Tesla wordt overruled door scheepvaart

6457-tesla-wordt-overruled-door-scheepvaart

(Door Hans Roodenburg)

Alle media hebben het steeds over de automatisch bestuurbare auto Tesla en andere merken waarin wereldwijd miljarden worden geïnvesteerd in de ontwikkeling. Maar niemand beseft dat de automatiseringen in de scheepvaart hand over hand toenemen. Dáár is door inkrimping sinds eindjaren ’70 het aantal bemanningsleden met een derde gereduceerd met (forse) besparingen op de bemanningskosten. (Foto hierboven: De ELEO MAERSK was de eerste dubbelwandige tanker. Hier ligt zij bij Shell in de Beneluxhaven. Foto © Helderline)


De allereerste dubbelwandige mammoettanker, die met slechts 13 bemanningsleden voer, was de ELEO MAERSK . Deze kwam in 1993 in de vaart.

Een stap verder is het zonder bemanning varen met op afstand bedienbare zeeschepen op commerciële basis. Noorwegen en Engeland lopen daarin voorop. Het Noorse transportschip HRÖNN moet in 2018 in de vaart komen en gaat werkzaamheden verrichten in de offshore, wetenschappelijke hydrografie en buitengaatse viskwekerij.

Foto: Een impressie van de HRÖNN die zonder bemanning gaat varen. Foto www.wssrotterdam.nl

Het is voorzitter Cees de Keijzer van Word Ship Society Rotterdam Branch die dit aankaart in het magazine van zijn club. In Nederland is men lang niet zo ver. ,,In Nederland is nog steeds de discussie gaande of autonoom varende onbemande schepen realiteit kunnen worden en zo ja wanneer. Via diverse gremia komt tot uiting dat men dat nog als toekomstmuziek ziet,’’ schrijft hij.

HRÖNN is trouwens een meisjesnaam. Volgens Cees de Keijzer doet dat eens temeer recht aan het feit dat schepen ‘vrouwelijk’ zijn, hoewel het grootwoordenboek Van Dale een andere mening is toegedaan.

Opdrachtgever is Automated Ships Ltd, een dochterbedrijf van M. Subs Ltd in Plymouth dat in samenwerking met Kongsberg het schip heeft ontworpen en laat bouwen bij Fjellstrand AS in het Noorse Omastrand. In het Trondheimfjord is een testgebied aangewezen waar, onder auspiciën van DNV-GL en de NMA (de Noorse Maritieme Autoriteit), proefvaarten plaatsvinden. De Keijzer noemt het ‘een vooruitziende blik met een ambitieuze voortvarende aanpak en een verwachtingspatroon zonder weerga’.

In het algemeen stelt hij dat reders blijven streven naar zoveel mogelijk kostenbesparingen en met ‘droneschepen’ zonder accommodaties bespaart dat op de bouw en in bemanningskosten. ,,Tevens wordt door minder materiaal het schip lichter, kan het meer lading meenemen, heeft minder luchtweerstand en zal minder brandstof verbruiken. Dat is wat je noemt een win-win-win-win situatie en beduidend meer dan twee vliegen in één klap.’’

Foto: PRELUDE is volgens de Dikke Van Dale een inleidend voorspel. Foto © Helderline

Ook gaat hij in op de ‘vooruitziende blik en voortvarende aanpak’ van de PIONEERING SPIRIT en de PRELUDE. Deze twee buitenproportionele schepen hebben tot nu toe nog geen enkel rendement opgeleverd. Voor de PIONEERING SPIRIT – De Keijzer noemt het een ‘varende heftruck’ – begon het aanvankelijk met een investering van 2,4 miljard euro voor Edward Heerema’s Allseas, maar die is inmiddels al opgelopen tot 3 miljard.

Het werkschip heeft weliswaar inmiddels één bovenbouw met een gewicht van 13.500 ton van een booreiland verwijderd, maar dat had de THIALF van Pieter Heerma’s Marine Contractors (een broer van Edward) ook kunnen doen.

In de tweede helft van dit jaar gaat de PIONEERING SPIRIT in elk geval in de Zwarte Zee over 910 kilometer twee parallel lopende pijpleidingen aanleggen tussen het Russische Anapa en Kiyiköy in Turkije. Daar wordt namelijk de TurkStream pijpleding van het Russische Gazprom aangelegd die Europa moet voorzien van aardgas.

Shell investeerde maar liefst 11,5 miljard euro in het aardgasverwerkingsschip PRELUDE. Al in 2015 had de 488 meter lange (!) FLNGOF (Floating LNG Offshore Facility) in het Browse Basin ten Noordwesten van Australië in bedrijf moeten komen. De Keijzer: ,,Dat is nog steeds niet het geval en hoewel Shell vragen hierover categorisch ontwijkt en onbeantwoord laat, zouden er naar verluidt grote problemen zijn met de procestechniek van het vloeibaar maken van het aardgas.’’

Met name het testen op (en waarborging van) de veiligheid schijnt men (nog) niet op orde te kunnen krijgen, waarbij bedacht moet worden dat, bij in bedrijf zijn, er enkele honderden mensen in continudienst aan boord zijn.

De enorme mastodont ligt nog steeds bij de werf van Samsung in het Zuid-Koreaanse Geoje en het blijft volgens hem vooralsnog bij ‘een inleidend voorspel’, want dat is wat volgens de Dikke van Dale 'prelude’ betekent.

Foto: PIONEERING SPIRIT Foto © Aeroview - Dick Sellenraad

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

‘Turkendam’

Het is me weer een weekje wel geweest, met als ‘toppunt’ ons Heilige Paasweekeinde. Eerst gooit vorige week Donald Trump met keiharde spierballentaal ‘de moeder van alle bommen’ op een terroristenkamp in Afghanistan. Nu sterft het in dat land van dergelijke kampen En dan moet je dus wel donders goed geïnformeerd zijn of je de goede of de kwade te pakken hebt!

In Afghanistan heeft nog nooit iemand gewonnen. De Engelsen niet, de Russen niet en de Amerikanen niet. En dat moet je rustig zo blijven houden, in plaats voor de zoveelste keer de vlam in de pan te laten slaan. Nederlandse en andere Europese militairen hebben er helemaal niets te zoeken. De Afghanen vechten al eeuwenlang hun onderlinge stammenstrijden uit. En nogmaals dat moet je zo blijven houden.

Dan daarvoor nog gooit Donald Trump nog eens zo’n vijftig cruisemissiles op het vliegveld van Assad in Syrië. Maar daarvoor was Trump wel zo netjes om zijn nieuwe Russische ‘vrienden’ te bellen met de mededeling ‘wij gaan bombarderen!’. De Russen vertelden dit vanzelfsprekend door aan Assad en zijn kameraden. En dus…

Ooit de beelden gezien van dat vliegveld na de manhaftige aanval van Trump? Er zijn hooguit een aantal vliegtuigjes geraakt, maar die waren allemaal van karton!

En als klap op de vuurpijl zoekt Trump ook nog eens welbewust ruzie met de grootste gek in Azië, namelijk de ‘Grote Leider’ Kim Il-sun van Noord-Korea. ‘Als deze Kim niet onmiddellijk ophoudt met zijn speeltjes van het lanceren van ballistische raketten met of zonder dummy-kenrkoppen… Dan gaan wij bombarderen zo meteen met echte atoombommen.’

De hele wereld zodoende in grote spanning achterlatend in dit afgelopen Paasweekeinde. Maar er gebeurde dus totaal niets! Behalve dan die ene zogenaamde mislukte raket die Noord-Korea lanceerde net voor de Pasen. Jawel, volledig mislukt, op instigatie van ‘grote broer China.’ Dank zij hun grote wijsheid is de ‘koude’ weer even uit de lucht gehaald.

Maar vanwaar opeens deze buitensporige spierballentaal van ‘bullebak’ Trump? Het is de eeuwenoude truc om buiten je grenzen oorlogsvoerende taal te ‘trompetten’, als je in je eigen binnenland onder vuur ligt. Zoals met de CIA en FBI, afluisterschandalen, beweerde illegale gesprekken met de Russen, Obamacare en ga zo maar door.

Niets in deze is nieuw onder de zon. Tegelijkertijd kunnen deze laatste volkomen agressieve stappen van Trump ook levensgevaarlijk zijn. Niet alleen voor de USA zelf, maar zeker ook voor de rest van onze toeschouwers op onze planeet. Voor je het weet zitten wij met zijn allen in een grote nachtmerrie van een nog slechts beginnende atoomoorlog.

En, o ja, dan hadden wij in dit weekeinde nog de grote triomf van de absolute verliezer Erdogan in Turkije. Dat hij zijn referendum verloren heeft, weet hij als geen ander. Maar hij doet dus net of hij gewonnen heeft. Zoals de honderden Turken hier in Rotterdam die nog geen idee hebben wat hun allemaal te wachten staat. Die in massa toeterend door onze stad rijden met honderden Turkse vlaggen of zij wereldkampioen voetbal zijn geworden…

Erdogan in zijn toespraken: ‘Wij gaan door. Ook met een nieuw referendum over de doodstraf. En wij zijn een volk, een staat met een vlag!’ (Waar hebben wij deze retoriek eerder gehoord?!).

Laat Erdogan nu precies het omgekeerde hebben bereikt. Zijn land volkomen in tweeën gesplitst! En dat moet je dan uitvoerig hier in Rotterdam gaan vieren.

Of zoals die ene Rotterdamse terrasgast het verwoordde in de Zwartjanstraat.

‘Het lijkt hier op eens wel ‘Turkendam!’

Jim Postma.


  • Nieuw

  • Reacties