Foto’s en films: Dossier Indië in Wereldmuseum & LantarenVenster

8320-foto-s-en-films-dossier-indi-in-wereldmuseum-lantarenvenster

(van de redactie)

Vanaf dinsdag 1 oktober 2019 toont het Wereldmuseum de geschiedenis van het gekoloniseerde Indonesië. Acteur en fotograaf Thom Hoffman selecteerde als gastconservator uit de beeldarchieven van diverse erfgoedinstellingen en collecties maar liefst 300 foto’s. Samen met film en persoonlijke verhalen tonen ze een realistisch beeld van de koloniale periode tussen 1840 en 1949. In samenwerking met LantarenVenster is een uitgebreid filmprogramma ontwikkeld bij de tentoonstelling.



Foto hieronder: landrentewerkzaamheden in de preanger regentschappen ca. 1900 (collectie nationaal museum van wereldculturen)

De vroegste foto’s schetsen een droombeeld van een prachtig Indië. Zo toont de expositie hoe er door fotografen uit de 19e eeuw een mythisch beeld van de kolonie werd gecreëerd. Aan het einde van de 19e eeuw en in de 20ste eeuw veranderen de foto’s van karakter: er ontstaat een scherper beeld van de maatschappelijke verhoudingen. Het perspectief verschuift van de Nederlandse kolonialen naar de gekoloniseerde Indonesiërs. Naast fotografie komen ook thema’s als Indonesië als wingewest en de koloniale oorlog aan bod.

Foto hierboven: Stacii Samidin

Merdeka: een reflectie door Stacii Samidin
Dossier Indië kijkt verder dan het jaar 1949. De Rotterdamse fotograaf Stacii Samidin - met roots in Indonesië -maakte in opdracht van het Wereldmuseum de fotoserie Merdeka waarvoor hij naar Indonesië reisde. Merdeka is een persoonlijke reflectie op de koloniale erfenis die hij aantreft in het Indonesië en Nederland vandaag de dag.

In samenwerking met film- en muziektheater LantarenVenster is ook een uitgebreid filmprogramma ontwikkeld bij de tentoonstelling. Voor het programma zie hier:

https://www.lantarenvenster.nl/programma/filmprogramma-bij-dossier-indie-wereldmuseum/#all

Ook in LantarenVenster te zien: Max Havelaar of de koffieveilingen der Nederlandsche Handelsmaatschappij

Jan Tak :
Bijna correct Jeroen, als je de naam "Nederland" veranderd in "de Oranjes" dan klopt helemaal.
Nederland was 100 jaar geleden de grootste cocaïneproducent ter wereld, met plantages in Nederlands Indië en een fabriek in Nederland.
Erger nog Nederland - zelf neutraal natuurlijk - leverde tijdens de Eerste Wereld-oorlog coke aan alle strijdende partijen zodat de jongens elkaar onverschrokken dood konden schieten en onderwijl de portemonnaie van de Oranjes zich lekker vulde..
Een schande die we niet mochten weten.

Zie hier:
https://www.vice.com/nl/article/znpg79/de-nederlandse-cocainefabriek-0000030-v6n11

dinsdag 01 okt 2019

Jeroen Waardenburg :
Jammer dat we Nederlands Indie niet meer hebben;oja daar hoor je niemand over Nederland hebben nog steeds een ereschuld tegen over de Molukkers zo ook de mensen in het jammer genoeg voormalig Nederlands Nieuw-Guinea.Beiden bevolkingsgroepen zijn goed belazerd door de NL staat.

Maar dat zijn binnenlandse an gelegenheden.
Voor de rest hoef niemand zich schuldig te voelen integendeel.

dinsdag 01 okt 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Stad en platteland

Het verhaal is van Annie Proulx. Het staat in 'Heart Stories'. Het gaat over Lime, een jongeman met rood haar en een soort innerlijk vuur dat erop lijkt 'of hij snel van binnen op aan het branden is'.

Een vuur dat sommige vrouwen aantrekkelijk vinden. Lime is met zijn vriendin Charlotte buiten de stad gaan wonen. Ze droomden dat ze daar een handeltje in Peruviaanse poncho's op konden zetten. Dat plan mislukt, maar dankzij het geld van de ouders van Charlotte overleven ze. Lime heeft in de heuvels een groep verlopen eenzelvige landbouwers gevonden die op woensdagavond fantastische zelf geschreven muziek maken. Hillbillymuziek, origineel en ontroerend goed gespeeld. De muzikanten zijn stug en weinig spraakzaam, maar ze staan hem toe dat hij meespeelt. Hij ontdekt dat de zangeres, een goed in het vet zittende, maar mooie jongedame, de schrijfster van de songs is. Haar vader speelt ook mee. De enige keer dat hij overdag langs komt, is zij alleen. Hij verleidt haar. Als haar huisgenoten waaronder haar vader, thuiskomen van het werk op het land en hen ontdekken, roept hij dat hij van haar houdt. Op dat moment ontdekt hij dat de man waarvan hij dacht dat het haar vader was, haar echtgenoot is. Hij rent voor zijn leven en keert er nooit meer terug.

  • Nieuw

  • Reacties