‘Vrouwen kiezen voor man met hoed’

5267-vrouwen-kiezen-voor-man-met-hoed (Door Jim Postma)
André van der Riet start nieuwe trend

Zijn etalage hangt deze feestmaand vol met hoeden en petten. ,,Nee,’’ zegt eigenaar André van der Riet lachend, ,,niet met dameskorsetten, het blijft wel een herenmodezaak.’’ Volgens hem wordt het dragen van petten en hoeden door mannen steeds meer populair.

Reden om ook deze artikelen in zijn uitvoerig assortiment van kostuums, jassen en broeken op te nemen. ,,Zo vreemd is dit niet,’’ vervolgt hij. ,,Vroeger, voor de oorlog waren hoofddeksels voor de man op straat niet weg te denken. De baas droeg altijd een hoed, werknemers een pet.’’

André van der Riet begon met veel lef met zijn Italiaanse vrouw Marie (Cordaro) midden in de crisistijd een kledingwinkel. Foto's: Rinus VuikLef
André van der Riet, ook bekend in het centrum van de stad, begon zo’n vier jaar geleden met veel lef en durf als vijftiger voor het eerst als ondernemer zijn eigen zaak Cordaro in winkelcentrum Hillegersberg aan de Weissenbruchlaan 164.
Dit nadat hij in die tijd na jarenlange trouwe dienst op straat was komen te staan als manager van de gerenommeerde herenmodezaak John Edward op de hoek van de Coolsingel en de Aert van Nesstraat. Als ‘te dure kracht’ en in het kader van bezuinigingen werd hij na een lange procedure ontslagen.
In plaats van bij de pakken te gaan neerzitten met een UVW-uitkering startte hij zijn kledingzaak met ook pakken op maat gemaakt. Dit deed hij samen met zijn Italiaanse vrouw Marie (Cordaro) nog midden in de crisistijd. Tot nu toe bijzonder succesvol. Met vele klanten uit de hele Rotterdamse regio en ook uit de Provenierswijk waar hij nog steeds woonachtig is.

Heniger
Ooit dacht hij eraan om de in Rotterdam zeer bekende hoedenzaak over te nemen van Heniger in het centrum van de stad aan de Meent, die daar sinds 1872 was gevestigd. De laatste telgen van deze familiewinkel, de zusters Olga en Lotte Heniger, stopten er in mei 2008 mee na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

André van der Riet: ,,Ik was daarover met de gezusters in gesprek, maar om alleen hoeden te verkopen leek mij toch te eenzijdig. Nu heb ik ze als aanvulling in mijn winkel als een soort ‘knipoog’. Het dragen van hoeden en petten is in landen als Italië en Duitsland de normaalste zaak van de wereld. Dat zie je hier gelukkig in Rotterdam ook gebeuren. Vrouwen gaan graag op stap met een kerel die een hoed draagt!’’

Stetson
In zijn nieuwe assortiment verkoopt hij voornamelijk Stetson’s van de gerenommeerde gelijknamige hoedenfabrikant. Bijzonder ook populair in landen als Engeland en de Verenigde Staten. Van der Riet heeft in zijn voorraad een vijftal varianten van deze hoed die gemiddeld voor 139 euro over de toonbank gaan.
Andere modellen van Stetson kunnen eveneens via zijn herenmodezaak worden besteld. Trendy petten liggen in de prijsklasse van 59 tot 89 euro. Zelf geeft André van der Riet daarin het goede voorbeeld door met zijn Stetson over straat te lopen of te fietsen. ,,Al was het alleen maar om mijn kale hoofd te bedekken,’’ zegt hij lachend tot slot.

Jim P. Postma :
Hou ik je aan Wim en hopelijk Johannes, een goed voornemen voor het Nieuwe Jaar. 'Old soldiers never die, they just fade away!"...

Afspraak laat ik aan jullie over!

maandag 22 dec 2014

Wim :
Al met al Jim heb weer genoten van dit artikel.En ja een mooi hoofddeksel niks mis mee.En jammer dat de hoeden en petten zaak van de twee zussen op de Meent niet voort gezet kon worden.

Dat zou wel lachen zijn jij Johannes en ik als drie musketiers is de boel is goed op stelten zetten;hou wel van wat lol maken.Vooraf eerst is ergens lekker en goed eten en dan van start.

maandag 22 dec 2014

Jim P. Postma :
Johannes: Ik behoud mijn oude besmeurde hoed (zie rechtysboven) met wie ik leed en liefde heb gedeeld. Gedurende de laatste 40 jaar, inclusief al mijn (werdeld-)reizen. Daar kan zelfs de allerduurste Stetson op aarde niet tegen op.
Bovendien laat je je allerbeste reismakker nooit in de steek, zelfs straks niet in de kist...

p.s. Wim zou ik trouwens eens graag willen zien mét hoed, evenals Johannes. Kunnen wij als de drie muskettiers deze stad op stelten zetten!

maandag 22 dec 2014

Wim :
Hoofddeksels zijn verdwenen met de op komst los van alles.
En een echte hoeden en petten zaak in R. heb je jammer genoeg niet meer.

maandag 22 dec 2014

Johannes :
Mooi z'n Stetson wil ik ook maar mijn vrouw vind mij geen "hoedenhoofd" hebben ;-) terwijl haar vader altijd Italiaanse Borselino's droeg. Die kocht hij bij Heniger op de oude Hoogstraat, de zaak op de Meent is pas in de jaren vijftig gekomen.
Daar in tegen draag ik 's zomers zo'n l.llig petje maar dat schijnt dan weer sportief te zijn.
Jij nu ook een mooie Stetson Jim?

zondag 21 dec 2014

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

Over de schrijver

Jim Postma

Jim Postma (Rotterdam, 29-02-1948) is samen met Geert-Jan Laan in 2008 de papieren weekkrant Rotterdam Vandaag & Morgen begonnen, later gevolgd door deze elektronische krant.

Beide initiatiefnemers werkten daarvoor jarenlang als onderzoeksjournalisten bij de toenmalige dagkrant Het Vrije Volk.

Jim Postma werd in die tijd ook bekend van zijn dagelijkse rubriek ‘Stukgoed’, over de kleine dingen in het leven, die voor velen toch bijzonder belangrijk zijn. Zoals ‘normen en waarden’.

In dit kader onderscheidt hij zich de laatste paar jaar in weekkranten als columnist en recensent in het Rotterdamse kunstwereldje.

Ooit begon hij in 1965 als jong journalist bij de dagkrant De Rotterdammer en vertrok daarna voor zeven jaar naar Afrika als correspondent, onder meer voor Radio 1 en 2.

In de negentiger jaren, na het verlaten van het gefuseerde Het Vrije Volk begon Jim Postma met het maken van televisiedocumentaires. Een hele bekende, die hij samen maakte met fotograaf/filmer Paul Stolk, werd ‘Een rustige Jaarwisseling’ voor de NOS/NOB. (Waarderingscijfer 8.2 en met 2.4 miljoen kijkers).

Hieruit volgde de campagne voor jonge vuurwerkslachtoffers, ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Dit leidde in die tijd tot aanzienlijk minder slachtoffers.

Andere televisiedocumentaires van Jim Postma, onder meer gemaakt in Afrika en in Mongolië, werden uitgezonden via de VARA, EO, AVRO/TROS, de BRT en CNN.

KOPSTOOT

NIDA

Omdat ook vrouwen zichzelf moeten kunnen zijn in de zomer.



@Twitter


  • Nieuw

  • Reacties