Luxor: ‘Meest gastvrije theater’

7549-luxor-meest-gastvrije-theater

Luxor valt derde jaar op rij in prijzen ‘Meest gastvrije theater’

Het Luxor Theater valt voor het derde jaar op rij in de prijzen bij de verkiezingen van ‘Het meest gastvrije theater van Nederland’ in de categorie ‘Grote steden’. Het nieuwe Luxor heeft de bronzen plak binnengesleept. Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB, maakte dat dinsdag 2 oktober bekend. Duizenden ANWB-leden hebben hun stem uitgebracht.

Het is de derde keer dat de leden van de ANWB konden stemmen op hun favoriete theater, schouwburg en concertgebouw. Ze beoordelen alle theaters op bereikbaarheid, horeca in en om het pand, het prijsniveau, sfeer en uitstraling, het zitcomfort, het zicht op het podium en het aanbod van voorstellingen.


Voor de verkiezing waren 40 theaters genomineerd in vier categorieën: grote stad, grote gemeente, middelgrote gemeente en kleine gemeente. In iedere categorie wordt een gouden, zilveren en bronzen prijs uitgereikt. Van de vier gouden winnaars wint het theater met de hoogste score de titel ‘Meest gastvrije theater van Nederland’.

Het nieuwe Luxor nam het in de categorie ‘Grote steden’ onder meer op tegen het Zuiderstrandtheater in Den Haag en het Beatrix Theater in Utrecht.

Bram Jansen :
Het Luxor gastvrij… Vorig jaar gemerkt. Terwijl ik buiten stond te wachten wenkte een Luxormedewerker me binnen. Omdat ik wist dat de voorwaarden van de kindervoorstelling geen volwassenen alleen toelieten heb ik gevraagd of dat geen probleem was, want ik wilde geen moeilijkheden veroorzaken. Nee hoor, geen enkel probleem. Een tijdje met de man staan praten over de achtergronden van die toegangsregels en mijn ervaringen daarmee. Niets aan de hand. Een kwartier later worden derden zonder enige aankondiging door een andere Luxormedewerker, die blijkbaar een verkeerde voorstelling van zaken had, voor mij gewaarschuwd en tegen me opgezet en er ontstond een opstootje rond mijn persoon. Klacht ingediend bij het Luxor, maar die weigeren ze in behandeling te nemen. Erg gastvrij.

zondag 07 okt 2018

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De mooiste gedichten van de wereld 4

50 dichters kiezen hun favoriete gedicht uit de schatkamers van Poetry International en vertellen waarom.

Jana Beranová over Vasko Popa


Een kleine hommage

Het is 1970, het 1e jaar van Poetry International.
Voor vertalingen is nog weinig geregeld. Ik lees
dat mijn landgenoot Miroslav Holub uit het Duits
is vertaald en bel op. Martin Mooij vraagt mij om
te komen. Holub kreeg van het toenmalig regiem
geen uitreisvisum. maar omdat ik ook uit andere
Slavische talen kan vertalen, bevind ik me opeens
tussen de werelddichters.

Eén kijkt me aan met van die droeve wolvenogen.
Ik wist toen nog niet dat wolven een belangrijke
rol speelden in zijn Roemeens-Servische cultuur.
Het is Vasko Popa en hij leest die avond uit
‘Spelen’ voor. Poëzie als spel met ons bestaan.
Ik lees en herlees. Tuimel van verbazing naar
verbazing. Het is Beckett, maar menselijker.
Een stoelpoot die lief gebaart! Ik zie een
keukenstoel. Allicht, fauteuils hebben armen.
Absurd. Een merkwaardige herkenning.

Van het eerste festival is op papier weinig
overgebleven, maar ‘Spelen’ zijn in mijn
vertaling opgenomen in Machine van
woorden (1975), de eerste boekuitgave
van Poetry International.

In 1974, toen hij de wolvengedichten las,
kocht ik voor hem een vaatje haringen – Popa
was dol op Hollandse nieuwe. Bij het afscheid
op Schiphol struikelde ik, het vaatje viel op de
grond en rolde naar hem toe. Hij gaf het een
tik, vaatje rolde terug en ik kon het alsnog
feestelijk overhandigen. Aan het eind van zijn
leven, hoorde ik jaren later, zat hij in winterjas
op een stoel midden in de kamer te wachten
op de dood. Dat was weer een andere stoel.



vertaling: Jana Beranová

Popa was 6x gast op Poetry International


  • Nieuw

  • Reacties