Thema-actie passagiersvaart

7256-thema-actie-passagiersvaart

Vanaf 1 mei is het Havenbedrijf Rotterdam begonnen met de thema-actie ‘Passagiersvaart’. Het gaat daarbij om het intensiveren van het toezicht op het personenvervoer over water om te controleren of dit veilig en met inachtneming van de regels geschiedt. Deze passagiersvaart is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen, zo blijkt onder andere uit cijfers van de Watertaxi. De actie duurt in ieder geval tot eind juni.

‘Dit is een ontwikkeling waar ik positief tegenover sta. Daarbij is het van groot belang dat het vervoer van passagiers over water wel op een veilige en verantwoorde wijze geschiedt’, schrijft René de Vries aan de rederijen. Als (rijks)havenmeester van het Havenbedrijf is hij verantwoordelijk voor een veilige haven en de naleving van de regelgeving in de Rotterdamse haven.

Toezicht Havenbedrijf
Het passagiersvervoer over water heeft te maken met regelgeving op grond van de Binnenvaartwet, de Havenbeheersverordening Rotterdam en vaarregels die onder andere in het Binnenvaartpolitiereglement staan. Bij het toezicht let het Havenbedrijf met name op de volgende onderwerpen:


1. de aanwezigheid van de scheepscertificaten en de meetbrief;

2. de certificering van de marifoon en het bedieningscertificaat marifoon schipper;

3. of de schipper over het juiste vaarbewijs en/of ontheffingen beschikt;

4. wordt het maximaal aantal te vervoeren personen niet overschreden;

5. gebruikt de bemanning reddingsvesten (indien verplicht);

6. het vaargedrag van de schipper.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Militairen ‘blauw ‘ op straat


Gratis ochtendkrant Metro kopte gisteren:
‘Politie zal straks ‘nee’ moeten zeggen’.
En: De werkdruk bij de politie is zo hoog,
dat het aantal overtredingen van de
Arbeidswet dit jaar zal uitkomen op 200.000.

Gevolg: Politiemensen stukken minder gemotiveerd,
te hoge werkdruk leidt tot stress, burn-outs en
aantal ziekmeldingen onder onze wethandhavers
neemt alarmerende vormen aan.

Met nu zo’n 1100 nieuwe agenten erbij en dure
langdurige opleidingen, blijft het landelijke
Nationale Politiekorps dweilen met de kraan open.

Interview met hoofdagent: ‘Wat je alleen wel ziet,
Is dat de burgers langer moeten wachten op een
aangifte die ze hebben gedaan. En ze zullen minder
blauw op straat zien?’

Nog minder blauw op straat? Nog langer wachten
voor de burgers op aangiften? Kan het nog gekker.

De misdaad, zeker de zware criminelen tieren
tegenwoordig zo welig als nooit te voren. Gelegenheid
maakt de dief. Pakkansen steeds kleiner, de
veiligheid op straat en in het verkeer nemen
intussen eveneens alarmerende vormen aan.

Waarom op korte termijn geen militairen tijdelijk
betrekken als noodagent nu de nood het hoogst is.
Wat doen militairen eigenlijk in vredestijd?
Oefenen in de kazerne, in het bos, op het strand
En waarom dus niet direct op straat en in het verkeer?

Met zeer effectieve korte opleidingen tot agent, overal
direct inzetbaar, van terrorismebestrijding tot
invallen bij zware criminelennesten.

Simpel zolang de nood het hoogst is tijdelijk
met een het wisselen van een
groen naar een ‘blauw’ uniform. Met daarbij een
besparing van honderden miljoenen euro’s.

En anders, Opstelten zei het al in alle toonaarden:
'Blauw op straat,
meer blauw op straat,
nog meer blauw op straat.’

Allemaal, allemaal, hartstikke blauw op straat!


Jim Postma.

  • Nieuw

  • Reacties