Virtual Reality: ‘Ongelooflijke schijnwerelden voor je neus’

7600-virtual-reality-ongelooflijke-schijnwerelden-voor-je-neus (Door Jim Postma)


Je kan écht je ogen niet geloven. Een keer met je ‘Virtual Reality’ bril als een soort van masker over je gezicht, ben je meteen verkocht. Je belandt totaal onverwacht in andere werelden. Die zo realistisch zijn alsof je zelf als hoofdrolspeler midden in een speelfilm terecht bent gekomen. Zoals in een typische Amerikaanse barsaloon met bartypes die je beslist in een donkere steeg niet wenst tegen te komen. En die komen dan bij je binnenkomst in de saloon levensecht tegemoet. Met boze grijnzen en beslist geen goede bedoelingen.

Ja, zie je daar maar weer uit te redden. Met de VR-bril op bestaat je eigen wereld achter je niet meer. Voor de hersenen nogal sterk verwarrend. Na mijn gedwongen gevechten in de bar wil spelleider Lars Sörensen mij nog even een klimpartij in de Himalaya laten ervaren. Maar daar paste ik snel voor. De vorige avond had ik namelijk nogal zwaar getafeld en ik zou ongetwijfeld over mijn nek zijn gegaan tijdens deze hoogtedans.


Duik onderwater
In plaats van deze ‘hoogstapelerij’ kies ik voor een rustige duik onder water. En ineens sta ik op de zeebodem op een oud piratenschip. Kabbelend rustig met allerlei kleurrijke visjes om mij heen. Totdat er ineens een haai voor je snufferd zwemt. Zo realistisch dat je er van de schrik totaal van ondersteboven raakt.

In de soort fabriekshal van VR4play aan de Schijnbloem 47 in Rotterdam-Ommoord kunnen gezelschappen terecht van twee tot 80 man. Met een gezellige bar erbij een uitje om niet te missen. Lars Sörensen: ‘Wij krijgen hier vaak gezelschappen van bedrijven die hier hun alternatieve personeelsfeestje komen vieren. Zeker ook goed voor de onderlinge mentaliteit zoals teamgeest.’

De ‘spelleider’, zoals hij zich zelf noemt, was een van de eerste in Nederland die hier Virtual Reality vanuit de Verenigde Staten heeft geïntroduceerd. Lars Sórensen: ‘Het is daar een grote hype. En dat zal het hier in Rotterdam ook zeker gaan worden. Ik zoek daarvoor nog een mooie locatie meer in het centrum van de stad. Een goeie financiële partner is hierbij bijzonder welkom.’

Voor andere informatie: www.vr4play.nl , info@vr4play.nl , tel. 010 – 737 11 32.

Deze en kopfoto © Lars Sörensen.

-.-

Bijna teveel voor een eenvoudige Rotterdammer.

(door Ronald Sörensen)

De laatste tijd duiken steeds meer nieuwe bedrijven op. Bedrijven, die gespecialiseerd zijn in het opvullen van vrije tijd. Bedrijven in de zgn. recreatieve sfeer. De recreatiekolos, die Van der Most (ponypark Slagharen) op Zuid wil bouwen, is helaas nog steeds niet operationeel dus een andere bedrijf opgezocht. Samen met een vriend hebben we besloten naar VR4play te gaan. Een beetje schoorvoetend naar Satijnbloem 47 in Ommoord de slaapwijk van onze stad om eens zo’n virtual reality bril te proberen. Ik had er ooit een van karton geprobeerd en merkte toen tot mijn verrassing dat ik als ik naar links of rechts keek een ander beeld zag. De professionele bril overtrof mijn verwachtingen: 360 graden visie.

Je zal het maar meemaken. Onder water op een wrak staande een walvis op je af zien zwemmen. Met moeite kan je de vinnen ontwijken. Eenmaal uit het water zit je een ogenblik later in een wagentje van de meest ongelooflijke achtbaan waar je ooit in gezeten hebt. Na zo’n ervaring ga je even een kop koffie drinken, om daarna in een schilderij van Vincent van Gogh te stappen en kennis te maken met de schilder. Ook Salvador Dali wil je best een keertje ontmoeten.

Leuke bijkomstigheid is de mogelijkheid met mijn vriend mee te kijken. Terwijl hij bezig is om zich zombies van het lijf te houden zie ik op een scherm, dat hij niet in de gaten heeft dat er één van achteren nadert. Waarschuwen?

De assistent, die je helpt bij het gebruik vertel ik dat ik hoogtevrees heb. Als ik de bril op heb, zegt hij me naar een lift te gaan. Ik ga erin en eindig op de bovenste etage. Vanaf het dak loopt een plank. “Ga er maar op” krijg ik te horen, maar ik zie diep beneden het verkeer voortrazen. “Ga toch gewoon die plank op. Je staat op een betonnen vloer met een bril op” Ik aarzel en besluit het toch niet te doen.

Foto © Rinus Vuik

Hoongelach is mijn deel en ik voel me een beetje opgelaten. Dan maar een beetje agressie afreageren bij een Star Wars achtig spel.

Ruimteschepen komen op me af, maar met mijn laser haalt ze meedogenloos neer. “Je doet het goed” zegt mijn vriend en ik draai mijn hoofd in zijn richting zodat ik net een zijaanval kan pareren.

Als we na een uurtje weer naar de auto lopen, besluiten we om maar eerst een pilsje te gaan drinken. Aan de bar komen we tot de conclusie, dat je dit niet langer dan een half uur moet doen, omdat het wel erg realistisch is. Of zou het komen omdat er ook een spel is waarbij een barfight wordt gesimuleerd en we toch wel vrij snel de handdoek in de ring hebben gegooid?

“Voor ik weer ga, zorg ik wel dat ik wat conditie heb. Dan ga ik dat gevecht wel aan” zeg ik.

Foto © Rinus Vuik

Foto © Rinus Vuik

Foto © Rinus Vuik

Foto © Rinus Vuik


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

Over de schrijver

Jim Postma

Jim Postma (Rotterdam, 29-02-1948) is samen met Geert-Jan Laan in 2008 de papieren weekkrant Rotterdam Vandaag & Morgen begonnen, later gevolgd door deze elektronische krant.

Beide initiatiefnemers werkten daarvoor jarenlang als onderzoeksjournalisten bij de toenmalige dagkrant Het Vrije Volk.

Jim Postma werd in die tijd ook bekend van zijn dagelijkse rubriek ‘Stukgoed’, over de kleine dingen in het leven, die voor velen toch bijzonder belangrijk zijn. Zoals ‘normen en waarden’.

In dit kader onderscheidt hij zich de laatste paar jaar in weekkranten als columnist en recensent in het Rotterdamse kunstwereldje.

Ooit begon hij in 1965 als jong journalist bij de dagkrant De Rotterdammer en vertrok daarna voor zeven jaar naar Afrika als correspondent, onder meer voor Radio 1 en 2.

In de negentiger jaren, na het verlaten van het gefuseerde Het Vrije Volk begon Jim Postma met het maken van televisiedocumentaires. Een hele bekende, die hij samen maakte met fotograaf/filmer Paul Stolk, werd ‘Een rustige Jaarwisseling’ voor de NOS/NOB. (Waarderingscijfer 8.2 en met 2.4 miljoen kijkers).

Hieruit volgde de campagne voor jonge vuurwerkslachtoffers, ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Dit leidde in die tijd tot aanzienlijk minder slachtoffers.

Andere televisiedocumentaires van Jim Postma, onder meer gemaakt in Afrika en in Mongolië, werden uitgezonden via de VARA, EO, AVRO/TROS, de BRT en CNN.

KOPSTOOT

Kopstoot 1

Foto: Kajan Liu,


‘Ontdekking van de eeuw’

Tijdens mijn bezoek in aangenaam gezelschap afgelopen zondag aan museum Boijmans met een topdrukte hebben wij ‘de ontdekking van de eeuw’ gedaan. Als hele redactie van www.vandaagenmorgen.nl

Bij het doorlopen van de zeer succesvolle expositie ‘Puur Rubens’ troffen wij een olieverfdoek aan met de beeltenis van een jongeman.

Daarnaast stond als opschrift: ‘Rubens, 1632, jongen’. (Zie ook elders op deze pagina).

Wie hier echter heel intensief naar gaat kijken ziet in dit naamloze gezicht ineens zeer goede bekende. Maar van waar ook al weer?

Juist! Van het wereldwijde witte doek en televisie van de overbekende langdurige serie ‘In de ban van de Ring’. Opgenomen in deze 20e eeuw. Met maar een conclusie (check het zelf maar).

Dit is dus de afbeelding van ‘Mister Frodo.’ Van nota bene reeds eeuwen geleden. Hoe is het mogelijk?!

Het is aan deze Peter Paul Rubens (1577-1640), de schilderskoning van de Vlaamse Barok te danken dat hij als allereerste deze ‘Mister Frodo ‘ te voorschijn heeft getoverd. Niet uit de kast of uit het schilderij.

Maar zeker wel ‘Uit de ban van de Ring.’

Jim Postma


Kopstoot 2

DISCUSSIE WILDERS EN RUTTE

Zojuist gehoord op de Radio 2 bij het nieuws heden om 14.00 uur. Een discussie tussen twee kemphanen.

Over de vernielingen tijdens het Nieuwjaar aangericht
door raddraaïers riep Mark Rutte recentelijk:

‘Het liefst zou ik hen persoonlijk in elkaar slaan.’

Daarop antwoordde Wilders:

‘Waarmee Rutte?

Met je handtasje?!’

Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties