40.000 klanten met leesbeperking

7496-40-000-klanten-met-leesbeperking

Deze week is de 40.000ste klant van de stichting Bibliotheekservice Passend Lezen begroet. Meneer Peters was de gelukkige en werd verrast met een gratis lidmaatschap voor een jaar, chocolade en bloemen. De stichting, die zich inzet voor mensen met een leesbeperking, groeit door en geeft zo veel mensen die niet meer op de reguliere manier kunnen lezen toegang tot boeken, kranten, tijdschriften, maar ook hoorspelen en hoorcolleges.

Meneer Peters was zeer blij en verrast met het bezoek. Zijn mantelzorger heeft hem ingeschreven bij Passend Lezen en hij heeft enorme zin om weer te lezen. Op de vraag wat het luisteren naar gesproken boeken voor hem betekent, antwoord hij: “Ik kan weer mijn eigen fantasie gebruiken. Dit wordt mijn wereld. Naar muziek luisteren is ook fijn, maar dat doe je ook niet de hele tijd.” Daarnaast ziet meneer Peters dit als een middel tegen de eenzaamheid. “Het haalt je ook zo uit het isolement. Zo heb je iemand die tegen je aan praat” voegt Peters er zichtbaar emotioneel aan toe.


Toegang hebben tot gesproken lectuur is van belang voor een hele brede groep mensen die niet op de reguliere manier kan lezen. De dienstverlening voorziet hiermee dan ook in verschillende behoeftes. Zo biedt Passend Lezen leesplezier aan klanten van 90 jaar die blind zijn en aan klanten van 15 jaar met dyslexie. Maar ook ontspanning, vermindering van eenzaamheid en het op de hoogte blijven van actualiteiten zijn belangrijke redenen voor klanten om gebruik te maken van Passend Lezen.

Over Bibliotheekservice Passend Lezen
Bibliotheekservice Passend Lezen biedt onder andere boeken, kranten en tijdschriften in een aangepaste leesvorm wanneer ‘gewoon’ lezen niet (meer) gaat. De stichting stelt zich ten doel om mensen met een leesbeperking toegang te geven tot de wereld van kennis en cultuur om zo de persoonlijke ontplooiing van mensen met een leesbeperking te stimuleren en hun positie in de samenleving te verbeteren. Passend Lezen is een onderdeel van het stelsel van openbare bibliotheken en werkt nauw samen met ketenpartners Dedicon en CBB. http://www.passendlezen.nl

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Militairen ‘blauw ‘ op straat


Gratis ochtendkrant Metro kopte gisteren:
‘Politie zal straks ‘nee’ moeten zeggen’.
En: De werkdruk bij de politie is zo hoog,
dat het aantal overtredingen van de
Arbeidswet dit jaar zal uitkomen op 200.000.

Gevolg: Politiemensen stukken minder gemotiveerd,
te hoge werkdruk leidt tot stress, burn-outs en
aantal ziekmeldingen onder onze wethandhavers
neemt alarmerende vormen aan.

Met nu zo’n 1100 nieuwe agenten erbij en dure
langdurige opleidingen, blijft het landelijke
Nationale Politiekorps dweilen met de kraan open.

Interview met hoofdagent: ‘Wat je alleen wel ziet,
Is dat de burgers langer moeten wachten op een
aangifte die ze hebben gedaan. En ze zullen minder
blauw op straat zien?’

Nog minder blauw op straat? Nog langer wachten
voor de burgers op aangiften? Kan het nog gekker.

De misdaad, zeker de zware criminelen tieren
tegenwoordig zo welig als nooit te voren. Gelegenheid
maakt de dief. Pakkansen steeds kleiner, de
veiligheid op straat en in het verkeer nemen
intussen eveneens alarmerende vormen aan.

Waarom op korte termijn geen militairen tijdelijk
betrekken als noodagent nu de nood het hoogst is.
Wat doen militairen eigenlijk in vredestijd?
Oefenen in de kazerne, in het bos, op het strand
En waarom dus niet direct op straat en in het verkeer?

Met zeer effectieve korte opleidingen tot agent, overal
direct inzetbaar, van terrorismebestrijding tot
invallen bij zware criminelennesten.

Simpel zolang de nood het hoogst is tijdelijk
met een het wisselen van een
groen naar een ‘blauw’ uniform. Met daarbij een
besparing van honderden miljoenen euro’s.

En anders, Opstelten zei het al in alle toonaarden:
'Blauw op straat,
meer blauw op straat,
nog meer blauw op straat.’

Allemaal, allemaal, hartstikke blauw op straat!


Jim Postma.

  • Nieuw

  • Reacties