Recycled: Volkert

8161-recycled-volkert

VandaagenMorgen krijgt dit najaar een nieuwe site. In het kader van de migratie van het omvangrijke archief aan artikelen naar de nieuwe site stuitten we, op veel boeiends. Deze zomer bieden we een kleine selectie aan. Hier als eerste het korte artikel ‘Volkert’.

Volkert (Door Geert-Jan Laan)
Toen ik als hoofdredacteur van het Nieuwsblad van het Noorden bepleitte en ook doorvoerde dat Volkert van der G. gewoon bij zijn volledige naam Volkert van der Graaf moest worden genoemd viel half journalistiek Nederland over mij heen. Volkert was nog maar verdachte en misschien pas na een veroordeling zou zijn volledige naam kunnen worden gepubliceerd. Die volledige naam werd al in vrijwel alle buitenlandse kranten genoemd en marcheerde over het internet.


Ook mijn argumenten dat hier ging om een – gelukkig in dit land zeldzame - politieke moord die vergelijkbaar was met de onthoofding van raadspensionaris Johan van Oldenbarnevelt, het lynchen van de gebroeders De Wit en het doodschieten van Willem (de Zwijger) van Oranje door Balthazar Gerards maakten weinig indruk.

In de talkshow van Catherine Keyl, live uitgezonden, vroeg ik mij af of de moordenaar van Willem van Oranje nu ook postuum Balthazar G. moest worden genoemd.

De redactie van dat programma had enkele jonge veroordeelde mannen verzameld die te kennen gaven ernstig bezwaar te maken tegen het publiceren van hun volledige naam.

Op mijn vraag wat ze dan deden in een live uitzending van de televisie waren ze met stomheid geslagen. Op die manier, zo werd gemompeld, hadden ze er nog niet naar gekeken.

Uit het programma Brandpunt-Reporter van KRO-NCRV, over hoe Volkert van der Graaf de voorwaarden gesteld bij zijn vrijlating regelmatig overtreedt, blijkt hoezeer de zogenaamde bescherming van de privacy in een aantal gevallen de verkeerden beschermt. Volkert heeft geprobeerd met een kort geding de uitzending van Brandpunt-Reporter te verbieden.

Zijn visie dat hij liever in de steun blijft omdat hij dan gratis kan procederen werpt een vreemd licht op dit kort geding.

Het, eventueel via zijn advocaat, verkopen van foto's aan de Telegraaf werpt de vraag op welk bedrag onze wakkere ochtendkrant daarvoor heeft betaald. En of hij de sociale dienst van deze neveninkomsten op de hoogte heeft gesteld.

Indien dit allemaal klopt, en justitie zal dat moeten onderzoeken, dan kan onze Volkert gewoon nog voor zes jaar achter de tralies. En voor de schuldige hoeft hij alleen maar in de spiegel te kijken.

Geert-Jan Laan (1943, Delfzijl), begon bij Vrije Volk en Parool, was onderzoeksjournalist onder meer naar de Lockheed affaire , won samen met Rien Robijns de persprijs , werkte als adjunct hoofdredacteur bij Het Vrije Volk te Rotterdam, was hoofdredacteur van Nieuwsblad/Dagblad van het Noorden en mede-oprichter van Rotterdam Vandaag & Morgen Tot 2017 was hij samen met Jim Postmatevens hoofdredacteur . Bovenstaand artikel werd gepubliceerd op maandag 21 september 2015

Afbeelding en bovenste uitsnede: Balthasar Gerards vermoordt Willem van Oranje (Bron afbeelding: Wikimedia Commons)

van de redactie :
Word donateur van RV&M. Maak een bijdrage per maand (vanaf €2,-) of een eenmalige bijdrage naar keuze over naar NL55INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road o.v.v. Support

woensdag 24 jul 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties