Armoede, Heden, Verleden en Toekomst

6509-armoede-heden-verleden-en-toekomst

Rotterdam heeft als grote stad in Nederland relatief de meeste armen en daarmee samenhangend grotere schulden onder de bevolking als in de rest van Nederland. Het armoedebeleid vanuit den Haag en op de Coolsingel was de afgelopen jaren er alleen maar op gericht om op de overheidsfinanciën te bezuinigen. Inmiddels is werk in veel gevallen ook niet meer de kans om uit de armoede te komen, bij de toename van steeds meer werkende armen.

Daar komt nog bij dat de participatiewet dwingt mensen om voor hun uitkering te gaan werken.

U bent van harte uitgenodigd voor een bijeenkomst over “Armoede, Heden, Verleden en Toekomst” in het gebouw van Dona Daria op maandagmiddag 15 mei 2017 van 14:30 tot 17:00 uur, aan de Gerard Scholtenstraat 129, 3035 SJ Rotterdam-Noord. De zaal is open om 14:00 en na afloop is er een drankje en een hapje.


Na de bijeenkomst over “armoede en geluk” en “armoede feitelijk” is “ARMOEDE, HEDEN, VERLEDEN EN TOEKOMST” de derde van vier discussiebijeenkomsten om ideeën te verzamelen over een geheel nieuw armoedebeleid, ondersteund door zoveel mogelijk Rotterdammers en door politieke partijen die zich aan een manifest met dat nieuwe armoedebeleid willen verbinden.

Over minder dan een jaar, in maart 2018, gaan we een nieuwe Gemeenteraad kiezen. Vandaar dat het belangrijk is dat niet alleen zoveel mogelijk Rotterdammers dan een stem gaan uitbrengen, maar ook dat iedereen meedenkt over wat voor Rotterdam we in de komende jaren nodig hebben. Het is noodzakelijk dat er een Deltaplan tegen de armoede komt om Rotterdam armoedevrij te maken. Ook organisaties, die te maken met de armoedeproblematiek worden van harte uitgenodigd om mee te denken en ondersteuning te bieden.

Mocht u zich nog niet aangemeld hebben dan kan dat via toekomst@rosarotterdam.nl of 010-411 15 16.

Programma (nog in ontwikkeling):
14:00 Inloop
14:30 Informatie
. Tjeerd de Boer, auteur van de reeks artikelen “Geschiedenis van de sociale zekerheid” neemt u mee in hoe er is omgegaan met de armoedeproblematiek en wat we daarvan kunnen leren voor de toekomst
. Interview van Ahmed Abdellahi door Paolo Lopez over flexwerken en werkende armen
. Arwen Hoogenbosch onderzoeker bij IDEM Rotterdam gaat duidelijk maken hoe Armoede invloed heeft op Integratie en Emancipatie
. Dominee Dick Couvée kondigde vorig jaar een “Deltaplan tegen de armoede” aan, hoe gaan we dat aanpakken en wat wordt de inhoud
15:30 Pauze
16:00 Discussie met publiek over ideeën voor het manifest
Paolo Lopez leidt de discussie en ziet er op toe dat vooral praktisch (niet persoonlijk) met elkaar gedachten uitgewisseld worden.
17:00 Netwerken, hapje en drankje tot uiterlijk 17:30

Tot maandagmiddag 15 mei om 14:00 uur.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Liever Turks dan Paaps..

(Door Geert-Jan Laan)

Tijdens de Nederlandse vrijheidstrijd, de 80-jarige oorlog dus, was een gevleugelde uitdrukking:,, Liever Turks dan Paaps.”Dat sloeg op de moslimbondgenoten in een land dat nu Turkije heet. In de strijd tegen de Spanjaarden was de sultan een belangrijke bondgenoot van de jonge Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. In de harem van de sultan bevinden zich ook een grote hoeveelheid, door Nederland geschonken, Delfts blauwe tegels en andere kunstvoorwerpen.

Nederland was ook het eerste westeuropese land dat het moslimrijk erkende. En ook de eerste staat die een eigen ambassade in de stad opende die toen nog Constantinopel heette.Op onze beurt namen we de Turkse tulpenbollen mee en ontwikkelden zo een handel die tot op de dag van vandaag vele honderden miljoenen euro's en dollars waard is geworden.

Nu is het natuurlijk niet zo dat onze strak en streng gereformeerde voorvaderen ook vijf keer per dag op een matje in de richting van Mecca bogen met de tekst :,,Allah is groot.”

En katholieken werden niet onthoofd of op de brandstapel geworpen, maar wanneer zij zich in hun schuilkerken een beetje rustig hielden dan was een ander nieuw woord van toepassing. Het werd “gedoogd”.

En ik weet ook wel dat wanneer ooit de moslimtroepen niet voor Wenen waren tegengehouden de kans groot zou zijn dat wij ook in hoofddoekjes en lange jurken gekleed zouden zijn, maar dat is allemaal niet gebeurd.

Dus hebben we vrijheid van godsdienst. En dus plaatst iemand die de moskee wil sluiten zich buiten de orde in dit land.

En dat zou ook moeten gelden voor een politieke partij die geen leden en geen gekozen aanvoerder heeft.

Een fors aantal jaren geleden toen de Arabische landen dankzij de sterk gestegen prijzen van ruwe olie vele miljarden hadden te verteren was ik op een Europees/Arabisch symposium in de Zwitserse stad Montreux. Aanwezig was ook een uit Ijmuiden afkomstige vishandelaar. Ik vroeg aan hem of hij de Arabieren wilde overhalen onze malse Hollandse nieuwe te kopen en te consumeren. Hij knikte ontkennend. ,,Nee, dat houdt niet lang in de woestijn.” Hij troonde me mee naar een aanpalende kroeg en liet me samenzweerderig een soort kompas zien met allemaal in het Arabische afgedrukte plaatsnamen van over de hele wereld. ,,Kijk,“sprak hij terwijl hij een plaats dicht bij Montreux opzocht. De kompasnaald verschoof en hij wees:,, Daar ligt Mecca. Want zo'n Arabier ligt niet graag met zijn reet in de richting van Allah. Ik heb het de Meccafinder genoemd. ” Ik vroeg hoeveel het moest kosten. ,, Ik heb het in Italie laten vergulden. Zeg maar vijf honderd dollar.”

Een paar dagen later meldde hij dat hij er al zo'n zestig had verkocht.

Opnieuw had de koopman gewonnen van de dominee.


  • Nieuw

  • Reacties