De slavenhalers uit Noord-Afrika

5229-de-slavenhalers-uit-noord-afrika (Door Ronald Sörensen)
Bij een bezoek aan IJsland kreeg ik van een gids te horen dat op de rede van Reykjavik op een dag een Noord Afrikaans schip verscheen waarvan de bemanning van boord ging en sommigen uit de bevolking doodde en anderen meevoerden in slavernij. Een deel van hen werd later door de Deense koning vrijgekocht.

Mijn Noorse overgrootvader werd als jongen van achttien in Alexandrië gekidnapt en als blanke slaaf tewerkgesteld. Een jaar later wist hij te ontsnappen en klom aan boord van een Nederlands schip, dat hem naar Rotterdam bracht.

Slavenkassen
In alle Hollandse steden waar zeevarenden vertrokken werden zogeheten ‘slavenkassen’ aangelegd. Alle kooplieden en zeelui legden geld in om bij eventuele gevangenneming door Noord-Afrikaanse kapers, ook wel Barbarijnen genoemd, vrijgekocht te kunnen worden.
Sommige historici menen dat hier de grondslag is gelegd voor verzekeringsmaatschappijen. Ook omdat de latere raadspensionaris Johan de Witt het stelsel verder uitbouwde.

Het eerste optreden van de Amerikaanse vloot buiten de Amerikaanse wateren had ook tot doel de Noord-Afrikaanse zeerovers c.q. slavenhalers van het toenmalige Barbarije (zie het kaartje van rond 1630) een les te leren.Waren de Engelsen en Hollanders op het water absolute concurrenten, toch hebben ze in de 18e eeuw gezamenlijk enkele raids op Noord-Afrika gevoerd om de slavenhalers aan te pakken. Het eerste optreden van de Amerikaanse vloot buiten de Amerikaanse wateren had ook tot doel de Noord-Afrikaanse zeerovers c.q. slavenhalers een les te leren.*)

Niet afgeschaft
Dat de regeringen van enkele Noord-Afrikaanse staten de slavernij nooit officieel hebben afgeschaft is logisch omdat de hen toen koloniserende mogendheid Frankrijk dat deed. Dat het na de onafhankelijkheid niet alsnog gedaan is komt waarschijnlijk door het feit dat alle Noord-Afrikaanse staten islamitisch zijn.
Geen enkele islamitische staat heeft officieel de slavernij afgeschaft. Sterker nog, er bestaat het vermoeden dat in sommige landen nog - al of niet verkapt - slavernij bestaat. (De auteur heeft zelf een getuigenis uit eerste hand over Mali en Soedan van een oud ontwikkelingswerker).
Op zich logisch, omdat in de Koran – het onherroepelijke woord van het Islamitische Opperwezen – uitgebreide instructies staan hoe gelovigen dienen om te gaan met slaven (voor die tijd vrij humaan overigens).

Was jaloezie de reden waarom Kaïn zijn broer Abel doodsloeg?Het grote voorbeeld van alle moslims is Mohammed uit Mekka. Deze uitverkorene was in praktijk ook slavenhandelaar. Als hij na een conflict met de Joden in de oase Khaybar alle gevangen mannen laat onthoofden verkoopt hij de vrouwen en kinderen als slaven. **)

Verwondering
Ik kom tot deze korte historische beschouwing, omdat ik me voor de zoveelste keer uitermate verwonder over een uitspraak van Nourdin El Ouali, woordvoerder van NIDA Rotterdam de islamisten in onze stad. Hij meende te moeten zeggen, dat wij Nederlanders (generalisatie) ons maar eens bewust moeten worden van ons slavernijverleden! ***)
Een volkomen overbodige aanbeveling, omdat in alle curricula dit beladen verleden uitvoerig wordt belicht. Ik vertelde er als geschiedenisdocent altijd bij dat pas dertig jaar na het afschaffen van de slavernij in ons eigen land de kinderarbeid echt werd afgeschaft!
Verwonderlijker aan die uitspraak, die dus een totaal gebrek aan inzicht over ons lesmateriaal geeft, is het feit dat Nourdin El Ouali zich voorstaat op zowel zijn braaf volgen van de Koran als zijn Noord-Afrikaanse afkomst. Daartoe heeft hij in ons land het recht, maar is dit nu een achtergrond om anderen de historische les te lezen over slavernij?

