De Pieter Schelte is ‘bovendimensionaal’

5296-de-pieter-schelte-is-bovendimensionaal (Door Cees de Keijzer)
‘Schip’ is simpelweg de algemene benaming voor een vaartuig van enige omvang, hoe ook genaamd en van welke aard ook. Zo varen er vele schepen in allerlei soorten en maten, maar niet zo buitenproportioneel, of - beter gezegd - bovendimensionaal, als een schip met deze afmetingen.

Met 124 meter net zo breed als twee mammoettankers naast elkaar en met 382 meter ook nog eens 50 meter langer dan zo'n supertanker. Er zijn maar weinig havens waar de Pieter Schelte probleemloos kan afmeren.

Er zijn maar weinig havens waar de Pieter Schelte probleemloos kan afmeren. Eentje daarvan is, dankzij Maasvlakte 2, de haven van Rotterdam. Foto’s: Cees de KeijzerEen daarvan is, dankzij Maasvlakte 2, de haven van Rotterdam, waar de Havenmeester een veilige ligplaats heeft gecreëerd op de recent geïnstalleerde Palen 92 in de Prinses Alexiahaven.

Techniek
Op die plek wordt het 'offshore constructie schip' verder technisch uitgerust, waarbij onder meer 16 hefbalken, van elk 65 meter, op het catamaranvoorschip gemonteerd gaan worden. Die zijn nodig om olie- en gasplatforms te kunnen behappen tot een gewicht van 48.000 ton. Dat gaat dan in één keer zonder onderdelen te demonteren of te hoeven takelen.
De werkzaamheden gaan vier tot vijf maanden in beslag nemen, inclusief het uittesten op zee. Daarna volgt de eerste klus, het in opdracht van Talisman/SBM verwijderen van het YME productieplatform, dat staat in het Noorse del van de Noordzee. Met Shell is er een overeenkomst afgesloten om vier grote platforms in het Brentveld te verwijderen.

Pijpenlegger

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering in Zuid-Korea kreeg de bouwopdracht, die plaatsvond op hun werf bij het plaatsje Okpo-dong op het eiland Geoje. De Pieter Schelte kan ook als pijpenlegger ingezet worden, waarmee het de Solitaire als grootste pijpenlegger ter wereld onttroont.

Met 124 meter is de Pieter Schelte net zo breed als twee mammoettankers naast elkaar.Ook die is van Allseas, het bedrijf van Edward Heerema (71), de oudste zoon van Pieter Schelte, die met deze naamgeving zijn vader, als pionier in de offshore, wil eren. Twee jongere broers, Pieter (68) en Hugo (66), zijn met respectievelijk Heerema Marine Contactors en Bluewater ook niet bepaald onbekenden in de wereld van de offshore.

‘Prelude’
Als je de kranten moet geloven is de Pieter Schelte 's-werelds grootste en duurste schip, maar dat valt te bezien. Qua draagvermogen is het dat zeker niet, want die eer gaat naar de Prelude van Shell Australië, een FLNG (Floating Liquified Natural Gas) schip van 600.000 dwt (deadweight tons), dat ook nog eens 100 meter langer is, maar wel 50 meter smaller. November 2013 werd deze mastodont bij Samsung in Zuid-Korea te water gelaten. In de loop van 2015 wordt het in bedrijf genomen.
Het is met een kostprijs van circa 11 miljard Euro ook beduidend duurder dan de 2,4 miljard van de Pieter Schelte, die door Allseas fiscaal aangenaam onder Panamese vlag is gebracht.

Cees de Keijzer is voorzitter van Worldship Society Rotterdam

Qua draagvermogen is de Pieter Schelde niet de grootste, want die eer gaat naar de Prelude van Shell Australië, een FLNG (Floating Liquified Natural Gas) schip van 600.000 dwt (deadweight tons), dat ook nog eens 100 meter langer is.

Schrijf uw reactie








Type de code over: