“Stuur voor duurzame binnenvaart op resultaten, niet op certificaten”

7946-stuur-voor-duurzame-binnenvaart-op-resultaten-niet-op-certificaten

Een duurzame binnenvaart ligt binnen handbereik, maar dit vraagt wel een andere benadering door havens, vervoerders en verladers. In plaats van te sturen op certificaten voor bepaalde motoren en milieusystemen, zouden zij moeten kijken naar de werkelijk geboekte milieuwinst door een schipper. Dat stellen de partners van het Europese LIFE-project CLINSH (CLean INland SHipping), op 13 maart bijeen in Brussel bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.

“De binnenvaart is van zichzelf al een duurzame vorm van transport”, stelt gedeputeerde Rik Janssen van de provincie Zuid-Holland, voorzitter van het CLINSH-consortium. "Maar het kan nog duurzamer. Tot nog toe sturen klanten en ook havenbedrijven op bepaalde motortypen en milieusystemen. Terwijl uit onze praktijkmetingen naar voren komt dan andere schepen minstens zo schoon kunnen zijn als gecertificeerde schepen. Verduurzaming van de binnenvaart kan dus goedkoper, sneller en efficiënter!"


Praktijkproef
Een belangrijk onderdeel van CLINSH is de praktijkproef duurzame binnenvaart. Op dit moment wordt op 35 binnenvaartschepen met geavanceerde apparatuur de werkelijke uitstoot tijdens het varen continu bijgehouden. De deelnemende schepen maken gebruik van verschillende motoren en brandstoffen en van duurzame technieken zoals katalysatoren, nabehandelingssystemen en roetfilters. De deelnemende schippers krijgen een vergoeding voor eventueel benodigde aanpassingen aan hun schip en voor hun inzet. De gegevens die zij verzamelen worden gebruikt om duidelijk te krijgen wat de milieuwinst is van de diverse technieken. Ook wordt de business case voor de schipper of reder – loont een bepaalde investering in termen van geld en milieu – inzichtelijk gemaakt. Dit is nuttige informatie voor andere schippers en voor overheden, financiële instellingen en belangenorganisaties die willen bijdragen aan een duurzamere binnenvaart.

Onbenutte kansen
Op dit moment kunnen schippers die kunnen aantonen dat zij een schoon of duurzaam schip hebben bepaalde voordelen krijgen. Denk hierbij aan kortingen op lig- en havengelden, of een hogere prijs voor het vervoeren van lading. De investeringen voor een individuele schipper om zijn of haar schip te verduurzamen zijn echter vaak hoog. En technieken waarvoor geen certificaat beschikbaar is leveren geen voordelen op in de bedrijfsvoering. Daardoor blijven op dit moment nog kansen onbenut om de gehele Europese vloot aan binnenvaartschepen verder te verduurzamen. De partners van CLINSH willen daar nu verandering in brengen door de milieuwinst van alle beschikbare technieken in beeld te brengen.

Over CLINSH
CLINSH is een demonstratieproject dat de effectiviteit en kosten van emissiereducerende technieken en alternatieve brandstoffen vanuit de praktijk in kaart brengt. CLINSH wordt ondersteund door het Europese LIFE fonds. De totale projectkosten zijn ruim € 8,5 miljoen, waarmee 18 partners uit Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk samen met het Europese LIFE-fonds investeren in diverse projecten die bijdragen aan een duurzame binnenvaart.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De mooiste gedichten van de wereld 4

50 dichters kiezen hun favoriete gedicht uit de schatkamers van Poetry International en vertellen waarom.

Jana Beranová over Vasko Popa


Een kleine hommage

Het is 1970, het 1e jaar van Poetry International.
Voor vertalingen is nog weinig geregeld. Ik lees
dat mijn landgenoot Miroslav Holub uit het Duits
is vertaald en bel op. Martin Mooij vraagt mij om
te komen. Holub kreeg van het toenmalig regiem
geen uitreisvisum. maar omdat ik ook uit andere
Slavische talen kan vertalen, bevind ik me opeens
tussen de werelddichters.

Eén kijkt me aan met van die droeve wolvenogen.
Ik wist toen nog niet dat wolven een belangrijke
rol speelden in zijn Roemeens-Servische cultuur.
Het is Vasko Popa en hij leest die avond uit
‘Spelen’ voor. Poëzie als spel met ons bestaan.
Ik lees en herlees. Tuimel van verbazing naar
verbazing. Het is Beckett, maar menselijker.
Een stoelpoot die lief gebaart! Ik zie een
keukenstoel. Allicht, fauteuils hebben armen.
Absurd. Een merkwaardige herkenning.

Van het eerste festival is op papier weinig
overgebleven, maar ‘Spelen’ zijn in mijn
vertaling opgenomen in Machine van
woorden (1975), de eerste boekuitgave
van Poetry International.

In 1974, toen hij de wolvengedichten las,
kocht ik voor hem een vaatje haringen – Popa
was dol op Hollandse nieuwe. Bij het afscheid
op Schiphol struikelde ik, het vaatje viel op de
grond en rolde naar hem toe. Hij gaf het een
tik, vaatje rolde terug en ik kon het alsnog
feestelijk overhandigen. Aan het eind van zijn
leven, hoorde ik jaren later, zat hij in winterjas
op een stoel midden in de kamer te wachten
op de dood. Dat was weer een andere stoel.



vertaling: Jana Beranová

Popa was 6x gast op Poetry International


  • Nieuw

  • Reacties