Closer to Jazz met jamsessies

7502-closer-to-jazz-met-jamsessies

Nieuwe stichting brengt knallende jazzmuziek in clubs en cafés

Closer to Jazz maakt jazz toegankelijk voor groot publiek

Rotterdam is sinds deze zomer een stichting rijker. Stichting Closer to Jazz brengt jazzmuziek bij het grote publiek middels programmering midden in de stad, in clubs en cafés. Oprichters van Closer to Jazz zijn de jonge Rotterdamse professionele jazzmusici Thijs Nissen en Mitchell Damen. De twee twintigers willen de populariteit van jazzmuziek een flinke boost geven. “De laatste jaren is een ontwikkeling gaande waarin steeds vaker wordt afgeweken van de kernwaarden van jazzmuziek”, aldus Thijs Nissen. “Closer to Jazz programmeert de meer traditionele en sprankelende dansmuziek die zich kenmerkt door een combinatie van blues, swing-feel, gesyncopeerde ritmes en improvisatie. En dat midden in de stad. Een feestje om mee te maken.” Vanaf woensdag 19 september 2018 vinden wekelijks gratis concerten en jamsessies plaats in Stadsbrasserie Rotterdam. De avonden beginnen om 20:30 uur.


Internationale jazztop & jong talent
Closer to Jazz ontplooit activiteiten om een geliefde muziekstroming onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Onderdeel hiervan zijn de concerten en jamsessies die vanaf 19 september 2018 wekelijks plaatsvinden in Stadsbrasserie Rotterdam. “Hier krijgt niet alleen het Rotterdamse publiek de mogelijkheid om de (inter)nationale jazztop in actie te zien, maar wordt ook een platform gecreëerd voor jong talent”, aldus Mitchell Damen. “Jonge musici die op een podium met de jazzhelden van nu samenspelen en ideeën uitwisselen, dat is geweldig.”

“Het is gewoon top hoe de jongens van Closer to Jazz het allemaal regelen. Die muziek moet gewoon swingen. Dat is precies wat jazz nodig heeft, zeker in een jazzstad als Rotterdam!”

- Ben van den Dungen (Jazz saxofonist / Docent Codarts Hogeschool voor de Kunsten)

Grootser, professioneler en swingender
Al drie seizoenen op rij organiseerden Nissen en Damen jazzconcerten en -sessies onder de naam Jazz Sessions @ Stadsbrasserie Rotterdam (Voorheen In de Doelen). Er werd hierbij samengewerkt met o.a. Benjamin Herman, Peter Beets, Maarten Hogenhuis, John Marshall, Joe Cohn en vele anderen. Met het oprichten van de stichting Closer to Jazz worden de initiatieven van Nissen en Damen nog grootser en professioneler aangepakt. Er zijn zelfs al plannen voor een festival en een talentontwikkelingsprogramma. Closer to Jazz werkt nauw samen met de Doelen, Codarts Hogeschool voor de Kunsten en Stadsbrasserie Rotterdam.

Kijk voor meer informatie en de gehele programmering op closertojazz.nl.


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De mooiste gedichten van de wereld 4

50 dichters kiezen hun favoriete gedicht uit de schatkamers van Poetry International en vertellen waarom.

Jana Beranová over Vasko Popa


Een kleine hommage

Het is 1970, het 1e jaar van Poetry International.
Voor vertalingen is nog weinig geregeld. Ik lees
dat mijn landgenoot Miroslav Holub uit het Duits
is vertaald en bel op. Martin Mooij vraagt mij om
te komen. Holub kreeg van het toenmalig regiem
geen uitreisvisum. maar omdat ik ook uit andere
Slavische talen kan vertalen, bevind ik me opeens
tussen de werelddichters.

Eén kijkt me aan met van die droeve wolvenogen.
Ik wist toen nog niet dat wolven een belangrijke
rol speelden in zijn Roemeens-Servische cultuur.
Het is Vasko Popa en hij leest die avond uit
‘Spelen’ voor. Poëzie als spel met ons bestaan.
Ik lees en herlees. Tuimel van verbazing naar
verbazing. Het is Beckett, maar menselijker.
Een stoelpoot die lief gebaart! Ik zie een
keukenstoel. Allicht, fauteuils hebben armen.
Absurd. Een merkwaardige herkenning.

Van het eerste festival is op papier weinig
overgebleven, maar ‘Spelen’ zijn in mijn
vertaling opgenomen in Machine van
woorden (1975), de eerste boekuitgave
van Poetry International.

In 1974, toen hij de wolvengedichten las,
kocht ik voor hem een vaatje haringen – Popa
was dol op Hollandse nieuwe. Bij het afscheid
op Schiphol struikelde ik, het vaatje viel op de
grond en rolde naar hem toe. Hij gaf het een
tik, vaatje rolde terug en ik kon het alsnog
feestelijk overhandigen. Aan het eind van zijn
leven, hoorde ik jaren later, zat hij in winterjas
op een stoel midden in de kamer te wachten
op de dood. Dat was weer een andere stoel.



vertaling: Jana Beranová

Popa was 6x gast op Poetry International


  • Nieuw

  • Reacties