‘Koffiemuts’ wordt techniekvrouw

(Door Hans Roodenburg)

Van oudsher gaan tonnen en mannen in de Rotterdamse haven goed samen. Zeker in de overslag omdat daar tot aan de jaren ’90 van de vorige eeuw heel veel fysiek werk aan te pas kwam.Vrouwen zaten meestal op kantoor of deden lichte dienstverlening.



In de jaren ’60 hadden de mannen in de haven nog uitsluitend met een ‘koffiemuts’ te maken of als de vrouwen nog jong waren werden zij vooral beoordeeld op hun uiterlijk en de lengte van hun rokjes.

Sinds het stuwadoorswerk in de haven een omwenteling heeft gemaakt naar mechanisatie, automatiseringen en veel meer efficiency zijn zelfs de meest fysieke functies bereikbaar voor vrouwen.

Volgens D66-wethouder arbeidsmarkt Korrie Louwes van de gemeente Rotterdam is ‘slechts’ 17 procent van de arbeidskrachten in de haven vrouw. Valt ons, gezien de historie, nog mee. Toch valt de opmerking van Louwes dat nog steeds te weinig vrouwen kiezen voor een technische studie in de haven alleszins te ondersteunen.


Talent

Het technische talent onder de vrouwen is er zeker. ,,Meiden en jongens scoren wereldwijd gemiddeld gelijk op exacte vakken. Belemmerende factoren liggen in het onderwijs, de wervingskracht van de technieksector, personeelsbeleid en cultuur in arbeidsvoorwaarden van havenbedrijven, zei ze afgelopen vrijdag tegenover het persbureau ANP.

In Rotterdam is eerder al het zogeheten netwerk ‘Port Angels’ opgericht: vrouwen die in alle sectoren van de haven en bij de gemeente werken en die het havenwerk voor vrouwen promoten, wijzen op verdiensten en op vacatures voor topfuncties bij grote havenbedrijven, die tot nu toe uitsluitend een mannenzaak zijn.

Niet alleen voor de werksfeer zou het in de haven beter zijn als meer vrouwen zich in de overslag aanbieden. De toenemende automatiseringen en het rollend materieel (bij container- en massagoedbedrijven) lenen zich heel goed voor vrouwenarbeid. Soms is er niet meer nodig dan het bedienen van een joystick, een stuur en het in de gaten houden van computerschermen waarop precies is te zien wat men moet doen en waar men moet zijn.


Beter

De middelbare en hogere scholen wijzen uit dat meiden daarin soms beter en degelijker zijn dan de jongemannen.

Mooi moment ook om aandacht te vragen voor meer vrouwenarbeid in de haven. In de eerste helft van 2012 is de goederenoverslag in Rotterdam ondanks de economische teruggang toch weer met 3,2 procent gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2011.

In totaal werd er 222 miljoen ton goederen overgeslagen.

De overslag van massagoed nam met 5 procent toe tot 147 miljoen ton en die van containers met 2 procent tot 63 miljoen. De behandeling van (vernieuwend) stukgoed liep met 8 procent terug tot 12 miljoen ton.

Toch blijft Rotterdam een olie- en bunkerhaven bij uitstek. De overslag van ruwe olie steeg in de eerste zes maanden van dit jaar met 10 procent (totaal 50 miljoen ton) en die van minerale olieproducten zelfs met 14 procent. ,,Er gaan aan de lopende band heel grote tankers met stookolie voor bunkers naar Singapore en andere scheepvaarthavens,’’ vertelde een scheepvaartliefhebber die dagelijks vanuit zijn huis de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal in de gaten houdt. Dat is terug te vinden in de cijfers: de afvoer van minerale olieproducten steeg zelfs met bijna 26 procent naar 18,8 miljoen ton.


Goede start

Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam, is dan ook zeker niet ontevreden, gezien alle (binnenlandse) economische ellende die politieke partijen over ons land uitstorten nu de verkiezingen voor de Tweede Kamer in aantocht zijn.

,,De Rotterdamse haven heeft een goede start gemaakt met een groei van de overslag die iets boven de verwachting ligt,’’ geeft hij als toelichting op de cijfers. ,,Dit sluit aan bij de recente rapportage van het CBS waarin de economische groei wordt toegeschreven aan de export naar vooral landen buiten de EU. Verreweg het grootst deel hiervan loopt via de Rotterdamse haven.’’

Smits verwacht dat de overslag over het gehele jaar een bescheiden groei toont van circa één procent. Over de aanleg van Maasvlakte is hij heel positief. Met de bouw van de containerterminals van RWG en APMT zijn de investeringen van het bedrijfsleven op de landuitbreiding feitelijk begonnen.


Investeringen

In het bestaande havengebied is volgens hem sprake van doorgaande investeringen in grote projecten in de raffinage, chemie, tankopslag en energie. In totaal investeert het bedrijfsleven tussen 2011 tot en met 2015 bijna 11 miljard euro in het havengebied. Smits: ,,Hieruit spreekt

vertrouwen in de Rotterdamse haven en een positieve verwachting over de economische ontwikkelingen en integratie van Europa.

Het is voor ons allemaal cruciaal dat snelle en duidelijke politieke beslissingen hierover worden genomen,” is ook zijn verkapte boodschap aan de politieke partijen die na de verkiezingen een regeringscoalitie moeten vormen.


De komende jaren dus volop kansen voor vrouwen om in deze ‘mannengemeenschap’ binnen te dringen.


Meer informatie op:www.portofrotterdam.nl



Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Militairen ‘blauw ‘ op straat


Gratis ochtendkrant Metro kopte gisteren:
‘Politie zal straks ‘nee’ moeten zeggen’.
En: De werkdruk bij de politie is zo hoog,
dat het aantal overtredingen van de
Arbeidswet dit jaar zal uitkomen op 200.000.

Gevolg: Politiemensen stukken minder gemotiveerd,
te hoge werkdruk leidt tot stress, burn-outs en
aantal ziekmeldingen onder onze wethandhavers
neemt alarmerende vormen aan.

Met nu zo’n 1100 nieuwe agenten erbij en dure
langdurige opleidingen, blijft het landelijke
Nationale Politiekorps dweilen met de kraan open.

Interview met hoofdagent: ‘Wat je alleen wel ziet,
Is dat de burgers langer moeten wachten op een
aangifte die ze hebben gedaan. En ze zullen minder
blauw op straat zien?’

Nog minder blauw op straat? Nog langer wachten
voor de burgers op aangiften? Kan het nog gekker.

De misdaad, zeker de zware criminelen tieren
tegenwoordig zo welig als nooit te voren. Gelegenheid
maakt de dief. Pakkansen steeds kleiner, de
veiligheid op straat en in het verkeer nemen
intussen eveneens alarmerende vormen aan.

Waarom op korte termijn geen militairen tijdelijk
betrekken als noodagent nu de nood het hoogst is.
Wat doen militairen eigenlijk in vredestijd?
Oefenen in de kazerne, in het bos, op het strand
En waarom dus niet direct op straat en in het verkeer?

Met zeer effectieve korte opleidingen tot agent, overal
direct inzetbaar, van terrorismebestrijding tot
invallen bij zware criminelennesten.

Simpel zolang de nood het hoogst is tijdelijk
met een het wisselen van een
groen naar een ‘blauw’ uniform. Met daarbij een
besparing van honderden miljoenen euro’s.

En anders, Opstelten zei het al in alle toonaarden:
'Blauw op straat,
meer blauw op straat,
nog meer blauw op straat.’

Allemaal, allemaal, hartstikke blauw op straat!


Jim Postma.

  • Nieuw

  • Reacties