Haven en ASML trekken investeerders

(Door Hans Roodenburg)

Het Nederlandse bedrijfsleven maakt in tegenstelling tot wat vele pessimisten denken thans een vernieuwing door naar een hoog kennisniveau. In de maakindustrie is dat chipsmachinefabrikant ASML in Veldhoven.In de logistiek is dat de Rotterdamse haven met onder meer de aanleg van Maasvlakte 2. Beide activiteiten zijn zo aantrekkelijk dat ze miljardeninvesteringen vanuit het buitenland aantrekken. Nederland is en blijft in Europa zeer aantrekkelijk voor buitenlands kapitaal.



Schulp

Sommige politieke partijen, zoals de PVV en de SP, vinden dat Nederland in haar schulp moet kruipen, maar buitenlandse investeerders zijn essentieel wil ons land het welvaartsniveau van thans houden of verbeteren.

Met chipsmachinefabrikant ASML, dat ’s werelds grootste chipleverancier Intel voor 1,7 miljard euro als nieuwe aandeelhouder krijgt, zit het wel goed in de technologische maakindustrie. Maar we beperken ons op deze regionale opiniesite tot Rotterdam.

Rotterdam met Maasvlakte 2 bekrachtigt zijn positie als dé containerhaven van Europa. Opvallend is dat alle media – dagbladen, televisie en radio – ruim (positieve) aandacht hebben besteed aan het dichten van de 11 kilometer lange zeewering van Maasvlakte 2 waarvoor koningin Beatrix deze week de officiële handeling verrichtte. Eind volgend jaar worden de eerste containerschepen op deze zeer grote havenuitbreiding verwacht.


Nauwelijks aandacht

Media hebben de afgelopen jaren – sinds 2007 de contracten voor de aanleg van Maasvlakte 2 zijn getekend – nauwelijks aandacht besteed aan deze miljardeninvestering die in tegenstelling tot andere nationale en grote infrastructuurprojecten nog steeds binnen de afgesproken budgetten blijft.

Wel hebben critici – sommige economen, politici en milieugroepen – in kranten en op de televisie ruimte gekregen hun tégenargumenten te spuien. Ze zijn thans verdacht stil geworden nu ze hun pleit (‘Waarom zou Nederland zoveel geld uittrekken?’ of, zoals de SP neigt, ‘Steek het geld in de uitkeringen’) hebben verloren.

Bijna iedereen is er thans van overtuigd dat dergelijke investeringen in infrastructuur zeer goed zijn voor de Nederlandse economie en dat deze grote toekomstige werkgelegenheid veilig stelt. Nadeel? Jawel, misschien is het niet altijd even ecologisch mooi dat nieuw land van de natuur (in dit geval de zee) wordt gewonnen om er – wat mij betreft - heel mooie schepen te ontvangen.

Het succes van de milieugroeperingen is wel dat de compensatie voor het natuurverlies veel groter is geworden dan in de oorspronkelijke plannen het geval was.


Milieu

Economie en milieu moeten natuurlijk wel minstens gelijk opgaan. De oplossing is niet door iets niet te doen. Want niet vooruit denken is stilstaan.

Maasvlakte 2 is vooral aangelegd om de groeiende containerstromen naar de nieuwe grote terminals van RWG (Rotterdam World Gateway van het consortium DP World en de grote rederijen APL, MOL, HMM and CMA-CGM ) en APMT (van ’s werelds grootste scheepvaartgroep A.P. Moller-Maersk) te bedienen.

Hoe positief de overheden en het bedrijfsleven tegenover de aanleg van Maasvlakte 2 en de Rotterdamse haven staan, blijkt wel uit de nieuwe Havenvisie 2030. Het Rijk, de provincie Zuid-Holland, de gemeente Rotterdam, Deltalinqs (de club van ondernemingen in de haven) en het Havenbedrijf Rotterdam hebben afgesproken dat zij een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid hebben voor de toekomst van de haven.


Convenant

Ze hebben in een convenant vastgelegd hoe ze de visie zullen realiseren. Op die manier kan in goed onderling overleg worden bepaald of acties en projecten moeten worden versneld, vertraagd of bijgesteld.

Hoe belangrijk de Rotterdamse haven is, verwoordde deze week (demissionair) minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie. ,,De Rotterdamse haven is van grote betekenis voor onze economie, nu en in de toekomst. Met de gezamenlijke visie werken we aan de toekomst en verduurzaming van Mainport Rotterdam en daarmee aan de versterking van de Nederlandse economie en onze internationale concurrentiepositie."

Minister Schultz van Haegen (van Infrastructuur en Milieu) voegde daaraan toe: ,,Over twintig jaar moet de Rotterdamse haven nog steeds de grootste en beste haven van Europa zijn. Daarom steken we nu de handen uit de mouwen en gaan we aan de slag met de uitvoering van de Havenvisie 2030. Samen werken we aan de bereikbaarheid van Nederland én de kwaliteit van het water, de lucht en de bodem. Zo zorgen we ervoor dat de haven zijn toppositie kan behouden en versterken.”


Zelfde beeld

In dit positieve koor deed president-directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam uiteraard ook mee. ,,Door samen de Havenvisie 2030 te schrijven hebben we gezorgd dat we allemaal hetzelfde beeld hebben hoe de haven zich moet ontwikkelen. Met dit uitvoeringsconvenant gaan we zorgen dat we daadwerkelijk gezamenlijk die kant uit werken. We zullen elkaar scherp moeten blijven houden.’’

De Havenvisie 2030 beschrijft hoe Rotterdam in 2030 Europa’s belangrijkste haven- en industriecomplex moet zijn. De overslag zal fors toenemen, maar tegelijkertijd moet de overlast voor de omgeving minder worden. Rotterdam moet in 2030 het toonaangevende logistieke knooppunt zijn voor met name containers en brandstoffen en tegelijkertijd een modern petrochemisch complex. Rotterdam wil koploper zijn in efficiëntie en duurzaamheid. Het is in 2030 de haven waar de toonaangevende bedrijven investeren in de meest moderne productiefaciliteiten.


Een van de kwaliteitskranten in ons land, NRC Handelsblad, die in de afgelopen jaren nogal ‘azijnerig’ deed over de vernieuwing in het Nederlandse bedrijfsleven noemde deze week de Rotterdamse haven en ASML al het nieuwe ‘Hollands Glorie’.


Schrijf uw reactie








Type de code over: