“Stuur voor duurzame binnenvaart op resultaten, niet op certificaten”

7946-stuur-voor-duurzame-binnenvaart-op-resultaten-niet-op-certificaten

Een duurzame binnenvaart ligt binnen handbereik, maar dit vraagt wel een andere benadering door havens, vervoerders en verladers. In plaats van te sturen op certificaten voor bepaalde motoren en milieusystemen, zouden zij moeten kijken naar de werkelijk geboekte milieuwinst door een schipper. Dat stellen de partners van het Europese LIFE-project CLINSH (CLean INland SHipping), op 13 maart bijeen in Brussel bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

“De binnenvaart is van zichzelf al een duurzame vorm van transport”, stelt gedeputeerde Rik Janssen van de provincie Zuid-Holland, voorzitter van het CLINSH-consortium. "Maar het kan nog duurzamer. Tot nog toe sturen klanten en ook havenbedrijven op bepaalde motortypen en milieusystemen. Terwijl uit onze praktijkmetingen naar voren komt dan andere schepen minstens zo schoon kunnen zijn als gecertificeerde schepen. Verduurzaming van de binnenvaart kan dus goedkoper, sneller en efficiënter!"


Praktijkproef
Een belangrijk onderdeel van CLINSH is de praktijkproef duurzame binnenvaart. Op dit moment wordt op 35 binnenvaartschepen met geavanceerde apparatuur de werkelijke uitstoot tijdens het varen continu bijgehouden. De deelnemende schepen maken gebruik van verschillende motoren en brandstoffen en van duurzame technieken zoals katalysatoren, nabehandelingssystemen en roetfilters. De deelnemende schippers krijgen een vergoeding voor eventueel benodigde aanpassingen aan hun schip en voor hun inzet. De gegevens die zij verzamelen worden gebruikt om duidelijk te krijgen wat de milieuwinst is van de diverse technieken. Ook wordt de business case voor de schipper of reder – loont een bepaalde investering in termen van geld en milieu – inzichtelijk gemaakt. Dit is nuttige informatie voor andere schippers en voor overheden, financiële instellingen en belangenorganisaties die willen bijdragen aan een duurzamere binnenvaart.

Onbenutte kansen
Op dit moment kunnen schippers die kunnen aantonen dat zij een schoon of duurzaam schip hebben bepaalde voordelen krijgen. Denk hierbij aan kortingen op lig- en havengelden, of een hogere prijs voor het vervoeren van lading. De investeringen voor een individuele schipper om zijn of haar schip te verduurzamen zijn echter vaak hoog. En technieken waarvoor geen certificaat beschikbaar is leveren geen voordelen op in de bedrijfsvoering. Daardoor blijven op dit moment nog kansen onbenut om de gehele Europese vloot aan binnenvaartschepen verder te verduurzamen. De partners van CLINSH willen daar nu verandering in brengen door de milieuwinst van alle beschikbare technieken in beeld te brengen.

Over CLINSH
CLINSH is een demonstratieproject dat de effectiviteit en kosten van emissiereducerende technieken en alternatieve brandstoffen vanuit de praktijk in kaart brengt. CLINSH wordt ondersteund door het Europese LIFE fonds. De totale projectkosten zijn ruim € 8,5 miljoen, waarmee 18 partners uit Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk samen met het Europese LIFE-fonds investeren in diverse projecten die bijdragen aan een duurzame binnenvaart.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De sloopkogels van de Internationale

(door Kees Versteeg)


De brand in de Notre-Dame deed me ineens terugdenken aan de Koninginnekerk. Gesloopt in 1971. Hij stond aan de Boezemsingel in Crooswijk. In de verkiezing Mooiste Gesloopte Kerk kwam de Koninginnekerk als winnaar uit de bus.


D
e brand in de Notre-Dame is een ongeluk. Binnen een dag is 700 miljoen euro verzameld voor de wederopbouw. De sloop van de Koninginnekerk was daarentegen een geplande politieke misdaad.

De toenmalige PvdA-burgemeester Thomassen was een warm voorstander van de sloop. Er moest op die plek een niet-confessioneel bejaardenhuis komen. De sloop van de kerk riep in 1971 veel verzet op. Tegenstanders zeiden: ‘Wat de nazi’s lieten staan, dat gaat er nu wel aan.’

De linkse raad won. De sloop werd doorgezet. Er hangt een portret van Thomassen en zijn vrouw An in het Rijksmuseum. Misschien is de tijd nu rijp om er een bordje bij te zetten.

Met de tekst: ‘In de tijd dat Thomassen burgemeester was van Rotterdam, ontwikkelde de stad zich tot wereldhaven nummer één. Daarnaast was Thomassen ook een kopstuk in de politieke misdaad. Op de plaats waar ooit de Koninginnekerk stond, verhief hij Judas tot bouwmeester en noemde dat verheffing van het volk.’




  • Nieuw

  • Reacties