prijs voor beste sportjournalistieke productie. Brouwers journalistieke artikelen over maffia, rechtszaken en sport verschijnen in onder meer Hard Gras, NRC, De Volkskrant, Revu en De Muur. (Zie ook de kopfoto. Bron: www.erikbrouwer.eu)

Shortlist genomineerde publicaties
De vijf genomineerde publicaties voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2019 zijn (in alfabetische volgorde):

1. Diva - Erik Brouwer, Uitgeverij Bern, 2018

2. Een jaar in het donker - Gerhard Hormann, Just Publishers, 2019

3. Film Fun - Thys Ockersen, Thys Ockersen Films/Film Fun, 2019

4. Haarlem Filmstad - Samenstelling Harry Hosman, Lecturis, 2019

5. Prikkelend in hoge mate – Een geschiedenis van de bioscopen in Zutphen - Hans Heesen, Uitgeverij Siemes, 2018

Over de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie
De prijs wordt voor de vijftiende keer uitgereikt aan een persoon die het afgelopen jaar met een of meerdere publicaties een stimulerende bijdrage heeft geleverd aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt jaarlijks uitgereikt onder auspiciën van de Louis Hartlooper Stichting. Met de prijs hopen de initiatiefnemers het schrijven over film in Nederland onder de aandacht te brengen en waardering uit te spreken voor idealisme, moed, inzet en bevlogenheid. Een nationale filmcultuur is ondenkbaar zonder goede filmpublicaties. Zonder referenties, reflecties, onderzoek, inventarisaties en andere geschreven inzichten is er zelfs geen begin van filmcultuur.

Selectieprocedure
Elke deelnemende filmvakvereniging (te weten DDG, FPN, NSC, DPN en Netwerk Scenarioschrijvers) heeft uit eigen gelederen een representant gekozen die zitting neemt in de jury, die bestaat uit vijf leden. Zoals gewoonlijk is het Genootschap in juni gekomen tot een shortlist van genomineerde publicaties. De tweede week van september kwam de jury bijeen om de winnende publicatie te selecteren. Tijdens de uitreiking van de prijs was de jury aanwezig om de jurykeuze toe te lichten.

Prijs
Naast een eervolle plek, middels een fotografische afbeelding in de eregalerij van het LHC, bestaat de prijs uit een bedrag van 1.000 euro, een penning met oorkonde en daarnaast een Zwarte Spiegel. Bovendien krijgt de winnaar de uitnodiging om het jaar daarop tijdens de uitreiking een korte voordracht te houden over het belang van goede filmjournalistiek (doelstelling van de prijs indachtig). Dit jaar heeft Nouchka van Brakel, winnaar van 2018, de lezing gehouden.

Eerdere winnaars
De prijs is eerder toegekend aan:

· Joyce Roodnat (2005) voor de artikelenreeks Europese Filmklassieken in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad;

· Dirk Lauwaert (2006) voor zijn boek Dromen van een expeditie;

· Annemieke Hendriks (2007) voor haar boek De pioniers. Interviews met 14 wegbereiders van de Nederlandse cinema;

· André Waardenburg (2008) voor zijn enthousiasmerende artikelen in NRC Handelsblad en Skrien;

· Dana Linssen (2009) gewaardeerd om de brede en beschouwende journalistieke context als filmjournaliste van NRC Handelsblad en hoofdredacteur van De Filmkrant;

· Oliver Kerkdijk (2010) voor zijn eigenzinnig romantisch taalgebruik en een indrukwekkende kennis van de filmhistorie, tezamen een ode aan de cinema vormend;

· Eric Koch (2011), die door zijn grote liefde voor uiteenlopende filmgenres de afgelopen jaren veel heeft bijgedragen aan het filmbezoek en de filmbeleving in Nederland;

· Gawie Keyser (2012), die film op een hoger plan weet te tillen door met liefde, passie én verhelderende inzichten te schrijven in o.a. de Groene Amsterdammer;

· Bor Beekman (2013), voor zijn artikelen en interviews in De Volkskrant die hij schrijft met een gedegen kennis van zaken en met open vizier. Dat maakt zijn artikelen uitermate boeiend en getuigen van een grote liefde voor film;

· Rob van Scheers & Paul Verhoeven (2013) voor Volgens Verhoeven. Een bundeling van de Volkskrant-reeks van 65 teksten waarin een aantal klassieke films besproken wordt;

· Tjeu van den Berk en Marjeet Verbeek (2014) voor Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijden (spiritualiteit van de film). De winnende publicatie is doordrenkt van liefde voor de filmkunst, niet eenduidig en een pleidooi voor de onbevangenheid;

· Ruud den Drijver (2015) voor Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West. Een omvangrijke biografie over het leven en werk van een markante en veelzijdige regisseur, producent, lobbyist, docent en essayist;

· Patricia Pisters (2016) voor Filming for the Future. The Work of Louis van Gasteren. Een meeslepend relaas van de carrière van de veelzijdige kunstenaar, maar ook een pleidooi voor zijn authentieke, gedurfde en betrokken manier van films maken;

· Joyce Roodnat (2017) voor Hee… zie je dat!? - De films van Ed van der Elsken. Een ontrafeling van zijn autobiografische films op zo’n manier dat je zin krijgt de films te gaan (her)zien;

· Nouchka van Brakel (2018) voor Scènes uit mijn eigen draaiboek. Een heldere inkijk in het uitdagende proces dat film maken in Nederland is. Een prachtig zelfportret over een vrouw die haar tijd ver vooruit was, en zich schijnbaar moeiteloos staande wist te houden in een mannenwereld.

van de uitgever :
WORD DONATEUR VAN RV&M. Maak een vaste bijdrage per maand (vanaf €2,-) of een eenmalige bijdrage naar keuze over naar NL55INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road o.v.v. Support V&M

Afzender: RV&M
emailadres: contact@vandaagenmorgen.nl

maandag 30 sep 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Stad en platteland

Het verhaal is van Annie Proulx. Het staat in 'Heart Stories'. Het gaat over Lime, een jongeman met rood haar en een soort innerlijk vuur dat erop lijkt 'of hij snel van binnen op aan het branden is'.

Een vuur dat sommige vrouwen aantrekkelijk vinden. Lime is met zijn vriendin Charlotte buiten de stad gaan wonen. Ze droomden dat ze daar een handeltje in Peruviaanse poncho's op konden zetten. Dat plan mislukt, maar dankzij het geld van de ouders van Charlotte overleven ze. Lime heeft in de heuvels een groep verlopen eenzelvige landbouwers gevonden die op woensdagavond fantastische zelf geschreven muziek maken. Hillbillymuziek, origineel en ontroerend goed gespeeld. De muzikanten zijn stug en weinig spraakzaam, maar ze staan hem toe dat hij meespeelt. Hij ontdekt dat de zangeres, een goed in het vet zittende, maar mooie jongedame, de schrijfster van de songs is. Haar vader speelt ook mee. De enige keer dat hij overdag langs komt, is zij alleen. Hij verleidt haar. Als haar huisgenoten waaronder haar vader, thuiskomen van het werk op het land en hen ontdekken, roept hij dat hij van haar houdt. Op dat moment ontdekt hij dat de man waarvan hij dacht dat het haar vader was, haar echtgenoot is. Hij rent voor zijn leven en keert er nooit meer terug.

  • Nieuw

  • Reacties