Stadsstrand en park naast wonen in de Rijnhaven

7322-stadsstrand-en-park-naast-wonen-in-de-rijnhaven

In de Rijnhaven is ruimte voor 800 tot 1500 woningen en die toekomstige bewoners krijgen dan een park voor de deur en misschien zelfs een stadsstrand. Het college van burgemeester en wethouders presenteerde dinsdag 19 juni het ambitiedocument voor de ontwikkeling van de Rijnhaven. Het is nu aan ontwikkelaars om met plannen voor het gebied te komen.

De Rijnhaven biedt de mogelijkheid een stedelijk park te combineren met wonen. De noodzaak tot verdichting in de stad en het toevoegen van woningen in het middeldure en dure segment zorgen ervoor dat de woningmarkt op Zuid evenwichtiger wordt. Ook komt er zo meer aanbod voor bewoners die willen doorstromen maar tegelijk wel op Zuid willen blijven wonen.


De woningen komen langs de Posthumalaan waarmee deze in een echte centrumboulevard verandert. Hoeveel woningen er uiteindelijk komen is onderwerp van onderzoek en de marktconsultatie. Ook zal de toekomstige parkeerbehoefte worden onderzocht zodat potentiële tekorten aan parkeerplaatsen in de omgeving opgevangen kunnen worden.

De Rijnhaven biedt ook ruimte horecagelegenheden, winkels, cultuur en flexibele werkruimtes. Het gemis aan groen in dit deel van de stad krijgt ook een enorme impuls doordat 5 tot 6 hectare openbare ruimte wordt aangelegd door een beperkt deel van de Rijnhaven te dempen. Er is dan ruimte voor een park met ligweides.

Planning
Na de zomer start een traject van marktconsultatie. Wethouder Simons van stedelijke ontwikkeling verwacht bij ontwikkelaars veel interesse om met het gebied aan de slag te gaan: “We moeten in Rotterdam veel huizen bijbouwen en de Rijnhaven is echt een mooi gebied om dat te doen. Het gebied rond de haven is een unieke plek voor woningbouw. Met uitzicht op de haven en een park voor de deur is het hier straks prachtig wonen. Ik ben er van overtuigd dat dit ambitiedocument mooie ideeën oplevert voor de toekomst van de Rijnhaven”. De resultaten van de marktconsultatie en algemene participatie leiden tot een integraal plan voor de gebiedsontwikkeling Rijnhaven. Dit plan wordt begin 2019 aan het College van B&W aangeboden. Ondertussen zet de gemeente zich ook in om het tijdelijk gebruik van de Rijnhaven mogelijk te maken. Tijdelijke (sport)events op of in het water in afwachting van de definitieve ontwikkeling zetten de Rijnhaven meer op de kaart als een aantrekkelijk gebied.

De Rijnhaven is één van de oudste havens aan de zuidoever van de Nieuwe Maas en is 21 hectare groot. Ooit begonnen als overslaghaven werd de Rijnhaven daarna vooral een ligplaats voor binnenvaartschepen en tegenwoordig gesloten voor de binnenvaart. De schepen die er wel varen, komen om te lossen bij Codrico. De haven neemt dan wel een centrale positie in tussen de Wilhelminapier en de Kop van Zuid, maar het gebruik van de haven is nu minimaal, er valt niet veel te beleven op en aan het water.

Jan Tak :
Het is zover, de race om "Ons Rotterdam" nog verder te "verkloten" komt in een volgende fase, onze havens de enige reden waarom Rotterdam groeide van een "vissersdorp aan de rivier" tot een stad met allure en eens de motor van onze nationale economie, zijn ineens niet niet meer van waarde.
Plemp ze maar dicht gebouwd zal er worden zodat de volgende lading "nieuwe Rotterdammers" straks gehuisvest kan worden.

Hebben we nu nog geen lering getrokken uit het troosteloze resultaat op de "Kop van Zuid" De wijk die was bedoeld om Zuid nieuw elan te brengen, maar waar inmiddels de voordeuren met dubbele sloten zijn beveiligd en geen Rotterdammer meer voor een wandeling uit de tram stapt.
Gaan we nu op naar de volgende fout?
Rotterdam let op u saeck !

zondag 24 jun 2018

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Militairen ‘blauw ‘ op straat


Gratis ochtendkrant Metro kopte gisteren:
‘Politie zal straks ‘nee’ moeten zeggen’.
En: De werkdruk bij de politie is zo hoog,
dat het aantal overtredingen van de
Arbeidswet dit jaar zal uitkomen op 200.000.

Gevolg: Politiemensen stukken minder gemotiveerd,
te hoge werkdruk leidt tot stress, burn-outs en
aantal ziekmeldingen onder onze wethandhavers
neemt alarmerende vormen aan.

Met nu zo’n 1100 nieuwe agenten erbij en dure
langdurige opleidingen, blijft het landelijke
Nationale Politiekorps dweilen met de kraan open.

Interview met hoofdagent: ‘Wat je alleen wel ziet,
Is dat de burgers langer moeten wachten op een
aangifte die ze hebben gedaan. En ze zullen minder
blauw op straat zien?’

Nog minder blauw op straat? Nog langer wachten
voor de burgers op aangiften? Kan het nog gekker.

De misdaad, zeker de zware criminelen tieren
tegenwoordig zo welig als nooit te voren. Gelegenheid
maakt de dief. Pakkansen steeds kleiner, de
veiligheid op straat en in het verkeer nemen
intussen eveneens alarmerende vormen aan.

Waarom op korte termijn geen militairen tijdelijk
betrekken als noodagent nu de nood het hoogst is.
Wat doen militairen eigenlijk in vredestijd?
Oefenen in de kazerne, in het bos, op het strand
En waarom dus niet direct op straat en in het verkeer?

Met zeer effectieve korte opleidingen tot agent, overal
direct inzetbaar, van terrorismebestrijding tot
invallen bij zware criminelennesten.

Simpel zolang de nood het hoogst is tijdelijk
met een het wisselen van een
groen naar een ‘blauw’ uniform. Met daarbij een
besparing van honderden miljoenen euro’s.

En anders, Opstelten zei het al in alle toonaarden:
'Blauw op straat,
meer blauw op straat,
nog meer blauw op straat.’

Allemaal, allemaal, hartstikke blauw op straat!


Jim Postma.

  • Nieuw

  • Reacties