Nieuwe leden voor de Raad van Toezicht van Witte de With: is dat alles?

8136-nieuwe-leden-voor-de-raad-van-toezicht-van-witte-de-with-is-dat-alles (Door Kees Versteeg)

In een recent persbericht laat Witte de With – Centrum voor Hedendaagse Kunst – weten dat er drie nieuwe leden zijn benoemd in de Raad van Toezicht. Of dit gevolgen gaat hebben voor het beleid of dat er binnenkort een nieuwe naam wordt gekozen – geen idee. Kans is groot dat eigenlijk niemand weet hoe deze instelling zich verder moet ontwikkelen. Vandaar een herhaling van een opinie die ik eerder uitte op Vers Beton. Op naar Cheops!


Op 20 september 2017 schreef ik n.a.v. de discussie over de naam Witte de With de volgende reactie op Vers Beton.

De discussie over de naam Witte de With is in de eerste plaats politiek; uit Amerika overgewaaid zwart activisme probeert in Rotterdam voet aan de grond te krijgen. Het zijn vooral gekleurde Amsterdammers die dit politieke vuurtje opstoken.

Niettemin – nuchterheid en eerlijkheid vormen altijd de beste verdediging – hebben ze een punt?

Ja. Ik kan een naamswijziging van kunstencentrum Witte de With wel billijken, want het getuigt inderdaad van onnadenkendheid om een kunstcentrum in de Witte de Withstraat naar een hardhandig optredende VOC-admiraal te noemen.

Dat geldt overigens niet voor de straatnaam Witte de With. Die verbindt ons, zoals Marianne Klerk terecht opmerkt, in ons nationale gevoel. En daar maken goede en slechte dingen deel van uit, dus ook de goede en slechte daden van Witte de With.

Anders is dat voor een kunstcentrum dat een internationale uitstraling beoogt. Kunst is m.i. het zichtbaar maken van het ongewone, het andere en het kweken van empathie daarvoor. Het heeft in de aard een voortrekkersrol. We moeten dus inderdaad op zoek naar een betere naam.

Hier mijn suggestie aan de nieuwe directeur Sofía Hernández Chong Cuy.

Ik zou Witte de With omdopen tot Cheops – naar een gedicht van de grote Rotterdamse dichter J.H. Leopold. Leopold gaf zijn leven lang les op het Erasmiaans gymnasium aan de Wytemaweg, die in het verlengde van de Witte de Withstraat ligt. Een stenen zuil met daarop zijn portret en een door hem vertaald kwatrijn van de Perzische dichter Omar Khayyám stond jarenlang in het Museumpark. Tot het op een dag spoorloos verdween, zoals wel meer kunstwerken in Rotterdam.

Cheops is een goed klinkende internationale naam met dus een duidelijke connectie met Rotterdam. Cheops verwijst ook naar de beroemde piramide, en dus naar de slaven die hem bouwden. De naam symboliseert dat slavernij in allerlei soorten en maten in de wereldgeschiedenis voor kwam. Als geschiedenis werkelijk belangrijk voor je is, zou je die nuances moeten willen blootleggen. Om te voorkomen dat iemand ooit in slaap valt in Cheops zou ik voorts aan de gevel van Cheops een verbinding willen maken tussen de Hollandse dichtkunst en Arabische dichtkunst door daar een regel te hangen van de homoseksuele dichter Abu Nuwas (750-810), een groot liefhebber van jongensfeestjes.

‘De eerste regel luidt: wie hier in slaap valt neuken we.’

Maar een naamswijziging is niet genoeg. Het gaat ook om het creëren van een nieuw concept. Dat kunst de allerindividueelste uitdrukking is van de allerindividueelste emotie, hebben we nu wel gehad. Het is simpelweg tijd dat de mensen weer naar elkaar toegroeien. Ik zou Mutual Enlightenment – Wederzijdse Verlichting van culturen – willen introduceren als nieuwe radicale middenweg tussen alt-right en cultuurmarxisme. Cultureel humanisme dient onze gespleten tijdgeest – ‘onverstand was allerwegen’ – te helen.

Tot slot. Recent schreef ik een stuk voor de onlinekrant Rotterdam Vandaag & Morgen over Rotterdammers in Wikipedia. Behalve dat bleek dat Rotterdamse cultuurmakers in vergelijking met Amsterdamse cultuurmakers daarin zwaar ondervertegenwoordigd zijn, deed ik een verrassende bijvangst: geografie bleek boven kleur te gaan. Overdreven gezegd: zowel blank als kleur uit Amsterdam staan in Wikipedia, zowel blank als kleur uit Rotterdam ontbreken. Je zou het bijna geografisch racisme noemen. Wat Rotterdam betreft, kunnen blank en kleur dus beter samenwerken om cultureel iets te bereiken, ze zitten in hetzelfde schuitje.

Kortom, laat Rotterdam vooral zijn eigen culturele weg kiezen. De Amsterdamse weg – die van cultuurmarxisme en Identity Politics – loopt dood. Die van alt-right trouwens ook.

Natuurlijk, dit stuk is alweer twee jaar oud. Maar details daargelaten, sta ik er nog steeds achter. Hieronder de nieuwe Who’s Who van de Raad van Toezicht.

Vervolg: Persbericht

Nieuwe leden benoemd in de Raad van Toezicht van Witte de With: Fariba Derahkshani, Timme Geerlof, Annuska Pronkhorst.

Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst in Rotterdam is verheugd de benoeming aan te kondigen van drie nieuwe leden in haar Raad van Toezicht: Fariba Derahkshani, Timme Geerlof en Annuska Pronkhorst. Zij volgen drie uittredende leden op van wie de zittingstermijn eindigde: Jeroen Princen, Nathalie De Vries en Kees Weeda (voorzitter).

"We zijn zeer dankbaar voor hun toezicht op ons instituut en de toewijding waarmee Princen, De Vries en Weeda dit hebben uitgevoerd. Ik ben hen bijzonder dankbaar voor het advies waarmee zij mij in 2018, het eerste jaar van mijn ambtstermijn, hebben bijgestaan," zei Sofía Hernández Chong Cuy, (foto hierboven) directeur van Witte de With. "De drie nieuwe leden zullen ons helpen bij het vormgeven en implementeren van ons toekomstige beleid. Hun professionele expertise, plus de diversiteit aan culturele achtergronden die we nu in onze Raad aantreffen, belooft de discussies over onze institutionele visie te verrijken. "

Fariba Derahkshani neemt haar uitgebreide culturele inzicht van hedendaagse kunst in niet-westerse regio’s mee naar Witte de With. Zij is werkzaam bij het Prins Claus Fonds voor Cultuur en Ontwikkeling in Amsterdam, waar zij de programma-coördinator is van de Prins Claus Awards.

Timme Geerlof, geboren en getogen in Rotterdam, brengt zijn juridisch inzicht naar Witte de With. Hij is partner bij Windt Le Grand Leeuwenburgh, hoofd van de afdeling intellectuele eigendom van dit advocatenkantoor en adviseert over een verscheidenheid aan juridische aspecten van ideeën en creaties.

Annuska Pronkhorst, architectuurhistoricus, brengt haar kennis over ruimtelijke implicaties van migratie in steden mee. Zij is partner bij Crimson Historians & Urbanists en mede-oprichter van de Independent School for the City, beide in Rotterdam.

De drie nieuwe leden voegen zich bij de vier huidige leden: kunstenaar Gabriel Lester, gevestigd in Amsterdam; kunstenaar Katarina Zdjelar, gevestigd in Rotterdam; Stijn Huijts, directeur van het Bonnefantenmuseum in Maastricht en Annet Lekkerkerker.

Annet Lekkerkerker (foto hierboven) is sinds 2017 lid van de Raad van Toezicht van Witte de With en zal tijdelijk optreden als waarnemend voorzitter. Zij is Lid van het College van Bestuur van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Van 2009 tot en met de editie van 2019 was zij verbonden aan het Holland Festival, eerst als zakelijk directeur en vanaf 2018 als algemeen directeur.

*

Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst werd in 1990 opgericht als kunsthuis, met als missie het presenteren en bevragen van hedendaags werk van beeldend kunstenaars en cultuurmakers van dichtbij en verder weg. Het organiseert tentoonstellingen, geeft kunstopdrachten, publiceert en ontwikkelt educatieve en samenwerkingsprojecten. De kunstenaars met wie dit non-profit instituut in het bijzonder samenwerkt en het publiek dat wordt betrokken zijn geïnteresseerd in het uitdagend bevragen en verbeelden van ons heden.

Na een serie publieke debatten heeft het instituut de geschiedenis van haar naam onderzocht. Raadpleeg voor meer informatie hierover ons jaarverslag 2018.

Witte de With onderschrijft de Governance Code Cultuur en de Code Culturele Diversiteit.

Witte de With
Center for Contemporary Art
Witte de Withstraat 50
3012 BR Rotterdam
Open: di–zo, 11–18 uur
Vrijdagavond Kunstavond,
18-21 uur gratis entree


Foto 1 + : @wdw.nl
Foto 2: Sofía Hernández Chong Cuy - @wdw.nl
Foto 3: Annet Lekkerkerker - @ahk.nl

Jan Tak :
Ach Arie, te wit, te bruin,te geel, te zwart?
Wat betekent dit anders dan dat de observant met een discriminatoire instelling de wereld bekijkt.

