Fiscus profiteert wellicht mee van Persprijs Rotterdam

6285-fiscus-profiteert-wellicht-mee-van-persprijs-rotterdam

(Door Hans Roodenburg)

Er zijn inmiddels enkele honderden persprijzen in Nederland te verdienen. Niemand die het aantal overigens bijhoudt. Op Wikipedia is een indicatie te vinden.

Behalve de daarmee gepaard gaande ‘roem’ is er vaak een geldprijs voor journalisten, documentairemakers en auteurs, die varieert van nul euro tot vele duizenden euro’s. Die is mooi meegenomen.

De een (of een groep) steekt het geld in eigen zak, de ander deelt deze met velen uit zijn omgeving door een feestje te geven, een etentje of iets dergelijks. (Op de foto: Frank de Kruif)


Interessant is welke rol de fiscus hierin speelt. In de Belasting Almanak van Elsevier en van de gegevens van de fiscus staat niet duidelijk hoe hiermee om te gaan. Elsevier schrijft in de Belastingalmanak van 2016: ‘Onbelast zijn prijzen die een kunstenaar als persoonlijke eerbetoon worden toegekend voor diens hele oeuvre/werk (of een belangrijk deel daarvan).’ Vervolgens worden vele Nederlandse wetenschapsprijzen genoemd en de Nobel-prijzen.

Daarom maar aan organisator Leo Pronk van de Persprijs Rotterdam én aan juryvoorzitter Saskia Stiveling, oud-president van de Algemene Rekenkamer, gevraagd hoe dat gaat voor de winnaars. Beiden zeiden: ‘Géén idee!’

Over 2016 is op de avond van 9 november de Persprijs Rotterdam toegekend aan Frank de Kruif, voor zijn boek ‘Het Havenschandaal’, de miljoenendans van ondernemer Joep van den Nieuwenhuijzen en haven-topambtenaar Willem Scholten.

Foto hiernaast: Het glasobject, al sinds 2005 verbonden aan de Persprijs Rotterdam, voor het gezicht van Frank de Kruif.

Namens de redactie van Rotterdam Vandaag & Morgen felicitaties aan hem.

Frank de Kruif zegt over de fiscale kwestie: ,,Daar ga ik mij nú in verdiepen.’’ De Persprijs Rotterdam is een glasobject en een bedrag van 5000 euro.

De grote vraag is dus wat auteurs/journalisten met de geldprijs ten opzichte van de fiscus doen. Het is zoals de gehele wetgeving over de inkomstenbelasting een individuele zaak.

Als zij het als een oeuvreprijs beschouwen, dan staat het fiscale gelijk volgens de Belastingalmanak aan hun kant en hoeven ze de geldprijs niet op te geven.

De cruciale vraag is zijn journalisten, auteurs en documentairemakers ook ‘kunstenaars’?

Zijn het echter ‘neveninkomsten’ – zoals bij gewone werknemers of zzp’ers - dan zouden ze die na aftrek van de door hen te maken kosten moeten opgeven. Wij vermoeden dat maar weinig journalisten hun persprijs aan de fiscus melden.

Of dat terecht is of niet laten we maar aan de belastinginspecteur over die overigens vaak pas in actie komt als hij (of zij) vermoedens heeft van nalatigheden.

Maar de belastinginspecteur kan in de publiciteit zo nagaan wie een geldprijs en welke heeft gewonnen. Roem en een geldbedrag gaan vaak samen. In het uiterste geval indien iemand onder het zwaarste tarief voor de inkomstenbelasting valt, raakt de winnaar ongeveer de helft aan de Belastingdienst kwijt als hij of zij geen aftrekposten heeft in de nevenverdiensten.

Volgens organisator Leo Pronk komen vele freelancers en jonge nog beginnende werknemer bij media vaak niet aan dit inkomen. Dus is voor hen is de fiscale belasting veel lager als zij het opgeven.

Leo Pronk, oud-hoofdredacteur van het Rotterdams Dagblad, is begaan met het lot van freelancers.

De tarieven van deze vaak zzp’ers staan steeds meer onder druk. Vorig jaar zei hij al: ,,Je moet al die jongere collega’s de kost geven die voor een habbekrats in de weer zijn op de freelancemarkt. Daar word je echt niet vrolijk van.’’

De voor de elfde keer uitgereikte Persprijs Rotterdam 2016 voor Frank de Kruif was volgens juryvoorzitter Saskia Stuiveling ‘resultaat van nauwgezet speurwerk en stilistisch meesterschap’.

Er waren 22 inzendingen van vooral freelance journalistiek onderzoek. Op 23 november 2015 stond er al een recensie op onze website over het boek ‘Het Havenschandaal’.

Naast Saskia J. Stuiveling bestond de jury van Persprijs Rotterdam uit Maria Heiden (oud-boekhandelaar), Kees Weeda (oud-secretaris Raad voor Cultuur), Henk Dam (oud-hoofdredacteur/directeur GPD) en Wim van Krimpen (oud-directeur Haags Gemeentemuseum en Kunsthal).

Rinus Vuik :
Komt dit rechtstreeks over?

donderdag 10 nov 2016

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De mooiste gedichten van de wereld 4

50 dichters kiezen hun favoriete gedicht uit de schatkamers van Poetry International en vertellen waarom.

Jana Beranová over Vasko Popa


Een kleine hommage

Het is 1970, het 1e jaar van Poetry International.
Voor vertalingen is nog weinig geregeld. Ik lees
dat mijn landgenoot Miroslav Holub uit het Duits
is vertaald en bel op. Martin Mooij vraagt mij om
te komen. Holub kreeg van het toenmalig regiem
geen uitreisvisum. maar omdat ik ook uit andere
Slavische talen kan vertalen, bevind ik me opeens
tussen de werelddichters.

Eén kijkt me aan met van die droeve wolvenogen.
Ik wist toen nog niet dat wolven een belangrijke
rol speelden in zijn Roemeens-Servische cultuur.
Het is Vasko Popa en hij leest die avond uit
‘Spelen’ voor. Poëzie als spel met ons bestaan.
Ik lees en herlees. Tuimel van verbazing naar
verbazing. Het is Beckett, maar menselijker.
Een stoelpoot die lief gebaart! Ik zie een
keukenstoel. Allicht, fauteuils hebben armen.
Absurd. Een merkwaardige herkenning.

Van het eerste festival is op papier weinig
overgebleven, maar ‘Spelen’ zijn in mijn
vertaling opgenomen in Machine van
woorden (1975), de eerste boekuitgave
van Poetry International.

In 1974, toen hij de wolvengedichten las,
kocht ik voor hem een vaatje haringen – Popa
was dol op Hollandse nieuwe. Bij het afscheid
op Schiphol struikelde ik, het vaatje viel op de
grond en rolde naar hem toe. Hij gaf het een
tik, vaatje rolde terug en ik kon het alsnog
feestelijk overhandigen. Aan het eind van zijn
leven, hoorde ik jaren later, zat hij in winterjas
op een stoel midden in de kamer te wachten
op de dood. Dat was weer een andere stoel.



vertaling: Jana Beranová

Popa was 6x gast op Poetry International


  • Nieuw

  • Reacties