Er dringt zich een vergelijking op: Hij ziet de splinter in andermans oog, maar niet de balk in zijn eigen oog. Mattheüs 7, 1-6.
Rest verder de vraag, waarom hij zo’n hekel heeft aan de bevolking van het land dat hem de kans geeft zijn stupiditeiten openlijk te debiteren.
Ik denk dat ik daar ook het antwoord op weet: het staat zowel in het Oude Testament (Genesis 4) als in de Koran (Soera 5).
De reden waarom Kaïn zijn broer Abel doodsloeg!


*) Michael B. Oren: ‘Power, Faith, and Fantasy, America in the Middle East, 1776 to the Present’. W.W. Norton & Company

**) Prof. dr. Hans Jansen, ‘De historische Mohammed’, AP, Amsterdam

***) Rotterdams Dagblad 21-10-2014


(Rotterdam Vandaag & Morgen geeft nu en dan gastschrijvers de gelegenheid hun mening op deze site te ventileren. Rotterdam Vandaag & Morgen is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze artikelen.
Gastschrijver van dit artikel is Ronald Sörensen, senator Eerste Kamer voor de PVV.)

Jeroen Waardenburg. :
Wij zeggen altijd arabier , neger vindt je het hier niet goed weg wezen dan wat doen je hier,de vleespot leegeten.

Voorts het tweede deel van Jan Tak bijdrage 1 -7-2017 zijn wij het geheel mee eens de waarheid is hier neer geschreven.

Het eerste deel van Jans bijdrage ...tja hoe is het toch mogelijk dat deze nep burgemeester en ander ongeregeld goed zich bemoeit met de geschiedenis van Nederland.
Als er meester slavenhouders zijn tot op de dag vandaag zijn het de arabieren en turken wel.

zondag 02 jul 2017

Jan Tak :
Vandaag was er de jaarlijkse herdenking van ons slavernijverleden, Keti koti het verbreken van de ketenen.
In Rotterdam kwam men bijeen bij het herdenkingsmonument op de Lloydkade. Aboutaleb legde namens de Rotterdammers een krans en ook Kuzu liet zijn gezicht zien niet vies om een Surinaamse stem te winnen.
Natuurlijk is het terecht dat wij nimmer vergeten wat mensen elkaar kunnen aandoen en herdenken is prima.

Maar denk dan ook eens aan de Nederlanders die 150 jaar geleden onder erbarmelijke omstandigheden in de fabrieken werkten, ook vrouwen en kinderen 15 uur per dag 6 dagen per week. Wie niet hard genoeg werkte kreeg met de riem of kon zonder een cent vertrekken. Kinderen werden gebruikt om onder de draaiende textielmachines resten te vergaren en dat er af en toe één tussen de riemen een vinger of erger verloor, ach wat jammer.
Nee de Nederlandse arbeiders in de fabrieken hadden het toen geen haar beter maar dat verhaal miste ik vandaag.
Of ben ik de enige?

zaterdag 01 jul 2017

johan :
Grote klasse dit artikel!!

dinsdag 25 nov 2014

g.j.laan :
Als hoofdredacteur/ uitgever van Vandaag & Morgen wil ik, en dat is uitzonderlijk, de heer Sorensen complimenteren met zijn bijdrage over de slavernij. Persoonlijk ben ik het zeker niet op alle punten met hem eens. Maar hij heeft als een goede leraar geschiedenis deze zaak op een waardige manier aangezwengeld ( zie ook de reacties) dat ik alleen maar kan zeggen dat riekt naar meer.

Geert-Jan Laan

maandag 24 nov 2014

R.Sørensen :
Dank voor de complimenten.
Dat ik beschuldigd word van "mijn oren laten hangen naar islam propaganda" kan leiden tot hilariteit in mijn kringen.

maandag 24 nov 2014

Wim :
Ronald Sörensen dank voor deze mooie en goede bijdrage.

