KUNST & CULTUUR

't Publiek danst en Macbeth speelt de bas

(Door Ronald Glasbergen)
De onvolprezen Antwerpse toneelgroep Zuidpool herneemt, voor de operadagen Rotterdam, terecht haar meesterlijke uitvoering van Shakespeare’s Scottish Play.In hun ‘Macbeth’ wordt de tekst van The Bard van Avon op muziek gezet door ‘dEUS’ Pawlowski en Tijs Delbeke. ‘Macbeth’ swingt bij hen de pan uit maar doet nochtans geen concessies aan taal en bloederige ernst van de meester. Lees verder

Subversie en plezier in mooie komedie

(Door Ronald Glasbergen) ‘Figaro desire machine’: als je een beetje thuis bent in de kunst van de laatste hond[...]

‘Bij tandarts relaxed naar kunst kijke

Hans Kleinjan opent Artpracticegallery (Door Jim Postma) ROTTERDAM – Je moet er maar op komen als tandarts[...]

Operadagen Rotterdam: Droom & Daad

(Door Ronald Glasbergen) Wellicht dat de materiële speelruimte kleiner wordt, ook de operadagen moeten het met mi[...]

Kleinjan met kunst en tandheelkunde

(Door Jim Postma) Vanaf aanstaande maandag kunnen de tandartspatiënten in de praktijk van Hans Kleinjan aan de He[...]

Blomsteel lijkt op meester ‘Terpen Tij

Een bezoeker: ‘Haast zeeziek van de vibraties’ (Door Jim Postma) Blomsteel zou Blomsteel niet zijn als [...]

Spektakel bij expositie Rinus Blomsteel

(Door Jim Postma) NOORD – Het ‘Schilderbeest van Rotterdam’, kunstschilder Rinus Blomsteel, opent op zaterdag[...]

Spektakel bij expositie Rinus Blomsteel

(Door Jim Postma) NOORD – Het ‘Schilderbeest van Rotterdam’, kunstschilder Rinus Blomsteel, opent op zater[...]

Schilderijen Arne en Henk van Vessem

Zoon wint van vader met schilderij-verkopen (Door Jim Postma) ROTTERDAM/-ZEVENKAMP – Voor de Rotterdamse [...]

LSD: Van medicijn naar harddrug en terug

(Door Ronald Glasbergen) De bioscoop-documentaire ‘The Substance – Albert Hofmann’s LSD’ (2011) van Zwitse[...]

LSD: Van medicijn naar roesmiddel en ter

(Door Ronald Glasbergen) De bioscoop-documentaire ‘The Substance – Albert Hofmann’s LSD’ (2011) van Zwitse[...]

Social media

KOPSTOOT

Reïncarnatie


(door Ronald G)

Olivia Laing doet in haar boek ‘’Crudo’’ uit 2018 alsof ze Kathy Acker is. Olivia Laing schrijft fictie die over haarzelf gaat. Anderen noemen een dergelijke manier van schrijven wel autofictie. Ze schrijft in de derde persoon over zichzelf en noemt zichzelf naar de in 1997 overleden schrijfster Kathy Acker.

Laing schrijft als Kathy over de periode die vooraf gaat aan haar, Laing’s, huwelijk. Dat is geen fictie maar allemaal ''echte'' biografie in dagboek vorm, waarover ze doet of het fictie is. Ze mengt er observaties uit boeken van Acker doorheen. Ze schrijft bovendien in de traditie van John dos Passos en Döblin, met veel nieuwberichten – die nu twitterberichten zijn- tussendoor. Trump komt aan het woord, direct via Twitter, later in het boek Jacob Rees Mogg die op de Britse ontbijttelevisie verklaart dat hij van mening is dat abortus illegaal moet zijn ook na verkrachting.

Intussen vertelt de schrijfster ‘’Kathy, by which I mean I, was getting married. Kathy by which I mean I, had just got off a plane from New York. It was 19.45 on 13 May 2017”. Olivia Laing laat dus Kathy Acker reïncarneren in haar boek en in het literaire deel van haar leven. Dichterbij kan haast niet.


  • Nieuw

  • Reacties