Algemeen

Art/Object Rotterdam

(Door Ronald Glasbergen)

Vijf dagen, van woensdag tot en met zondag 13 februari, lag het epicentrum van de nationale kunstwereld op de Wilhelminapier in Rotterdam Zuid. In de 12e editie van Art Rotterdam zijn in de voormalige aankomsthal van de Holland Amerika Lijn zeventig galerieën samengebracht. Het gebouw en zijn ligging zijn schitterend, maar het galerieklimaat van Rotterdam is even wisselvallig als de lucht boven het water erbuiten.

Lees verder

Art/Object Rotterdam

Vijf dagen, van woensdag tot en met zondag 13 februari, lag het epicentrum van de nationale kunstwereld op de Wilhelm[...]

Dolf Henkes Prijs voor Lara Almarcegui

(Door Ronald Glasbergen) De Dolf Henkes prijs wordt sinds 2004 uitgereikt aan Rotterdamse kunstenaars die met hun werk[...]

Verkiezing Jonge Tijgers

Internationale film aan de Maas (Door Ronald Glasbergen) De Tiger Award winnaars van 2011 zijn: de Spa[...]

Egyptische toestanden

Internationale film aan de Maas (Door Ronald Glasbergen) Twee Iranese filmmakers zijn onlangs in hun land tot[...]

Blik in Koreaanse ziel

Internationale film aan de Maas (Door Ronald Glasbergen) Routinier Hong Sang-soo scheert met Oki’s movie [...]

Koreaanse edelstenen in 40e IFFRotterdam

(Door Ronald Glasbergen) Routinier Hong Sang-soo scheert met Oki’s movie (2010) vederlicht langs de beweegreden[...]

Cowboy versus Bolsjewieken

(Door Ronald Glasbergen) Het filmprogramma Red Westerns van het IFFR is zaterdagavond in de Doelen voorbeeldig geope[...]

Geweld: drama en vermaak

Qarantina en Cold Fish zijn bijna elkaars tegengestelden. Dat wordt weerspiegeld door hun herkomst. De een komt uit[...]

Paradijselijk landschap met littekens

(Door Ronald Glasbergen) Het verhaal van de debuutfilm Flying Fish van Sanjeewa Pushpakumara moge voor de onvoorb[...]

Filmfestival van start

Tegelijk met de Nederlandse premiere van Essential Killing vond aan de overkant van de Kruiskade in de Doelen de werel[...]

Social media

KOPSTOOT

De mooiste gedichten van de wereld 4

50 dichters kiezen hun favoriete gedicht uit de schatkamers van Poetry International en vertellen waarom.

Jana Beranová over Vasko Popa


Een kleine hommage

Het is 1970, het 1e jaar van Poetry International.
Voor vertalingen is nog weinig geregeld. Ik lees
dat mijn landgenoot Miroslav Holub uit het Duits
is vertaald en bel op. Martin Mooij vraagt mij om
te komen. Holub kreeg van het toenmalig regiem
geen uitreisvisum. maar omdat ik ook uit andere
Slavische talen kan vertalen, bevind ik me opeens
tussen de werelddichters.

Eén kijkt me aan met van die droeve wolvenogen.
Ik wist toen nog niet dat wolven een belangrijke
rol speelden in zijn Roemeens-Servische cultuur.
Het is Vasko Popa en hij leest die avond uit
‘Spelen’ voor. Poëzie als spel met ons bestaan.
Ik lees en herlees. Tuimel van verbazing naar
verbazing. Het is Beckett, maar menselijker.
Een stoelpoot die lief gebaart! Ik zie een
keukenstoel. Allicht, fauteuils hebben armen.
Absurd. Een merkwaardige herkenning.

Van het eerste festival is op papier weinig
overgebleven, maar ‘Spelen’ zijn in mijn
vertaling opgenomen in Machine van
woorden (1975), de eerste boekuitgave
van Poetry International.

In 1974, toen hij de wolvengedichten las,
kocht ik voor hem een vaatje haringen – Popa
was dol op Hollandse nieuwe. Bij het afscheid
op Schiphol struikelde ik, het vaatje viel op de
grond en rolde naar hem toe. Hij gaf het een
tik, vaatje rolde terug en ik kon het alsnog
feestelijk overhandigen. Aan het eind van zijn
leven, hoorde ik jaren later, zat hij in winterjas
op een stoel midden in de kamer te wachten
op de dood. Dat was weer een andere stoel.



vertaling: Jana Beranová

Popa was 6x gast op Poetry International


  • Nieuw

  • Reacties