Kwart gemeenten zonder e-mail

6941-kwart-gemeenten-zonder-e-mail

Steeds meer gemeenten onbereikbaar per e-mail. 22 procent van de gemeenten hebben geen e-mailadres op hun website staan. Bij deze gemeenten worden burgers gedwongen hun vraag via een contactformulier vragen stellen. Het aantal gemeenten wat niet meer per e-mail bereikbaar is voor burgers is sinds 2015 met maar liefst 30 procent toegenomen.

Van de in totaal 388 gemeenten zijn er 86 niet meer per e-mail bereikbaar. Een kwalijke zaak, aldus de Peter van van de Wijngaart van Wij Verdienen Beter. 'Gemeenten die niet bereikbaar zijn per e-mail maken het voor burgers lastiger om met hun lokale overheid in contact te komen. Een digitaal formulier verplicht de burger daarbij vaak tot het geven van onnodige en soms privacy-gevoelige informatie.'.


Voor het onderzoek werd halverwege 2017 aan alle gemeenten per e-mail (of, wanneer het niet anders kon, per webformulier) een vraag gesteld over de mogelijkheid tot inspraak tijdens een raadsvergadering. Zes gemeenten, waaronder Leeuwarden, reageerden helemaal niet op de vraag.

145 gemeenten laten zien dat het contact met de burger wel goed kan verlopen. Deze gemeenten zijn bereikbaar per e-mail en werpen ook verder geen drempels op voor het stellen van een vraag. Ze antwoorden snel en stellen geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers.

Klik hier om een interactieve kaart te kunnen raadplegen.

Jan Tak :
Ach het maakt niets uit je wordt toch altijd met een kluitje in het riet gestuurd.

Maar wie het wil proberen:
a.aboutaleb@rotterdam.nl

Veel succes :-)

woensdag 10 jan 2018

Jeroen Waardenburg :
Ach de geschreven brief is het allerbeste zo blijkt weer;en bij een gegronde klacht stuur de bireif ook naar mensen binnen de gemeente die er toe doen zo ook partijen die er toe doen,men kan er dan niet om heen is de ervaring en en ze zijn nog bang voor de pers ook.

Oja dames en heren van de gemeente jullie zijn er om de burger te dienen,tja voor de politieke partijen als belangen groep is dat te veel gevraag de burger te dienen.

woensdag 10 jan 2018

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De kluts kwijt


Je zou ze de kost moeten geven die gedurende

deze enorme hittegolven de kluts zijn kwijt

geraakt. Waarvan recentelijk weer ondergetekende.


In de bloedhitte ben ik op zoek naar een

Kringloopwinkel in het dorp Oude-Tonge. Daar

buiten, midden in natuurgebied en boerenland,

bivakkeer ik vaak om de hitte in de stad te ontvluchten.


Hoewel, zo ontdek je al snel van stad naar platteland:

‘Vluchten kan niet meer.’


Afijn. Een keer had ik daar jaren geleden in dit vriendelijke

dorpje een matras gekocht voor mijn buitenhuisje.

Maar nu kon ik de tweedehands-winkel niet meer

direct terugvinden.


Geheel de weg kwijt stopte ik mijn oude bestelwagentje

langs de kant van de weg, toevallig in de buurt van

een autogarage. Zo’n vijftig meter daar vandaan.


De goedlachse automonteur wees mij onmiddellijk

de goede richting. Namelijk naar de volgende rotonde.

Ik had mij dus eenvoudig vergist. Omdat de monteur

mijn auto niet zag, vroeg hij: ‘Bent u lopend?! Het is nog

wel zo’n driekwart kilometer hier vandaan?’


Geruststellend antwoord ik hem: ‘Nee, mijn wagen

staat wat verder op. Ik was alleen even de kluts kwijt.’


Op dat moment loopt de monteur naar een van de

auto’s en vraagt met een ‘big smile’: ‘Zo, u was de kluts

kwijt, hè? Nou, dan heeft u geluk. Heb er hier nog eentje

liggen voor een goedkoop prijsje. Hoeft u ook niet meer

naar de Kringloopwinkel.’’


Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties