Old Timers op benzine toch welkom in de stad

6555-old-timers-op-benzine-toch-welkom-in-de-stad

Oude benzine-auto’s van voor 1 juli 1992 mogen toch de stad in, zelfs tot in het centrum, zo oordeelde de Rotterdamse rechtbank gisteren. Dit betekent dat voor veel Old Timers de door de gemeente ingestelde milieuzone voor Rotterdam niet meer geldt. Dit tot grote vreugde van deze oude wagens en zeker ook voor de garages waarin deze Old Timers voor een opknapbeurt komen.

De rechtbank verwerpt het grootste deel van de bezwaren, maar acht het effect van het weren van oude bezineauto's van voor 1992 nog niet voldoende bewezen. Voor de vrachtauto's, oude personen- en bestelauto's op diesel en kampeervoertuigen stelt de rechter de gemeente in het gelijk en laat hij de milieuzone in stand.


De milieuzone in Rotterdam is onderdeel van een groot pakket aan maatregelen om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren. Eind mei bracht het college van Rotterdam naar buiten dat inmiddels 29% vermindering roetuitstoot en 12% vermindering NOx (stikstofoxiden) uitstoot is bereikt.

De rechtbank oordeelt dat ten tijde van de behandeling van de zaak nog niet voldoende duidelijk was dat het effect van het weren van de categorie bezineauto's van voor 1992 (zonder katalysator) voldoende zou bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dit omdat het om een slechts een deel van het volledige wagenpark gaat.

Het weren van oude personenauto's van voor 1992 op benzine/LPG draagt voor ruim een vijfde bij aan de totale afname van de NOx uitstoot. Deze resultaten sterken het college in het destijds genomen besluit en de daarbij behorende ingezette maatregelen.

Het college constateert dat de rechtbank de Milieuzone voor het grootste deel in stand laat. Hiermee resteert een robuuste Milieuzone. Dat vindt het college van belang omdat het zich inzet voor gezondere lucht voor de Rotterdammers. Het college is dan ook blij dat de rechtbank in de uitspraak overweegt: "Door deze besluiten (verkeersbesluit en beleidsregels Milieuzone) wordt het algemeen belang gediend, te weten de leefbaarheid van de inwoners".

Het college beraadt zich op dit moment over eventuele verdere stappen. In afwachting daarvan heeft het college besloten om voorlopig benzineauto's van voor 1992 en jonger dan 40 jaar die de milieuzone binnenrijden, niet te beboeten.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Van een hele klas keerden vier leerlingen terug

(Door Hans Roodenburg)

De Stichting Loods24 en Joods Kindermonument kunnen nog wel even doorgaan met het plaatsen in Rotterdam van zogenoemde Stolpersteine. Dat gebeurt op verzoek. In de Tweede Wereldoorlog zijn er ruim 100.000 Joden in Nederland door de nazi’s vermoord. Vandaag en morgen worden er weer 35 Stolpersteinen geplaatst in Rotterdam.

Na Amsterdam en Den Haag was Rotterdam met circa 13.000 Joodse inwoners de derde stad met de meeste Joodse inwoners aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Van hen zijn er bijna 10.500 Rotterdammers vermoord in de nazikampen. Het merendeel woonde in het oude gebombardeerde centrum.

Vanaf het uitbreken van de oorlog werd de Joodse gemeenschap geconfronteerd met allerlei maatregelen. Volgens de site van de Stichting Loods24 moet men denken aan Joodse kinderen die naar eigen scholen moesten, het dragen van de Davidsster en borden met opschriften als ‘Joden niet gewenscht’ of ‘Voor Joden verboden’, die de Joodse inwoners van de stad steeds verder uitsloten.

De in totaal 35 Stolpersteine worden in deze dagen geplaatst in het trottoir voor huizen waar ooit Joodse Rotterdammers hebben gewoond. Het was hun laatste officiële woonadres. Iedere plaatsing is bijzonder want het gaat over mensen die ergens in Rotterdam hebben geleefd.

Inmiddels liggen er in Rotterdam meer dan 300 Stolpersteine. De kosten ervan zijn bijeengebracht vaak door kleine donaties van bezoekers aan het Museum 40 – 45 NU aan de Coolhaven.

Op de site http://www.yadvashem.org/ zijn namen van Rotterdammers terug te vinden.

Bijschrift foto: Van deze klas keerden vier leerlingen terug........


  • Nieuw

  • Reacties