Groepsexpositie in Garage

7635-groepsexpositie-in-garage

Blossom. Met werk van Philip Janssens, Hans Köhler, Georg Nees, Sylvia Roubaud, Manfred Robert Schroeder, Samantha Thole, Edward Zajec, Vilko Žiljak en Anton Zottl.

16 november 2018 t/m 13 januari 2019.

De tweede groepstentoonstelling van curator Bas Hendrikx, Blossom opent dit najaar op vrijdag 16 november 2018 in Garage Rotterdam. In deze tentoonstelling werpen hedendaagse kunstenaars nieuw licht op de ontwikkelingen van de computerkunst van de jaren ’60 en ’70.


Beeld boven en onder: Hans Köhler – Computer Art IBM Edition A 04, 1972

Blossom
In tijden waarin computers zichzelf leren leren, is niets onmogelijk. De groei van de digitale wereld lijkt eindeloos. Is er nog een leven zonder algoritmes voor te stellen?

Kunstenaars begonnen in de jaren ’60 algoritmes te gebruiken om beeld te genereren. De resultaten van de code en scripts leken op patronen uit de biologie en sterrenkunde. Zo ontstond een nieuwe grafische beeldtaal. Bijvoorbeeld in Zagreb, waar veel van de werken in deze tentoonstelling vandaan komen. Daar werden (in de jaren ‘60 en ‘70) de New Tendencies exposities georganiseerd, waar de pioniers van de computerkunst aan deelnamen. Algoritmes en bloemen blijken onverwachte overeenkomsten te hebben. In degroepstentoonstelling Blossom werpen hedendaagse kunstenaars nieuw licht op de ontwikkelingen van de computerkunst. Ontdek hoe kunst van toen en nu zijn geworteld in de vormen van de natuur.

Activiteiten bij de tentoonstelling Blossom

Opening tentoonstelling
Vrijdag 16 november 2018, 20:00 uur
Vrij toegankelijk

Rondleiding door de curator
1 december 2018, 11:00 uur

Natafelen | Diner tussen de kunst
11 januari 2019, 18:00 uur

Kijk voor het volledige programma en meer informatie over onze activiteiten op www.garagerotterdam.nl

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Reïncarnatie


(door Ronald G)

Olivia Laing doet in haar boek ‘’Crudo’’ uit 2018 alsof ze Kathy Acker is. Olivia Laing schrijft fictie die over haarzelf gaat. Anderen noemen een dergelijke manier van schrijven wel autofictie. Ze schrijft in de derde persoon over zichzelf en noemt zichzelf naar de in 1997 overleden schrijfster Kathy Acker.

Laing schrijft als Kathy over de periode die vooraf gaat aan haar, Laing’s, huwelijk. Dat is geen fictie maar allemaal ''echte'' biografie in dagboek vorm, waarover ze doet of het fictie is. Ze mengt er observaties uit boeken van Acker doorheen. Ze schrijft bovendien in de traditie van John dos Passos en Döblin, met veel nieuwberichten – die nu twitterberichten zijn- tussendoor. Trump komt aan het woord, direct via Twitter, later in het boek Jacob Rees Mogg die op de Britse ontbijttelevisie verklaart dat hij van mening is dat abortus illegaal moet zijn ook na verkrachting.

Intussen vertelt de schrijfster ‘’Kathy, by which I mean I, was getting married. Kathy by which I mean I, had just got off a plane from New York. It was 19.45 on 13 May 2017”. Olivia Laing laat dus Kathy Acker reïncarneren in haar boek en in het literaire deel van haar leven. Dichterbij kan haast niet.


  • Nieuw

  • Reacties