Fotomuseum: 37.000 bezoekers

7825-fotomuseum-37-000-bezoekers

Fotomuseum sluit Oorthuys jaar met succes af

Het Nederlands Fotomuseum sluit het Cas Oorthuys jaar succesvol af: meer dan 37.000 bezoekers bezochten de overzichtstentoonstelling 'Dit is Cas | Vintage fotografie van Cas Oorthuys' en ruim 700 deelnemers helpen het museum online met het beschrijven van zijn oeuvre. Met de publicatie 'Contacts | Cas Oorthuys', vormgegeven en gepubliceerd door internationaal gerenommeerde Uitgever Xavier Barral, én een presentatie op de bekende fotobeurs Paris Photo, heeft het museum Cas Oorthuys internationaal op de kaart gezet.


Birgit Donker, directeur van het Nederlands Fotomuseum: ‘Met dit grote Cas Oorthuys project laten we zien waar wij voor staan. Wij presenteren zijn werk én dragen zorg voor zijn archief van bijna een half miljoen beelden. Dit keer hebben we alle Nederlanders uitgenodigd ons te helpen met het beschrijven van al zijn foto’s. Een geslaagd experiment zou ik zeggen, meer dan 725 deelnemers doen al mee.’

Dit is Cas
Dit is Cas | Vintage fotografie van Cas Oorthuys was de eerste overzichtstentoonstelling ooit over fotograaf Cas Oorthuys (1908 – 1975). In de tentoonstelling was een ruime selectie van bijna 300 prints te zien, waarbij de nadruk is gelegd op de beeldende kwaliteit van zijn werk. Voor de een was het een weerzien met geliefd werk, voor de ander een ontdekking van een groot fotograaf.

Het museum organiseerde rond de tentoonstelling een succesvol randprogramma, waaronder de lezingenreeks ‘Cas according to…’ met o.a. Eddy van Wessel, Chris de Bode en Flip Bool, de workshop ‘Cas, Instagrammer avant la Lettre’ en de Cas Kids Dag.

Captions for Cas
Met meer dan 725 deelnemers is het crowdsourcing project Captions for Cas een groot succes. Sinds 1 mei 2018 kan iedereen online meewerken aan het beschrijven van alle foto’s uit het archief van Oorthuys. Het museum weet lang niet van alle half miljoen foto’s waar en wanneer ze gemaakt zijn of wat de exacte gebeurtenis is. Het museum bindt met dit project mensen met specifieke kennis aan zich om zo een grote slag te slaan met de registratie van dit Nederlands fotografische erfgoed. Loes van Harrevelt, curator collecties: ‘We staan versteld van de kennis van alle deelnemers en het hoge niveau van de beschrijvingen. Op dit moment zijn ruim 10.000 van de ca. 34.000 contactvellen beschreven. Als we zo doorgaan hopen we in 2020 het complete archief van Oorthuys omschreven te hebben.’

Het project Captions for Cas is mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds / Wertheimer Fonds.

Publicatie met Xavier Barral
Voor de publicatie Contact | Cas Oorthuys, verschenen in Nederlands, Engels en Frans, is het Fotomuseum een samenwerking aangegaan met de internationaal gerenommeerde vormgever en uitgever Xavier Barral, waarmee Cas Oorthuys een plek op het internationale podium heeft ingenomen. Uit de ca. 34.000 contactvellen heeft uitgever Xavier Barral een selectie gemaakt, die de rijkdom aan thema's en beeldende kwaliteit van Oorthuys' oeuvre toont. In totaal omvat het boek 500 contactvellen. Plus tientallen uitvergrote foto's, die zijn gekozen uit de selectie contactvellen. Het boek bevat een uitgebreide inleiding van curator Frits Gierstberg, waarin hij Cas Oorthuys' werk en visie op de wereld vanuit een hedendaags perspectief belicht.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De sloopkogels van de Internationale

(door Kees Versteeg)


De brand in de Notre-Dame deed me ineens terugdenken aan de Koninginnekerk. Gesloopt in 1971. Hij stond aan de Boezemsingel in Crooswijk. In de verkiezing Mooiste Gesloopte Kerk kwam de Koninginnekerk als winnaar uit de bus.


D
e brand in de Notre-Dame is een ongeluk. Binnen een dag is 700 miljoen euro verzameld voor de wederopbouw. De sloop van de Koninginnekerk was daarentegen een geplande politieke misdaad.

De toenmalige PvdA-burgemeester Thomassen was een warm voorstander van de sloop. Er moest op die plek een niet-confessioneel bejaardenhuis komen. De sloop van de kerk riep in 1971 veel verzet op. Tegenstanders zeiden: ‘Wat de nazi’s lieten staan, dat gaat er nu wel aan.’

De linkse raad won. De sloop werd doorgezet. Er hangt een portret van Thomassen en zijn vrouw An in het Rijksmuseum. Misschien is de tijd nu rijp om er een bordje bij te zetten.

Met de tekst: ‘In de tijd dat Thomassen burgemeester was van Rotterdam, ontwikkelde de stad zich tot wereldhaven nummer één. Daarnaast was Thomassen ook een kopstuk in de politieke misdaad. Op de plaats waar ooit de Koninginnekerk stond, verhief hij Judas tot bouwmeester en noemde dat verheffing van het volk.’




  • Nieuw

  • Reacties