Ik heb daar nooit een moment over nagedacht als ik vroeger een meisje mee uit dansen vroeg of als ik een collega de kneepjes van het vak mocht bijbrengen.

Het heeft er geen r..t mee te maken maar...… zomaar:

Ik heb in het verleden vele vakcursussen gevolgd gewoon omdat ik geïnteresseerd was of om weer opslag te kunnen vragen. Eén van deze cursussen omvatte een aantal praktijkavonden in de vroegere MTS die nu dus kunstcentrum Witte de With is.
Het lokaal keek uit op een bovenwoning in de Boomgaardstraat waar een echtpaar vele avonden allerlei kunsten uitvoerden, dit tot grote hilariteit van de aanwezige leerlingen.
Later leerde ik de mannelijke helft van dat paar kennen als de bekende journalist Aad vd S. hij heeft nu al jaren een website.
Ach Aad weet dit reeds enhoudt wel van een beetje publiciteit :-)

zaterdag 13 jul 2019

Arie Torcque :
Nu hebben we ook weer het gezeik over de presentatie van 010 als eurovisie 0rganizatie,.. is te wit, tja Witter dan Wit, het festival is een Europese aangelegenheid, en wie wonen er in Europa? juist ja witte mensen, ook al is dat beetje bij beetje aan het veranderen naar lichtbruin of oker, met dank aan verknipte gedogende politieke lijders.

G"d helpe je over de brug als het wit zich omzet in zwart, het negative beeld van wit in de fotografie.

Teweinig kleur in de presentatie, nou die kleur komt vanzelf wel bevendrijven bij de aangewakkerde demonstraties door dergelijke commentaren, Silvana staat al te springen.

zaterdag 13 jul 2019

Jeroen Waardenburg :
Sofía Hernández Chong Cuy. en nog meer van dat soort figuren zitten allemaal verstrikt in hun politiek correcte spinnenweb.En ook historisch besef hebben ho maar.......
En dan Cheops heb die vroege geschiedenis kennen weten dat massamoordenaars al Stalin,Mao enz enz daar bij in het niet vallen.

Wij zouden zeggen LEVE Witte de With al was het een jongen moeilijk in de omgang en niemand die met hem samen wilde werken een vakman was het wel,en daar is niks mis mee.

zaterdag 13 jul 2019

Arie Torcque :
Nou ja Jan, ze moeten zich toch in iets belangrijk doen lijken.

en ehhh,.. wie betaald dit allemaal.

Een kunstenaar die niet kan leven van z'n kunst is een kunstemaken...

zaterdag 13 jul 2019

Jan Tak :
Nog even dan, kan het niet laten als trotse Rotterdammer:
Citaat:
"Hier mijn suggestie aan de nieuwe directeur Sofía Hernández Chong Cuy.
Ik zou Witte de With omdopen tot Cheops"
Jammer dat je inmiddels niet over dit onbezonnen voorstel hebt nagedacht:

Cheops, koning van de 4e Dynastie van het Oude Egypte liet duizenden slaven in de hete woestijn creperen om een grafmonument voor zichzelf te bouwen. De man was verdikkeme 100 maal erger dan onze vlootvoogd Witte de With.
Nou dan heb je wel een nagedachtenis in Rotterdam verdiend

zaterdag 13 jul 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Nolet Distillery als bezoekersattractie

(door Kees Versteeg)

Nolet is een familiebedrijf met een rijke historie. Het bedrijf bestaat al sinds 1691 en ondertussen is de elfde generatie aan zet.

Nolet is meer dan de beroemde kolengestookte distilleerketel nummer 1. Fraai aan het bedrijf is niet alleen het bewaren van het ambachtelijk erfgoed, maar ook de ultramoderne logistiek. Vanuit de bottelhal loopt onder de Buitenhaven een tunnel naar o.a. een volledig geautomatiseerd magazijn. Nolet oogt zoals heel Schiedam zou moeten ogen: historische enerzijds, hypermodern anderzijds.

In bijgaande video leidt Bob Nolet, zoon van Carel Nolet, ons rond in de Schiedamse distilleerderij.

PS: onthoud ook het prachtige woord ‘engelendeel’: het deel jenever dat verdampt in het eikenhouten fust. Dat deel moet vastgesteld worden teneinde er geen accijns over te hoeven betalen.

https://www.youtube.com/watch?v=bpAMenG0cUA


Nolet is elke werkdag op afspraak te bezoeken voor een rondleiding.

Zie https://www.noletdistillery.com/nl/welkom

Foto 1: noletdistillery.com

Foto 2: tunnel onder de haven - boele.nl

  • Nieuw

  • Reacties