Gilets Jaunes /Gele hesjes: De Straat versus de Staat

7725-gilets-jaunes-gele-hesjes-de-straat-versus-de-staat (Door Ronald Glasbergen)


Om als kleinere wereldmacht en grote Europese macht mee te kunnen blijven draaien moet het land, moet Frankrijk, zijn sociale regelingen en economie moderniseren. Niet alleen om die reden trouwens, ook om zijn kinderen van nu en hun nazaten een behoorlijke toekomst te kunnen bieden, in een open samenleving, met behoorlijke voorzieningen in een omgeving waar de ergste uitwerkingen van het veranderend klimaat gedempt worden.

Om die reden moet de uitstoot van broeikasgassen en vervuilende stoffen teruggedrongen worden. Om die reden heeft En Marche, de partij die Macron president maakte en die nu het Franse parlement domineert, voorgesteld de brandstofprijzen te verhogen door er hoger belastingen op te heffen.


Het voorstel is aangenomen. Midden november zou de prijs omhoog gaan. Die verhoging is uitgesteld. Intussen zo maakte de Franse premier op 4 december bekend, voor zes maanden. De Franse benzineprijs is in een jaar niet zo laag geweest. Onder de 1,50 voor zowel diesel als benzine.

Vrijdag 2 november organiseerden zo’n 500 automobilisten bij Dole in de Jura een langzaamaan-blokkade. De zaterdag erop, meldt dagblad Le Parisien dat 180 mensen in gele hesjes op een carpoolplek bij Saint Beauzire in Midden-Frankrijk tegen de voorgenomen prijsstijging van diesel en benzine protesteren. De Franse premier Édouard Philippe geeft als commentaar: ‘Ik begrijp de grieven en de ergernis volkomen, maar er is geen magische oplossing voor de klimaatproblemen’. Diesel als grootste vervuiler wordt het meest extra belast.

Op de sites waar de uitspraken gepubliceerd worden zijn de commentaren niet mals, inconsistente politiek, onrechtvaardige belasting en twijfel aan de klimatologische noodzaak zijn de –beschaaftste- gemeenschappelijke noemers. Logisch natuurlijk, Frankrijk is een uitgestrekt land met veel verspreide bewoning waar de enige mogelijkheid vaak de auto is. Juist voor langere afstanden hebben mensen vaak een diesel aangedreven auto aangeschaft.

Wie geld zat heeft klaagt niet snel, maar de meeste mensen moeten uitrekenen hoe ze het jaar doorkomen. Zo’n plotselinge prijsverhoging waar geen verruiming van besteedbaar inkomen tegenover staat raakt sommigen dan ook in hun bestaansgrond. Zoals een commentaar het zegt: ‘De auto is onze metro. De snelheidsmetingen, de 80 km grens en de brandstofprijs zijn een serie maatregelen die zich opstapelt en dat vervoer aantasten.

Anderen voelen zich gekrenkt in een wereld die vanuit hun specifiek perspectief toch al krenking op krenking opstapelt. Net als in Amerika, Nederland, Groot Brittannië stemmen veel mensen niet. Ze hebben geen vertrouwen in het politiek systeem. Wat dan? Na ons –gele hesjes- de zondvloed?

Opstand platteland
Antenne 2, de Franse televisiezender die tegenwoordig deel uitmaakt van het digitale zenderpakket van sommige providers, liet gisteren een schatting maken van de totale schade van de protesten tot nu toe, inclusief economische schade: schatting circa 2 miljard euro. Schade die kan oplopen tot meer dan 10 miljard als de protesten langer aanhouden.

Schijft commentator Peter Giessen in de Volkskrant : ‘sinds mei 68 heeft Frankrijk niet meer zoveel geweld gezien als afgelopen zaterdag in Parijs’. Bedoeld wordt zaterdag 1 december. Oh ja, en de banlieu rellen dan, van 2005, waarbij in totaal meer dan duizend auto’s in de brand werden gestoken? Nu anno 2018 komt de opstand niet uit de banlieu, al zullen er intussen genoeg inwoners van daar aan mee doen. De oorsprong ligt bij de armere werkenden.

Vooral die op het platteland. Die hebben hun auto voor alle transport nodig en werden het hardst getroffen door hogere brandstofprijzen. Nogmaals, Frankrijk is een uitgestrekt en, vergeleken met de Lage Landen, dun bevolkt land. Openbaar vervoer is derhalve dunner gezaaid. Oproepbare zelfrijdende electrowagens / drones, kunnen in een mogelijke toekomst uitkomst gaan bieden. Ook gezien de prijskaartjes duurt dat nog wel even. Voor die tijd moet er een cultuuromslag komen.

Zo niet maakt Frankrijk en daarmee Europa zich nog minder relevant op het wereldtoneel. In een toenemend verbonden wereld moeten ook grotere regio’s voor zich zelf op kunnen komen, zo zegt de theorie. Die kan je aan de hand van de geschiedenis en de feiten nu eenmaal niet zo maar aan je laars lappen. Een omslag in Frankrijk kan daarom, mits goed uitgevoerd, veel ten goede komen. Klimaatbeleid en geopolitiek zijn lastig uit te leggen. Zeker aan mensen die elke tientje om moeten draaien. Toch moet Macron , moeten gekozen vertegenwoordigers dat doen. De staat moet met zijn wettig gekozen vertegenwoordigers uiteindelijk het voortouw nemen. De straat kan bijsturen, maar niet besturen.

Arie C. Torcque Zaanen :
Zelfs z'n prive onderwijzeres kan Macron niet redden, nu de minimum loners 100 euro's d'r bij, houd natuurlijk wel in dat die 100 euro's uit de lengte of uit de breedte moeten komen dus de prijzen omhoog, nee die Macron is geen hoogvlieger, het gepeupel zijn de guillotine's al klaar aan het maken voor het oordeel final.
Macron como Robespierre en z'n prive onderwijzeres als Maria Antoinet zullen de geschiedenis in gaan als terecht gestelden door de gele hesjes....

woensdag 12 dec 2018

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Trouwringen bij caféruzie

(Door Jim Postma)

Tijdens mijn inmiddels duizenden cafébezoeken in deze stad maakte ik heel wat caféruzies mee. Koning Alcohol was en is daarin meestal de boosdoener. Zo was ik ooit getuige dat in ons bekend café ‘De Schouw’ aan de Witte de Withstraat een barbaarse ruzie ontstond over een gokautomaat. Een toen nog jonge collega van mij, Piet Koster van Het Vrije Volk, werd in het conflict door een brute dronkenman neergeslagen. Met een bloedend gezicht lag hij op de grond.

Pas later bleek dat die lafhartige klap (onze Piet kon zich amper of niet verdedigen) zijn grootste geluk ter wereld werd. Op de gokkast zelf won hij namelijk - zoals zo velen - amper wat of niets. Toen hij op dat moment uitgestrekt lag, ontfermde zich een onbekende schone jonge dame over hem. Zij hielp hem overeind en verzorgde zijn wonden. Het werd liefde op het eerste gezicht. Piet en Vera trouwden later met elkaar, kregen kinderen en het werd tot in de lengte van dagen één groot stralend huwelijk…

Na die gemene rot klap heeft Piet overigens nooit meer op een gokkast gespeeld. Zo wijs was hij wel. Liefde en geluk zijn namelijk nooit te winnen op zo’n duivelse, vaak verslavende, kast. Inmiddels is mijn goede collega van destijds, dus Piet Koster, al weer enkele jaren geleden overleden.

Kemphanen
Recent was ik weer getuige, nu in café Centraal aan de Zwartjanstraat, van zo’n onbenullige caféruzie. Toevallig zat ik met mijn barkruk tussen de twee kemphanen in. Het ging om een gepensioneerde zwaarlijvige slager en een gesjeesde filosoof met een grote grijze bromsnor. De aanleiding van de barruzie was de leesbril van de overigens homofiele slager. Vervolgens gingen zij elkaar uitmaken voor ‘rotte vis’, zoals je ziet in de strips van Astrix en Obelix.

In hun scheldkanonnade werd zelfs God meerdere malen vervloekt. Totdat barkeepster Yvonne de boel probeerde te sussen door te zeggen: ‘God bestaat helemaal niet!’

De beide kemphanen werd hierdoor even de mond gesnoerd. Toen zei Yvonne: ‘God zit in jezelf..’ De filosoof dacht even na en zei toen aarzelend: ‘O, Die zit dus in je hersenen.’

Waarop de slager opnieuw begon met: ‘Dan zit Die zeker niet in jou. Want jij hebt helemaal geen hersenen!’

Nu ontplofte de filosoof tegen de slager, met: ‘Weet je wat jij bent hè. Een vuile vieze ruige varkenspoot.’

Op dat moment stond ‘Ruud de glazenwasser’ op. Een krachtpatser met het figuur van Jerommeke uit Suske en Wiske.

Onderweg naar de café-uitgang sprak hij vredelievend met zijn bekende gulle lach:

‘Heren, heren toch! Ben zo weer terug. Ik ga even twee trouwringen voor jullie halen!’


  • Nieuw

  • Reacties