IFFR 2019: awards en winnaars

7872-iffr-2019-awards-en-winnaars (Door van onze redacteur)

‘Present Perfect’ van Zhu Shengze heeft de Tiger Award 2019 gewonnen. Zhu Shengze componeerde de film geheel uit live streaming videobeelden van ‘gewone’ Chinezen. Ze had keuze genoeg, want circa 400 miljoen inwoners van China streamen met enige regelmaat beelden van zichzelf. Het goeie van de film is dat Zhu Shengze met deze ‘found-footage’ een dwarsdoorsnede van de vele soorten gebruik van live-streaming laat zien. Ze maakte daar film van en mag naast de eervolle prijs een bedrag van € 40.000 mee naar huis nemen.

De speciale Jury Prijs ging naar de Nederlandse Ena Sendijarević voor haar eerste lange speelfilm. ‘Take me somewhere nice’ gaat over een Nederlands meisje op zoek naar zichzelf en naar haar Bosnische wortels.


De Libanese film ‘Capharnaüm’ van Nadine Labaki was de favoriet van het publiek, en won daarmee de prijs van €10.000 van de BankGiro Loterij. In de film spant, na een overlevingstocht langs de armste kanten van Libanons hoofdstad Beiroet, een vindingrijk jongetje van elf een proces aan tegen zijn ouders.

De VPRO Big Screen Award 2019, die bioscoopdistributie betreft, gaat naar de documentaire ‘Transnistra’ van Anna Eborn over het leven in de van Moldavië afgescheiden en omstreden republiek ‘Transnistrië’.

Aya Koretzky won met haar speelfilm debuut ‘A volta ao mundo quando tinhas 30 anos’ de Bright Future Award, een prijs van €10.000. ‘Historia de mi nombre’ van Karin Cuyul kreeg in de categorie Bright Future een eervolle vermelding. De prestigieuze Aziatische NETPAC Award voor Aziatische films ging naar ‘Last Night I Saw You Smiling’ van Kavich Neang . Een jongerenjury beloonde ‘Lazzaro felice’ van Alice Rohrwacher met de IFFR Youth Jury Award. De jury stelde: “De surreële ervaring van de film sluit perfect aan bij het festivalthema van dit jaar: feel IFFR.

De Hubert Bals Fund Audience Award wordt ieder jaar uitgereikt aan de door het publiek hoogst gewaardeerde film die steun kreeg van het Hubert Bals Fonds. Dit jaar is die award, met ook een geldprijs ter waarde van €10.000, voor La Flor (Parte 2) van de Argentijnse filmmaker Mariano Llinás. Opmerkelijk: in 2017 won La Flor (Parte 1) dezelfde prijs.

Ook de Voices Short Award wordt bepaald door het festival publiek dat, na het zien van de narratieve korte films uit de Voices-sectie, een oordeel geeft op een stemkaart. Dit keer gaat de prijs ter waarde van €2.500 naar Casa de vidro van Filipe Martin.

De prijs van de internationale pers, de FIPRESCI Award, ging naar ‘End of Season’ van Elmar Imanov. De jury, bestaande uit vijf internationale filmjournalisten, koos voor deze award de beste wereldpremière in de sectie Bright Future.

De KNF Award, uitgereikt door de Kring van Nederlandse Filmjournalisten, ging naar ‘Tarde para morir joven’ van Dominga Sotomayor. Vijf Nederlandse filmjournalisten selecteerden deze film uit alle Nederlandse (co-)producties op IFFR 2019.

De Found Footage Award tenslotte, ter waarde van €2.500, ging naar ‘Kodak’ van Andrew Norman Wilson. Wilson is een filmmaker die volgens een professionele jury op een uitzonderlijke manier gebruikmaakt van archiefmateriaal.

Eerder deze week werden de prijzen voor korte films op het festival uitgereikt. De winnende films waren ‘Freedom of Movement’ van Nina Fischer en Maroan el Sani, ‘Wong Ping's Fables 1’ van Wong Ping en ‘Ultramarine’ van Vincent Meessen. Zij wonnen de drie gelijkwaardige ‘Ammodo Tiger Short’ prijzen.

Foto’s © IFFR 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Loopbaan


Rutte, onze grote premier in het klein,

wil niet zijn hele leven onze premier zijn.

Hij wil weg, hogerop,

naar de echte hoge top.


Ik laat zien: ‘Ik ben een ferme knaap.

Van mij komt heus geen broodje aap.

Vastberaden koers ik naar mijn nieuwe stek.

Ik heb een probleem. Er is geen plek.’


Geert-Jan Laan


  • Nieuw

  • Reacties