Angsten weer als wapen in politiek

5239-angsten-weer-als-wapen-in-politiek (Door Riens Meijer)
Vooral de vanuit de naoorlogse bestuurssystemen ingevoerde sociale vangnetten en andere ter bescherming opgerichte instellingen hebben ervoor gezorgd dat inwoners van de ontwikkelde landen tot nu toe werden verlost van de knagende gevoelens van onveiligheid en angst die het politieke leven tussen 1914 en 1945 hadden beheerst. Er zijn redenen om aan te nemen dat hier verandering in gaat komen.

Angst is aan het terugkeren als een actief ingrediënt in het politiek leven in westerse democratieën.

Greep

Angst voor terrorisme, maar ook en misschien wel verraderlijker, angst voor de onbeheersbare snelheid van de veranderingen, angst voor het verlies van werk, angst om in een tijd van steeds ongelijker spreiding van middelen terrein aan de anderen kwijt te raken, angst om de greep op omstandigheden en routines van het dagelijks leven te verliezen.

Angst is aan het terugkeren als een actief ingrediënt in het politiek leven in westerse democratieën. Zoals angst voor terrorisme, angst voor steeds snellere veranderingen maar ook de angst voor het verlies van werk.En daar allemaal wellicht nog bovenuit leeft de angst dat het niet alleen voor onszelf steeds moeilijker wordt om ons leven richting te geven, maar dat ook de gezagsdragers de greep daarop zijn kwijtgeraakt.
Slechts weinig democratische regeringen kunnen de verleiding weerstaan om met die gevoelens van angst politiek voordeel te doen. Sommige zijn daar ook al voor door de knieën gegaan en dan wekt het geen verbazing dat we een opleving zien van belangengroepen, politieke partijen en programma`s die op angst zijn gebaseerd: angst voor buitenlanders, angst voor veranderingen, angst voor vrije uitwisseling van onwelkome meningen.
De afgelopen jaren hebben dergelijke mensen en partijen in onberispelijke democratische landen het goed gedaan en een politiek van onzekerheid besmettelijk gemaakt.

Toezicht
Onze hedendaagse cultus van economische vrijheid in combinatie met een toegenomen gevoel voor angst en onzekerheid kan tot een terugdringing van sociale voorzieningen en een minimum aan economische regulering leiden, maar dient dan samen te gaan met een professioneel bestuurlijk toezicht op communicatie, beweging en opinie.
'Chinees' kapitalisme als het ware, maar dan a.u.b. wel op zijn westers, zou menig Europese democratie wakker schudden en kunnen vitaliseren.
Maar wat zijn dan de grenzen van de democratische staat? Wat is het juiste evenwicht tussen particulier initiatief en het algemeen belang, tussen vrijheid en gelijkheid?

Waar moeten we precies het onvermijdelijke compromis tussen maximale particuliere rijkdom en minimale sociale wrijving plaatsten?Wat zijn nog haalbare doelstellingen van een sociaal beleid en waar wordt het bemoeizucht en schiet het zijn doel voorbij? Waar moeten we precies het onvermijdelijke compromis tussen maximale particuliere rijkdom en minimale sociale wrijving plaatsten?

Botsingen
Wat zijn de correctie grenzen tussen politieke en religieuze gemeenschappen en hoe kunnen we botsingen aan die grenzen tot een minimum beperken? Hoe moeten we de greep houden op eventuele conflicten als onderhandelingen niet meer mogelijk zijn?
Dit is een niet limitatieve inventarisatie van uitdagingen in de 21ste eeuw. Het waren ook veelal de uitdagingen van de afgelopen eeuw maar in de context van het 'Industriële Tijdperk'.
Ze herinneren ons eraan dat de eenvoudige wondermiddelen die de hedendaagse ideologen van de 'vrijheid' bieden ons in een complexe wereld net zo min van dienst kunnen zijn als die van hun voorgangers aan de andere kant van de ideologische kloof van de 20ste eeuw.
Ze herinneren ons er ook aan dat 'links’ van gisteren en 'rechts' van vandaag een overdreven neiging gemeen hebben om de betekenis van ervaringen uit het verleden voor hedendaagse problemen te ontkennen.

Riens Meijer is econoom gespecialiseerd in de kansen en bedreigingen in de 21ste eeuw voor Nederland. Riens Meijer schrijft met enige regelmaat artikelen voor Rotterdam Vandaag & Morgen. (zie ook www.riens.aeyrand.com)

Wim :
Waar gaat het over.Trouwens angst en slechte raadgever;derhalve is er niets nieuws onder de zon.

maandag 01 dec 2014

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Stad en platteland

Het verhaal is van Annie Proulx. Het staat in 'Heart Stories'. Het gaat over Lime, een jongeman met rood haar en een soort innerlijk vuur dat erop lijkt 'of hij snel van binnen op aan het branden is'.

Een vuur dat sommige vrouwen aantrekkelijk vinden. Lime is met zijn vriendin Charlotte buiten de stad gaan wonen. Ze droomden dat ze daar een handeltje in Peruviaanse poncho's op konden zetten. Dat plan mislukt, maar dankzij het geld van de ouders van Charlotte overleven ze. Lime heeft in de heuvels een groep verlopen eenzelvige landbouwers gevonden die op woensdagavond fantastische zelf geschreven muziek maken. Hillbillymuziek, origineel en ontroerend goed gespeeld. De muzikanten zijn stug en weinig spraakzaam, maar ze staan hem toe dat hij meespeelt. Hij ontdekt dat de zangeres, een goed in het vet zittende, maar mooie jongedame, de schrijfster van de songs is. Haar vader speelt ook mee. De enige keer dat hij overdag langs komt, is zij alleen. Hij verleidt haar. Als haar huisgenoten waaronder haar vader, thuiskomen van het werk op het land en hen ontdekken, roept hij dat hij van haar houdt. Op dat moment ontdekt hij dat de man waarvan hij dacht dat het haar vader was, haar echtgenoot is. Hij rent voor zijn leven en keert er nooit meer terug.

  • Nieuw

  • Reacties