En laten we wel wezen; de ene zwarte ving de andere zwarte om hem/haar te verkopen,en nog houden ze slaven tot op de huidige dag evenals de arabieren .De echte geschiedenis zal altijd zegevieren.

zondag 23 nov 2014

Rob Timmer :
Laten we met ons besmet verleden nou niet al te enthousiast 'schuilen' achter de misstanden die in Afrika zelf plaatsvonden.

zondag 23 nov 2014

Johannes :
Klopt Hans al zou het voor Quincy een eyeopener zijn als zijn voorvader een zwarte slavendrijver blijkt te zijn.;-)
Zou hij daar ooit aan gedacht hebben?

zondag 23 nov 2014

Hans Roodenburg :
Mooie historie. Sommigen vergelijken dat met de situatie van nu! Fout dus.
Aan de geschiedenis wil ik nog een element toevoegen. Namelijk dat de Hollandse slavenhandelaren met hun schepen geen schijn van kans hadden gehad als zij niet geholpen werden door de plaatselijke dorpshoofden en 'drijvers' in Afrika zelf. Sterker nog: heel veel gekleurde slavendrijvers gingen ook mee. Waarom? Om hun gewin...

zondag 23 nov 2014

JaapV :
C.S. Forrester schreef een uitstekend boek over het bedwingen van de kapers door de Amerikaanse marine vanaf het begin van de 19de eeuw: The Barbary Pirates.(1953) Het enige non-fiction boek van hem. Hij herinnert eraan dat Cervantes, schrijver van Don Quichotte, slaaf gemaakt was, en dat een eeuw later Daniel Defoe verhaald over Robinson Crusoe, gevangen gemaaakt en ontsnapt aan de rovers van Sallee, Marocco.

zondag 23 nov 2014

wanderer :
(voor die tijd vrij humaan overigens).

Wat ben je aan het doen? Ik denk dat je teveel je oor hebt laten hangen naar de islam propaganda, die zegt dat ook altijd. Wat is er humaan aan slavernij? Voor vrouwen, kinderen en mannen is het een gruwel. Er bestaat geen 2 vormen van slavernij, wel degradaties, maar ik denk dat dat voor de islam en moslims niet van kracht is, getuige hun slavernij in 2014

zondag 23 nov 2014

R.Sørensen :
Bedankt Francis

Dit is hoogst waarschijnlijk de laatste keer dat ik een uitspraak van N. e Q. relativeer.Boter aan de galg.
Het bewust verdraaien van geschiedenis is een bekend fenomeen binnen totalitaire systemen.

zondag 23 nov 2014

Francis H. :
Uitstekend en goed onderbouwd artikel Ronald!
Dat niet iedereen het met je eens is, heb je uiteraard al ingecalculeerd, en je hoeft niet te gissen uit welke hoek 'tegengas'gaat worden gegeven.
Toch ben ik van mening dat de vrijheid van meningsuiting door alle partijen, nationaliteiten, gelovigen(van welk geloof dan ook)dient te worden gerespecteerd.

Een goed onderbouwd wederwoord op jouw artikel kan de aanleiding zijn tot een open discussie!
Ik hoop dit zeer!!

zondag 23 nov 2014

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Stad en platteland

Het verhaal is van Annie Proulx. Het staat in 'Heart Stories'. Het gaat over Lime, een jongeman met rood haar en een soort innerlijk vuur dat erop lijkt 'of hij snel van binnen op aan het branden is'.

Een vuur dat sommige vrouwen aantrekkelijk vinden. Lime is met zijn vriendin Charlotte buiten de stad gaan wonen. Ze droomden dat ze daar een handeltje in Peruviaanse poncho's op konden zetten. Dat plan mislukt, maar dankzij het geld van de ouders van Charlotte overleven ze. Lime heeft in de heuvels een groep verlopen eenzelvige landbouwers gevonden die op woensdagavond fantastische zelf geschreven muziek maken. Hillbillymuziek, origineel en ontroerend goed gespeeld. De muzikanten zijn stug en weinig spraakzaam, maar ze staan hem toe dat hij meespeelt. Hij ontdekt dat de zangeres, een goed in het vet zittende, maar mooie jongedame, de schrijfster van de songs is. Haar vader speelt ook mee. De enige keer dat hij overdag langs komt, is zij alleen. Hij verleidt haar. Als haar huisgenoten waaronder haar vader, thuiskomen van het werk op het land en hen ontdekken, roept hij dat hij van haar houdt. Op dat moment ontdekt hij dat de man waarvan hij dacht dat het haar vader was, haar echtgenoot is. Hij rent voor zijn leven en keert er nooit meer terug.

  • Nieuw

  • Reacties