Bye Bye Babe, dans in Maaspodium

7802-bye-bye-babe-dans-in-maaspodium

PREMIÈRE BYE BYE BABY: NIEUWE VOORSTELLING VAN ROTTERDAMSE MAKER NASTARAN RAZAWI KHORASANI

Op vrijdag 1 februari (19:30 uur) gaat Bye Bye Baby (10+) van Maas theater en dans in première in het Maaspodium in Rotterdam. Bye Bye Baby is een fysieke, humoristische en humeurige theatervoorstelling over de grote overgang van groep 8 naar de middelbare school en alle andere grote veranderingen in het leven. De Rotterdamse maker Nastaran Razawi Khorasani, die eerder de lovend ontvangen Oerolhit Uniform maakte, brengt nu haar nieuwe voorstelling bij Maas theater en dans onder de Nieuwe Makers regeling.


Bye Bye Baby
Op een dag is alles ineens anders. Gisteren was je nog de oudste en begreep je alles. Vandaag ben je de jongste en snap je er niets meer van. Je wist dat dit moment zou komen, maar je had er toch een heel ander idee bij. Zelfs de normaalste dingen zijn ingewikkeld. Hoe moet dit? En waarom heeft niemand je dit verteld?

In groep 8 was Nastaran de stoerste van de school en wilde iedereen haar vriend zijn. In de brugklas transformeerde ze naar een heel verlegen meisje dat met niemand durfde te praten.

Haar nieuwe voorstelling Bye Bye Baby gaat over de grote overgangen die ieder mens in zijn leven doormaakt. Zoals die grote overgang van de basisschool naar de middelbare.

In Bye Bye Baby proberen twee mensen het hoofd boven water te houden in een decor vol bizarre obstakels en hindernissen. Een fysieke, humoristische en humeurige voorstelling voor de laatste klassen van de basisschool, voor brugklassers en voor iedereen die een grote verandering doormaakt.

Nastaran Razawi Khorasani
Nastaran Razawi Khorasani is geselecteerd voor de Nieuwe Makers regeling van het Fonds Podiumkunsten en maakt(e) in 2017, 2018 en 2019 Maas drie nieuwe stukken bij Maas: Solo van Nas & Jim (2017), Uniform (2018) en Bye Bye Baby (2019). Samen met Play It Back, dat zij maakte voor de Loslopend wild-serie in 2015 (Oerol), vormt het een vierluik voor jongeren en jong volwassenen. Nastaran heeft samen met Davy Pieters een eigen performancecollectief genaamd KOBE. Met KOBE maakt zij voorstellingen voor Productiehuis Rotterdam. Bij Maas speelde Nastaran in CASH (regie Floris van Delft) Voorjaarsoffer en Liefde (regie Moniek Merkx).

Voor haar rol in CASH ontving ze een Gouden Krekel 2014 in de categorie meest indrukwekkende podiumprestatie.

Bye Bye Baby (10+)
- Door: Maas theater en dans
- Data Maaspodium: donderdag 31 januari (try-out), vrijdag 1 februari (première) en zaterdag 6 april (dernière), 19:30u

Datum Theater Rotterdam: zondag 24 maart, 15:00u
Prijs: vanaf €9
Adres: Maaspodium, St. Jobsweg 3, 3024 EH Rotterdam
Theater Rotterdam, Schouwburgplein 25, 3012 CL Rotterdam
Info & tickets: maastd.nl/byebyebaby


BIJLAGE: SPEELLIJST ROTTERDAM

Januari 2019: do 31/01/2019 19:30 Rotterdam Maaspodium try-out

Februari 2019: vr 01/02/2019 19:30 Rotterdam Maaspodium première

Maart 2019: zo 24/03/2019 15:00 Rotterdam Theater Rotterdam

April 2019: za 06/04/2019 19:30 Rotterdam Maaspodium

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De mooiste gedichten van de wereld 4

50 dichters kiezen hun favoriete gedicht uit de schatkamers van Poetry International en vertellen waarom.

Jana Beranová over Vasko Popa


Een kleine hommage

Het is 1970, het 1e jaar van Poetry International.
Voor vertalingen is nog weinig geregeld. Ik lees
dat mijn landgenoot Miroslav Holub uit het Duits
is vertaald en bel op. Martin Mooij vraagt mij om
te komen. Holub kreeg van het toenmalig regiem
geen uitreisvisum. maar omdat ik ook uit andere
Slavische talen kan vertalen, bevind ik me opeens
tussen de werelddichters.

Eén kijkt me aan met van die droeve wolvenogen.
Ik wist toen nog niet dat wolven een belangrijke
rol speelden in zijn Roemeens-Servische cultuur.
Het is Vasko Popa en hij leest die avond uit
‘Spelen’ voor. Poëzie als spel met ons bestaan.
Ik lees en herlees. Tuimel van verbazing naar
verbazing. Het is Beckett, maar menselijker.
Een stoelpoot die lief gebaart! Ik zie een
keukenstoel. Allicht, fauteuils hebben armen.
Absurd. Een merkwaardige herkenning.

Van het eerste festival is op papier weinig
overgebleven, maar ‘Spelen’ zijn in mijn
vertaling opgenomen in Machine van
woorden (1975), de eerste boekuitgave
van Poetry International.

In 1974, toen hij de wolvengedichten las,
kocht ik voor hem een vaatje haringen – Popa
was dol op Hollandse nieuwe. Bij het afscheid
op Schiphol struikelde ik, het vaatje viel op de
grond en rolde naar hem toe. Hij gaf het een
tik, vaatje rolde terug en ik kon het alsnog
feestelijk overhandigen. Aan het eind van zijn
leven, hoorde ik jaren later, zat hij in winterjas
op een stoel midden in de kamer te wachten
op de dood. Dat was weer een andere stoel.



vertaling: Jana Beranová

Popa was 6x gast op Poetry International


  • Nieuw

  • Reacties