Bouw Maasvlakte 2 blijft binnen budget

(Door Hans Roodenburg)

Op de Maasvlakte 2 zal de eerste fase volgend jaar in gebruik worden genomen. Het meest opmerkelijke van dit miljardenproject aan infrastructuur in dehaven is dat tot nu toe de voortgang op schema zit en, nog belangrijker, in deze tijden van overschrijdingen men binnen het budget is gebleven.



Toen ik deze week op een persconferentie over de voortgang daarover een aanvullende vraag stelde, werd door een voorlichter en projectdirecteur Ronald Paul van het Havenbedrijf meteen geroepen dat dit de tussenstand is. Of zij bang waren dat zij in het laatste stadium alsnog met grote tegenvallers worden geconfronteerd. Om er gelijk aan toe te voegen, dat zij dat niet verwachten, maar je weet nooit.


Projecten uit de pas

Iedereen beseft het. In de afgelopen decennia zijn grote infrastructurele projecten (HSL, Betuwelijn, vernieuwingen aan waterwegen, spoorlijnen, rijkswegen) volkomen uit de pas gelopen. Niet alleen omdat aannemers elk wissewasje in rekening brachten, maar ook door soms te vergaande milieueisen en hobbyisme. En niet te vergeten omdat de verantwoordelijke ministers bij het door de Tweede Kamer slepen van hun plannen veiligheidshalve aan de lage begrotingskant waren gaan zitten.

Zelfs projectdirecteur Jaap Dekker van PUMA (de aannemers Van Oord en Boskalis die de aanleg van Maasvlakte 2 doen) verwacht wat hun grote part betreft binnen schema en het strikte budget te blijven.

De aannemers begrijpen ook wel dat zij in deze tijden van begrotingsdiscipline bij de overheid niet meer alles kunnen declareren en haar kunnen aanspreken op buitencontractuele werkzaamheden (waar ze zich vroeger erg gemakkelijk achter verschuilden) opdat zij hun ‘winsten’ op een hoog peil houden.


Bijna drie miljard

De contracten voor de aanleg werden al in 2007 getekend! Met de eerste fase is een investering gemoeid van 1,9 miljard euro. De totale investering zal op basis van het prijspeil 2006 2,9 miljard euro bedragen. Voor de aannemers is het ook de eerste grote zandsluiting sinds de bouw van de Philipsdam 25 jaar geleden in Zeeland.

Projectdirecteur Jaap Dekker van de aannemers neemt het overigens wel op voor de aannemers die bij andere grote infrastructurele miljardenprojecten de rekeningen nogal behoorlijk ophoogden.

Dat dit tot nu toe niet bij Maasvlakte 2 aan de hand is komt volgens hem omdat deze wordt aangelegd in een maagdelijk stuk zee in plaats van in een bestand landelijk gebied waar je voor onverwachte problemen (zoals kabels, leidingen, restanten en aanpassingen van het bestek) komt te staan.


Hoogtepunt

De voortgang van de aanleg van Maasvlakte 2 beleeft op 11 juli een hoogtepunt. Dan wordt door Koningin Beatrix (bij dood tij) het startsein gegeven het laatste gat van de 11 kilometer lange zeewering te dichten. Tot op heden is er al 215 miljoen kuub zand opgespoten. Dat betekent dat 90 procent van al het zand op de goede plaats ligt.

Maasvlakte 2 is vooral aangelegd om de groeiende containerstromen naar de nieuwe grote terminals van RWG (Rotterdam World Gateway van het consortium DP World en de grote rederijen APL, MOL, HMM and CMA-CGM ) en APMT (van ’s werelds grootste scheepvaartgroep A.P. Moller-Maersk) te bedienen.

Overigens gaan er steeds meer stemmen op om dit nieuwe grote havengebied ook te gebruiken voor andere industriële- en overslagactiviteiten. Het geeft een grote impuls aan de import- en exporteconomie van ons land en houdt de Rotterdamse haven modern en blijvend omvangrijk.


Groeiland

Het heeft zelfs Chinese proporties. Hoewel in dat sterkste economische groeiland ter wereld in de afgelopen en komende decennia wel tien Maasvlaktes zijn en worden aangelegd!

Wie Maasvlakte 2 met eigen ogen wil zien kan zich melden bij informatiecentrum Futureland waar men sinds kort zelfs rondvaarten kan maken met de FutureLand Ferry waarvoor de salonboot De Navigathor is ingezet. Futureland haalt al ruim 130.000 bezoekers per jaar. Het is een van de mooiste tegenwoordige havenattracties van Rotterdam.


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Militairen ‘blauw ‘ op straat


Gratis ochtendkrant Metro kopte gisteren:
‘Politie zal straks ‘nee’ moeten zeggen’.
En: De werkdruk bij de politie is zo hoog,
dat het aantal overtredingen van de
Arbeidswet dit jaar zal uitkomen op 200.000.

Gevolg: Politiemensen stukken minder gemotiveerd,
te hoge werkdruk leidt tot stress, burn-outs en
aantal ziekmeldingen onder onze wethandhavers
neemt alarmerende vormen aan.

Met nu zo’n 1100 nieuwe agenten erbij en dure
langdurige opleidingen, blijft het landelijke
Nationale Politiekorps dweilen met de kraan open.

Interview met hoofdagent: ‘Wat je alleen wel ziet,
Is dat de burgers langer moeten wachten op een
aangifte die ze hebben gedaan. En ze zullen minder
blauw op straat zien?’

Nog minder blauw op straat? Nog langer wachten
voor de burgers op aangiften? Kan het nog gekker.

De misdaad, zeker de zware criminelen tieren
tegenwoordig zo welig als nooit te voren. Gelegenheid
maakt de dief. Pakkansen steeds kleiner, de
veiligheid op straat en in het verkeer nemen
intussen eveneens alarmerende vormen aan.

Waarom op korte termijn geen militairen tijdelijk
betrekken als noodagent nu de nood het hoogst is.
Wat doen militairen eigenlijk in vredestijd?
Oefenen in de kazerne, in het bos, op het strand
En waarom dus niet direct op straat en in het verkeer?

Met zeer effectieve korte opleidingen tot agent, overal
direct inzetbaar, van terrorismebestrijding tot
invallen bij zware criminelennesten.

Simpel zolang de nood het hoogst is tijdelijk
met een het wisselen van een
groen naar een ‘blauw’ uniform. Met daarbij een
besparing van honderden miljoenen euro’s.

En anders, Opstelten zei het al in alle toonaarden:
'Blauw op straat,
meer blauw op straat,
nog meer blauw op straat.’

Allemaal, allemaal, hartstikke blauw op straat!


Jim Postma.

  • Nieuw

  • Reacties