Laatste containerjoekel in haven Rotterdam

6575-laatste-containerjoekel-in-haven-rotterdam

Maandagochtend 26 juni 2017 vroeg is het grootste containerschip ooit uit de Rotterdamse haven vertrokken. De OOCL HONG KONG heeft de afgelopen dagen bij Hutschison Ports ECT op de Euromax (Maasvlakte) zo’n 6500 containers gelost en geladen. (Op de foto: Hoe containers aan boord worden gezet van het grootste containerschip ter wereld.)


Het containerschip heeft een totale capaciteit van 21.413 TEU (standaardmaat van 20 voet voor containers). De eerste generaties containerschepen konden slechts een paar duizend TEU vervoeren.

De laatste maanden hebben steeds groter wordende containerschepen de haven aangedaan. Rederijen zetten nu weer meer in op verduurzaming, waarbij brandstofverbruik zo zuinig mogelijk moet, dan op schaalvergroting.

Hoewel de Rotterdamse haven zeer goed bereikbaar is voor deze enorme joekels kunnen ze hoe groter ze worden steeds minder in de wereldhavens terecht.

Op de foto: Bij nacht werd direct al met het lossen begonnen van de OOCL HONG KONG bij ECT op de Maasvlakte.

De OOCL HONG KONG zou bijna 128,5 miljoen paar sportschoenen kunnen vervoeren. Als alle containers op een rij zouden worden gezet komt dat overeen met 130,6 kilometer. OOCL staat voor Orient Overseas Container Line. Het schip – hoe kan het ook anders dat Hongkong als thuishaven heeft - heeft een lengte van 400 meter en meet 16 meter diep (de Eurogeul kan bij hoogtij 22,5 meter hebben).

De containerjoekel is in mei dit jaar opgeleverd door Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea. Zij heeft 158 miljoen dollar gekost. Met de bouw is men 1,5 jaar bezig geweest. In Europa worden Felixstowe, Rotterdam, Gdansk en Wilhelmshaven aangedaan. De zeehavens die deze enorme zeeschepen qua diepgang kunnen ontvangen.


Hierboven nog een aanvullende foto die vanmorgen (maandag 26 juni) is gemaakt. Een mooie want deze geeft het grote aantal containers in de breedte aan. (Foto Piet van Dijk www.wssrotterdam.nl.)

Jeroen Waardenburg. :
Daar zou je wel is gelijk in hebben Jim,maar fijnstof is er altijd al geweest he.Op zich een normaal gegeven.

maandag 26 jun 2017

jim postma :
Juist om tegen al deze vierkante mileu-verontreigingende regelgeving in te gaan (in het hele Rijnmondgebied met stikkende, verstikkende fijnstof i, steek ik in deze nog vrolijk een sigaretje op, al of niet zelfs een pretsigaretje!

Onder het motto: 'Roken is dodelijk!' Niet-roken: 'Nog des te meer!'

maandag 26 jun 2017

jim postma :
Hoezo: als ze steeds groter worden, kunnen ze steeds minder in wereld havens zoals de onze terecht, Hans Roodenburg?


Dacht dat wij juist voorop liepen om al die kanjers hier met God's gratie te kunnen ontvangen?! Of snap ik het niet meer, Hans Roodenburg,

als onze enige havendeskundige?! Bovendien las ik heden in het AD een opmerkelijk stuk dat al die 'zeekastelen'. container of passagier, straks in plaats van dieselolie op (aard-(gas gaan lopen. Een ware revolutie dus in de scheepvaart.

Nu nog de Luchtvaart dus, met de verschrikkelijke uitlaten boven ons van zeer schadelijke kerosine?!Nog afgezien van die vreselijke vervuilende dieseltreinen. Kom op, met zijn allen!!!

maandag 26 jun 2017

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

The funny side of the moon

Neil deGrasse Tyson @neiltyson

Turns out, there never was a Man on the Moon, only a Woman in the Moon. And her name is Wilma.




  • Nieuw

  • Reacties