Erik Mattijssen, ter overdenking in de tram

8258-erik-mattijssen-ter-overdenking-in-de-tram (Door Han van der Horst)


Bij artistieke fijnproevers is Erik Mattijssen al zeker een jaar of twintig bekend om zijn bijzondere manier van kijken. Hij kiest soms lang domicilie in een verre vreemde stad – Trujillo, Paramaribo, Calcutta – en komt dan thuis met stillevens. Hij pikt feilloos de alledaagse voorwerpen uit zijn nieuwe leefomgeving eruit om die vervolgens in hun uniciteit en bijzonderheid af te beelden.


Niets is immers alledaags als je er maar goed naar kijkt. Daarom heeft het Stedelijk Museum Schiedam Mattijsen gevraagd zijn methode toe te passen op De Hoogstraat, de oude winkelstraat van de stad, die zich al enkele jaren in een “Ik worstel en kom boven”-proces bevindt. De kunstenaar isoleerde wat hem in het bijzonder opviel aan de straat. Dat leverde een groot drieluikachtig kunstwerk op met de delen Brazilian Wax, Suncentre en Adultshop.

drie maal Mattijsen
Het is geen wonder dat de keus op Mattijsen viel. Het Schiedamse Stedelijk Museum heeft verschillende werken van deze kunstenaar in de collectie. Zijn nieuwste werk maakt deel uit van een tentoonstelling die een totaaloverzicht geeft van de ontwikkeling die hij de afgelopen kwart eeuw doormaakte.

Het museum heeft het niet bij een expositie gelaten. Het heeft Mattijsen bovendien gevraagd werk te bundelen tot een boek. Dat is onder de titel “Kermisvrijer, de Ezel en Andere Zaken” afgelopen zondag 1 september door de auteur zelf gepresenteerd nadat Judith Herzberg met het voordragen van een gedicht voor de juiste sfeer had gezorgd. Eerst, vertelde Mattijsen, gingen de gedachten uit naar een fors kunstboek maar weldra raakten Mattijsen en de ontwerpster Esther de Vries ervan overtuigd dat juist in een kleine publicatie de methode Mattijsen het best tot zijn recht zou komen.

i-Phone pocket
Daar valt geen speld tussen te krijgen: het boek heeft de omvang van een groot uitgevallen I-Phone. Het past in de binnenzak van een herencolbert en als die te klein is uitgevallen in ieder geval in de zijzak. Dames kunnen het zonder moeite ook in de kleinste handtas kwijt. Kermisvrijer, de Ezel en Andere Zaken is een uiterst draagbare Mattijsen dat een aantrekkelijk alternatief is voor de mobiele telefoon, zeker als er geen bereik is of U zit met een uitgeputte accu. In tegenstelling tot een I-phone weigert een boek nooit dienst.

hard licht
De alledaagse voorwerpen, mensen, planten, dieren die Mattijsen geïsoleerd van hun omgeving weergeeft, blijven boeien omdat je steeds weer andere invalshoeken ontdekt. Mattijsen brengt zijn kijkers op weg met korte observaties zoals deze:

“Sfeer is een belangrijke component in wat ik maak. Wanneer ik in India kleurrijke, plastic huishoudelijke spullen schilder in het genadeloze zonlicht, verschilt dat enorm van een Ierse scène waar de nuances voortkomen uit bewolkte luchten. Je bent je daar niet zo van bewust terwijl je werkt, maar later valt je steeds weer op hoe licht de kleuren en de sfeer bepaalt”.

Dit is een boek om mee te nemen, zodat je wat te kijken en -als de tram toevallig langs afstotelijk saaie architectuur rijdt- te contempleren hebt.

De tentoonstelling draagt de titel “Kermisvrijer, de ezel en andere zaken” , net als het boek en is te zien tot 27 oktober in het Stedelijk Museum te Schiedam. Het boek, op zakformaat, is verkrijgbaar voor tien euro.

Foto's: hierboven: middendeel drieluik 'Suncentre'

Kopfoto: Kermisvrijer

van de uitgever :
WORD DONATEUR VAN RV&M. Maak een vaste bijdrage per maand (vanaf €2,-) of een eenmalige bijdrage naar keuze over naar NL55INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road o.v.v. Support V&M

Afzender: RV&M
emailadres: contact@vandaagenmorgen.nl

maandag 09 sep 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Joost Swarte in de Kunsthal & Meijer Wery op de Oude Binnenweg


Fotograaf Wim de Boek stuurde ons ter gelegenheid van de expositie van tekenaar Joost Swarte in de Kunsthal - zie elders in deze krant - een foto toe van de muurschildering van jazzsaxofonist Meijer Wery, die aan de Oude Binnenweg hangt. De muurschildering werd onthuld in 2017 en is gemaakt door Joost Swarte. Sinds 2013 verschijnen op en rond de Oude Binnenweg regelmatig portretten van overleden Rotterdamse jazzmuzikanten. Samen vormen ze een ‘jazzy’ route over de meest Rotterdamse straat van Rotterdam.

In de jaren dertig was Meijer Wery was saxofoondocent aan de Muziekscholen Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst (directeur Willem Feltzer). Het muzieklyceum van Willem Feltzer startte in april 1929 als eerste in Nederland een jazzopleiding met o.m. Meijer Wery en trompettist Eddy Meenk als jazzdocenten.

In het begin van de jaren dertig maakte Meijer Wery deel uit van The Famous Band van de slagwerker en accordeonist Philip Willebrandts. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde Meijer Wery basklarinet in het Joods Symfonieorkest en wist hij te ontsnappen uit de Hollandsche Schouwburg waar de joden werden bijeengebracht om op transport gesteld te worden naar de vernietigingskampen. Nadat het hem gelukt was zich als ‘half jood’ te laten registreren, kon hij gaan werken bij het Goois Symfonieorkest. Meijer Wery overleed 14 oktober 1978 op 86-jarige leeftijd in Rotterdam.

Zie ook: http://www.r-jam.nl/portfolio/meijer-wery-door-joost-swarte/ en www.kunsthal.nl

Foto van de muurschildering is van Wim de Boek.

(van de redactie)

  • Nieuw

  • Reacties