Hilariteit over uitwijken cruiseschip

4498-hilariteit-over-uitwijken-cruiseschip (Door Hans Roodenburg)

De Rotterdamse havenwereld zat deze week te gniffelen over hoe Amsterdam als cruise-haven is afgetroefd. Het was maar een incidentje, maar toch was het uitwijken van een groot cruiseschip naar Rotterdam een leuk itempje in de voortdurende strijd 010-020.


Het cruiseschip AIDAluna (in veel publicaties is de naam verkeerd geschreven) ging op donderdag 18 april vanuit Zeebrugge naar een ongebruikelijke aanlegplaats op de Maasvlakte, het industriehavengebied bij Rotterdam. Het 252 meter lange schip zou eigenlijk naar Amsterdam varen, maar moest uitwijken vanwege de sterke windvang. De kapitein durfde het niet aan de sluizen van IJmuiden te passeren.
Het 69.203 ton metende cruiseschip is eigendom van Costa Crociere uit Genua. Sinds het debâcle met de COSTA CONCORDIA in Italië gaat die rederij nu kennelijk voor ‘safety first’.
Nog mooier zou zijn geweest als het varende vakantiepaleis had aangelegd aan de Rotterdamse Cruise Terminal midden in het centrum van de stad.

De AIDAluna komt de Nieuwe Waterweg binnen. Foto: Piet van Dijk van www.worldshipsocietyrotterdam.nlDat bleek niet mogelijk. Die was niet beschikbaar. Er zijn in allerijl zo'n vijftig bussen geregeld om dagtochten vanaf de Maasvlakte mogelijk te maken voor de 1900 passagiers. De AIDAluna is afgelopen vrijdag weer verder gevaren, niet naar Amsterdam maar rechtstreeks naar Hamburg.

Beste haven
De kwestie toont maar weer eens aan dat Rotterdam met afstand de beste haven van Nederland is, zoals Amsterdam uiteraard toeristenstad en financieel centrum nummer 1 is. Het leuke is dat het eerste door het uitwijken van het cruiseschip wederom duidelijk is bevestigd. Als een boer met kiespijn constateert echter de Amsterdamse havenlobby dat het nu tijd wordt om de sluizen bij IJmuiden te vergroten. Immers dan had de AIDAluna waarschijnlijk niet hoeven uit te wijken.
Op deze plaats hebben we eerder bestuursadviseur en ondernemer Johan Schaberg geciteerd over de eeuwige strijd Rotterdam versus Amsterdam. De voorgenomen vergroting en vernieuwing van de grote zeesluis in IJmuiden dient om de Amsterdamse haven ook bereikbaar te maken voor de grote zeeschepen. Een investering van 848 miljoen euro. Een half miljard hiervan zou volgens de raming voor rekening van het rijk komen.
,,En waarom?’’ stelde Schaberg serieus. ,,Een haven heeft een beperkt eigen economisch stuwvermogen. Het achterland bepaalt wat er wordt verdiend. Dat is West-Europa, en Rotterdam, Antwerpen en Hamburg zijn de natuurlijke aanvoerhavens voor dat gebied. Er is geen rederij extra die deze kant uitkomt omdat Amsterdam grotere zeeschepen kan ontvangen.’’

Bezuinigen
Als er bezuinigd moet worden op het ministerie van Infrastructuur en Milieu rept volgens Schaberg niemand over de voor de hand liggende mogelijkheid een half miljard te besparen door de Amsterdamse sluis te schrappen. We gaan niet over de bezuinigingen bij de centrale overheid, maar deze constatering van hem is wel erg grappig.
De aanleg van Maasvlakte 2 verloopt inmiddels heel voorspoedig en blijft binnen de geraamde kosten. Dat laatste is alleen al uitzonderlijk voor een groot infrastructuurproject in Nederland.
Koninklijke Boskalis Westminster en Van Oord Dredging and Marine Contractors hebben afgelopen week de eerste fase van Maasvlakte 2 opgeleverd aan opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam. Vijf jaar geleden ging PUMA, het samenwerkingsverband van beide aannemers, van start met de uitbreiding van de Rotterdamse haven.
De werkzaamheden die PUMA nu heeft afgerond vormen het leeuwendeel van de aanleg van Maasvlakte 2, meldt het Havenbedrijf. Op dit moment wordt gewerkt aan de nautische toegankelijkheid van het nieuwe Rotterdamse havengebied.
Daarnaast bouwen APM Terminals (APMT) en Rotterdam World Gateway (RWG) hard aan de nieuwe containerterminals die beide bedrijven eind 2014 operationeel willen hebben.

Maasvlakte 2 vanuit de lucht gezien. Recent genomen foto van Havenbedrijf Rotterdam.
Grote getallen
Maasvlakte 2 is een project van grote getallen: 240 miljoen kubieke meter zand is aangebracht om land te winnen, bedrijventerrein en kades op hoogte te brengen en 7,5 kilometer strand en duinen aan te leggen.
Voor de aanleg van deze eerste fase van Maasvlakte 2 had het Havenbedrijf een budget van € 1,9 miljard beschikbaar. Het contract met PUMA is verreweg het grootste en meest aansprekende deel van het werk. Meer dan 2000 mensen werkten zo’n 6 miljoen uur zonder ongevallen met blijvend letsel.
De afgelopen vijf jaar zetten Boskalis en Van Oord tientallen sleephopperzuigers, snijkopzuigers, steenstorters, backhoes, bulldozers, dumpers en divers ander materieel in, beschrijft het Havenbedrijf.
Voorzitter Cees de Keijzer van World Ship Society Rotterdam Branch noemt de prestatie van het Havenbedrijf met Maasvlakte 2 van ‘wereldformaat’. ,,Zeker qua tijdsplanning maar ‘last but not least’ ook financieel. Wat nog bewaarheid moet worden met de sluizen van IJmuiden.’’

En over het incidentje met de AIDAluna: ,,Wat dan toch weer wat gegniffel in Amsterdam oplevert is het feit dat – als er zich dan in Rotterdam een extra cruiseschip aandient – men daar geen kans ziet dat te accommoderen waar het hoort. Amsterdam met IJmuiden gaan in 2013 zo'n 200 cruiseschepen ontvangen en kunnen er wel eentje missen. Met nog geen dertig ligt dat voor Rotterdam beduidend anders. Laat onverlet het feit dat het havenverschil tussen 020 en 010 toch 010 blijft.’’

Schrijf uw reactie








Type de code over: