Storm nationale schande voor NS en ProRail

6956-storm-nationale-schande-voor-ns-en-prorail

(Door Jim Postma)

De Nederlandse Spoorwegen (NS), c.q. ProRail hebben vandaag weer grandioos geblunderd in het kader van ‘Regeren is vooruitzien!’ Nadat gisteren uitvoerig was gewaarschuwd door onder meer het KNMI dat de tweede grootste storm binnen enkele weken over ons land zou trekken vandaag met codes oranje en zelfs rood, bleven NS en ProRail op alle fronten in gebreken.

Bij het Centraal Station in Rotterdam waren er hedenmiddag aankondigingen omstreeks 16.00 uur dat er geen enkele trein meer zou rijden naar welke locatie dan ook in ons land.


Reizigers werden aangeraden ZELF te zoeken naar alternatieven, zoals bussen en taxi’s. Zelf gaan lopen zoeken? Terwijl NS en ProRail al een dag van tevoren wisten en aankondigden dat er nog maar mondjesmaat treinen zouden reizen via het spoor. En dan: ‘Zoek het zelf maar even lekker uit!’ Voor tienduizenden reizigers, zo niet honderdduizenden reizigers in ons land.’ Waar blijft in deze dan de improvisatie van onze Nationale Vervoerders. En waar blijven in deze de Kamervragen van deze absoluut nieuwe blunder van de bovenste plank in dit land. Dus de Kamervragen van morgen in deze zoveelste blunderput.

Ns en ProRail hadden dus gisteren al een noodscenario moeten maken met alternatief vervoer voor en met streekbussen bijvoorbeeld. Maar, nee, nul op het rekest. ‘Zoek het zelf maar even uit geachte reiziger!’ Een nationale schande, nogmaals voor de zoveelste keer. Als hier nu niet meteen (morgen) door de Kamer wordt ingegrepen – van nu en nooit meer – is dit land volkomen verloren.

Feiten
Even een aantal feiten op het rijtje via de radio- nieuwsaankondigingen van 17.00 en 18.00 uur. Zo’n 150 onderbrekingen op het spoor (nationaal) via gevallen bomen en of via gebroken bovenleidingen. Ten minste 40 volledige omgevallen bomen op de sporen. Zo’n 66 vrachtwagens (langs sporen of niet) gekanteld. Waarvan de meesten (ook via de van Brienenoordbrug) leeg geladen! En dan begint er nog het gesteggel over schadevergoedingen. Na dergelijke uitvoerige waarschuwingen via KNMI had er een absoluut verbod moeten uitgaan voor zowel vrachtwagens als personenwagens tussen zeg heden 09.00 uur en ten minste tot 13.00 uur. Had deze hele chaos kunnen worden voorkomen.

In plaats dat dus NS en ProRail achteraf het boetekleed hadden moeten aantrekken, vertelden woordvoerders rondom 18.00 uur dat de talloze reizigers maar ZELF voor alternatieven van vervoer moeten zien te zorgen. Dus niet: ‘Er zijn bussen voor uw geregeld, neem nog een kopje koffie op onze kosten in de stations, maar wij ZORGEN ervoor dat u in ieder geval vanavond thuis komt, volgens onze Vervoersplicht.’ Niets daarvan dus, nationale schande nogmaals! Wie ó wie, wordt hier in de Tweede Kamer nu voor eens en altijd wakker van?! Nu wederom eens, maar nooit weer!

Vandaag (donderdag 18 januari) beland ik vanuit mijn woonwijk Provenierswijk (vlak achter het Centraal Station, zie foto hierboven) in het CS zelf. Dat was omstreeks 17.15 uur. Het eerste wat ik hoorde van een vrouwelijke passagier: ‘Er rijdt nu GEEN enkele trein meer.’ Het CS was overladen en zag haast zwart van duizenden gestrande treinpassagiers. Met een hapje, kopje koffie of wat dan ook. Je kon bij wijze van spreken haast over de hoofden heen lopen.

Terroristen
(Wat een prachtig geschenk voor zelfmoord terroristen!). Altijd raak, met zeer velen doden en nog meer gewonden. Godzijdank, het enige voordeel van dit absolute dramatische nadeel, is dat dit niet gebeurd. Maar ook in deze dus (AIVD) geldt voor een volgende keer: ‘Een gewaarschuwd mens telt zeker voor twee). In ieder geval nergens politie of anti-terreureenheden te bekennen. Bij gebrek aan voorzienigheid en vooral door niet op tijd te zorgen voor alternatief vervoer. Zodat de complete NS-ontvangsthal bij ons Rotterdamse CS ten minste voor de helft leeg was geweest…

Om 17.15 uur loop ik dus de ontvangsthal van CS binnen om bij Bruna (achterkant CS) nog een krantje te kopen (Volkskrant en NRC). Bruna ook totaal afgeladen, maar iedereen stond daar te lezen in tijschriften, boeken of wat dan ook. Tot mijn eigen stomme verbazing was ik binnen een minuut aan de beurt. Met nog in mijn achterhoofd de mededeling van die ene dame die zei bij mijn binnenkomst: ‘Er rijdt geen enkele trein meer.’

Tegen de kassajuffrouw zeg ik op dat moment geheel laconiek: ‘Ben ik blij dat ik niet meer hoef te reizen vandaag.’ Zegt een meneer tegen mij, achter mij, van reeds ook in de zestig: ‘Maar ik moet nog helemaal naar Vlissingen!’

Antwoord ik met mijn bekende ‘Knipoog’: ‘O, maar dan pakt u toch lekker snel de helikopter! Die landen hier tegenwoordig op het dak.’

De man, ook zeer gevat. zegt dan: ‘Maar die zijn er is toch alleen maar voor criminelen!’



Proveniersplein achter Centraal station Rotterdam op een rustig moment (Bron foto: Google Streetview).

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Militairen ‘blauw ‘ op straat


Gratis ochtendkrant Metro kopte gisteren:
‘Politie zal straks ‘nee’ moeten zeggen’.
En: De werkdruk bij de politie is zo hoog,
dat het aantal overtredingen van de
Arbeidswet dit jaar zal uitkomen op 200.000.

Gevolg: Politiemensen stukken minder gemotiveerd,
te hoge werkdruk leidt tot stress, burn-outs en
aantal ziekmeldingen onder onze wethandhavers
neemt alarmerende vormen aan.

Met nu zo’n 1100 nieuwe agenten erbij en dure
langdurige opleidingen, blijft het landelijke
Nationale Politiekorps dweilen met de kraan open.

Interview met hoofdagent: ‘Wat je alleen wel ziet,
Is dat de burgers langer moeten wachten op een
aangifte die ze hebben gedaan. En ze zullen minder
blauw op straat zien?’

Nog minder blauw op straat? Nog langer wachten
voor de burgers op aangiften? Kan het nog gekker.

De misdaad, zeker de zware criminelen tieren
tegenwoordig zo welig als nooit te voren. Gelegenheid
maakt de dief. Pakkansen steeds kleiner, de
veiligheid op straat en in het verkeer nemen
intussen eveneens alarmerende vormen aan.

Waarom op korte termijn geen militairen tijdelijk
betrekken als noodagent nu de nood het hoogst is.
Wat doen militairen eigenlijk in vredestijd?
Oefenen in de kazerne, in het bos, op het strand
En waarom dus niet direct op straat en in het verkeer?

Met zeer effectieve korte opleidingen tot agent, overal
direct inzetbaar, van terrorismebestrijding tot
invallen bij zware criminelennesten.

Simpel zolang de nood het hoogst is tijdelijk
met een het wisselen van een
groen naar een ‘blauw’ uniform. Met daarbij een
besparing van honderden miljoenen euro’s.

En anders, Opstelten zei het al in alle toonaarden:
'Blauw op straat,
meer blauw op straat,
nog meer blauw op straat.’

Allemaal, allemaal, hartstikke blauw op straat!


Jim Postma.

  • Nieuw

  • Reacties