Tunnelpont wordt feit

8131-tunnelpont-wordt-feit


(van onze redactie)

De stadsregering van Rotterdam heeft na veel wikken en wegen licht aan het einde van de tunnel gezien. Aanvankelijk wilde b&w tijdens de sluitingsperiode van ruim een half jaar van de voetgangers- en fietstunnel, bussen inzetten om de gedupeerde tunnelreizigers via de autotunnel onder de rivier door te helpen. Dat onzalige plan is nu gelukkig van de baan. Er komt, voor de duur van de sluiting een veerpont tussen de Sint-Janshaven en de Sint-Jobshaven


Fietsers en voetgangers kunnen via een veerdienst oversteken tijdens de renovatie van het fiets- en voetgangersdeel van de Maastunnel. Dat heeft het college van b&w besloten. Om direct een goed alternatief te bieden, worden de werkzaamheden aan deze tunnelbuis later gestart. De renovatie duurt zeven maanden voor de fietstunnel en elf maanden voor het voetgangersdeel. Hulde voor b&w al kwam het, zo blijkt uit het onderstaande fragment uit het gemeentelijk persbericht, niet uit een helder moment van inzicht maar uit noodzaak voort.

‘In februari gaf het college van b&w de voorkeur aan de fietsbus als alternatief. Met de fietsbus zou er direct worden geëxperimenteerd met een snelle en veel rijdende vorm van openbaar vervoer door de Maastunnel. Wethouder Bokhove: “Helaas bleek dat vanwege de tunnelveiligheid geen haalbaar alternatief. Samen met het duidelijke signaal van de gebruikers van de tunnel, was dat voor ons de reden om te kijken of het andere logische alternatief – een veerdienst – wel te realiseren is.”

In overleg met het havenbedrijf en gebruikers van de tunnel is gekozen voor een vaarroute tussen de Sint-Janshaven en de Sint-Jobshaven. Omwonenden van de tijdelijke aanlegplaatsen in die havens zijn hierover al in gesprek met de gemeente.

De werkzaamheden aan de fietsers- en voetgangerstunnel starten –later dan beoogd- in december. Die extra tijd is nodig om een betrouwbare veerdienst te hebben op het moment dat de tunnel dicht gaat. De zoektocht naar goede vervoerders die een veilige, comfortabele en stabiele veerdienstregeling kunnen verzorgen is, aldus het persbericht, inmiddels via een aanbesteding begonnen.

Kopfoto: Eenzaam in de Maastunnel (Foto: Wikimedia)
Foto onder: IJveer. Kan ook op de Maas (Bron: Wikimedia)

Jan Tak :
Rotterdam ten voeten uit, de grootste haven, de hoogste gebouwen, de mooiste metro oftewel het Rotterdam dat heel Nederland financieel draagt heeft moeite met de renovatie van een nog maar zelden gebruikt fiets- cq voetgangerstunneltje.

Je gaat toch geen miljoenen uitgeven om dagelijks 25 personen een kortere oversteek te geven? Sinds de Erasmusbrug en de Metro is die altijd onveilige en smerige voetgangers- annex fietstunnel totaal achterhaald.
Weg gegooid geld.

donderdag 11 jul 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over: