Nu meer fietsdoden dan autododen

7209-nu-meer-fietsdoden-dan-autododen

Nederland moet fietsland nummer 1 blijven

Het aantal autododen voor het eerst ingehaald door het aantal fietsdoden. Vandaag, woensdag 25 april publiceert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het aantal verkeersdoden over 2017. Ten opzichte van 2016 is het aantal verkeersdoden van 629 gedaald naar 613. Nog steeds een ongekend hoog aantal. Daarnaast vertoont het aantal ernstig verkeersgewonden al jarenlang een stijgende lijn. Wij blijven streven naar nul verkeersslachtoffers.



Voor het eerst is het aantal autododen ingehaald door het aantal fietsdoden. En dat in fietsland nummer 1! Met name de oudere fietser is de dupe. Als fietsland moeten we ervoor zorgen dat we er alles aan doen dat fietsen veilig kan. Er moet meer aandacht komen voor het verbeteren van de fiets-infrastructuur in met name de grote steden en het bevorderen van een goed samenspel tussen de verschillende verkeersdeelnemers. Ten gevolge van de fietsevolutie nemen de snelheidsverschillen op het fietspad toe. Een kwart van de fietsdoden zijn e-bike doden en 75% daarvan zijn senioren .Het gaat hierbij in de meeste gevallen om eenzijdige ongevallen. Het is belangrijk dat verkeersdeelnemers zelf hun verantwoordelijkheid pakken en zich bewust zijn van hun fysieke beperkingen. Veilig Verkeer Nederland wil graag helpen bij het veilig mobiel blijven. De fietsbranche willen wij graag oproepen om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en de kopers van e-bikes zo praktisch mogelijke informatie te verstrekken.

“Achter elk ongeval gaat groot menselijk leed schuil: iemand verliest zijn vader of moeder, zijn echtgenoot, opa of dochter. Mensen die midden in het leven staan. Dat dat cijfer na jaren van daling sinds 2015 stijgt, vind ik niet te verkroppen. Ik zal er de komende jaren dan ook alles aan doen om deze trend te keren”; aldus verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen.

Sinds 2015 liep het aantal verkeersdoden voor het eerst na jaren weer op. 85% van alle verkeersongelukken vinden plaats op het onderliggend wegennet en 62% van alle verkeersslachtoffers vallen daar. De financiële impuls van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van € 50 miljoen voor het veiliger maken van de N-wegen is een goede stap. Daarnaast is een focus op de oorzaken van die ongevallen noodzakelijk. Veilig Verkeer Nederland heeft eerder aangegeven dat de stijging van het aantal verkeersdoden waarschijnlijk te maken heeft met het toenemend smartphonegebruik tijdens verkeersdeelname. De sociale norm is weliswaar aan het veranderen maar we zijn er nog lang niet. De aantrekkingskracht van de smartphone is voor de gemiddelde verkeersdeelnemer onweerstaanbaar. We kunnen er gewoonweg niet vanaf blijven.

Meedoen is makkelijk
“Veilig Verkeer Nederland zet in op wat je als verkeersdeelnemer zelf kunt doen om het verkeer veiliger te maken door je eigen bijdrage te leveren. Dat begint al met simpelweg richting aan te geven of iemand voor te laten gaan met een vriendelijk gebaar. Verkeer is vooral een zaak van rekening houden met elkaar en dat is niet moeilijk. Meedoen is makkelijk!”; aldus Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland”

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Van een hele klas keerden vier leerlingen terug

(Door Hans Roodenburg)

De Stichting Loods24 en Joods Kindermonument kunnen nog wel even doorgaan met het plaatsen in Rotterdam van zogenoemde Stolpersteine. Dat gebeurt op verzoek. In de Tweede Wereldoorlog zijn er ruim 100.000 Joden in Nederland door de nazi’s vermoord. Vandaag en morgen worden er weer 35 Stolpersteinen geplaatst in Rotterdam.

Na Amsterdam en Den Haag was Rotterdam met circa 13.000 Joodse inwoners de derde stad met de meeste Joodse inwoners aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Van hen zijn er bijna 10.500 Rotterdammers vermoord in de nazikampen. Het merendeel woonde in het oude gebombardeerde centrum.

Vanaf het uitbreken van de oorlog werd de Joodse gemeenschap geconfronteerd met allerlei maatregelen. Volgens de site van de Stichting Loods24 moet men denken aan Joodse kinderen die naar eigen scholen moesten, het dragen van de Davidsster en borden met opschriften als ‘Joden niet gewenscht’ of ‘Voor Joden verboden’, die de Joodse inwoners van de stad steeds verder uitsloten.

De in totaal 35 Stolpersteine worden in deze dagen geplaatst in het trottoir voor huizen waar ooit Joodse Rotterdammers hebben gewoond. Het was hun laatste officiële woonadres. Iedere plaatsing is bijzonder want het gaat over mensen die ergens in Rotterdam hebben geleefd.

Inmiddels liggen er in Rotterdam meer dan 300 Stolpersteine. De kosten ervan zijn bijeengebracht vaak door kleine donaties van bezoekers aan het Museum 40 – 45 NU aan de Coolhaven.

Op de site http://www.yadvashem.org/ zijn namen van Rotterdammers terug te vinden.

Bijschrift foto: Van deze klas keerden vier leerlingen terug........


  • Nieuw

  • Reacties