KUNST & CULTUUR

Bewegend beeld is de verf van de 21e eeuw

(Door Ronald Glasbergen)

De TENT Academy Awards worden jaarlijks in Rotterdam uitgereikt aan de beste eindexamenstudenten in audiovisuele richtingen van kunsthogescholen.

Lees verder

Rotterdammers rond kunstbeurs Basel

(Door Ronald Glasbergen) ,,History is written by those who can afford to pay for the ink,’’ citeert de Brussel[...]

Jana Beranová: ‘Poëzie werkt verslav

(Door Jim Postma) ROTTERDAM – Tijdens het 43e Poetry International van dinsdag 12 tot en met zondag 17 juni staat[...]

Poetry Rotterdam: ‘Hallo Schoonheid…

(Door Ronald Glasbergen) Poetry International Festival Rotterdam, vindt dit jaar plaats van 12 tot en met 17 juni [...]

Sarkis houdt van collateral damage

(Door Ronald Glasbergen) Als kunstenaar Sarkis Zabunyan (Istanbul 1938) eind 2010 voor het eerst in de Onderzeeboot[...]

Een voorstelling buiten het establishmen

(Door Ronald Glasbergen) ‘My first suicide’ gaat over Simon (Dylan Smith) die werkeloos is. Het stuk is losjes[...]

Dunya-feest trekt 250.000 blije bezoeker

Jong en oud en alles daar tussenin genoot naast muziek van de hele wereld maar vooral muziek van nu van de mondiale [...]

't Publiek danst en Macbeth speelt de ba

(Door Ronald Glasbergen) De onvolprezen Antwerpse toneelgroep Zuidpool herneemt, voor de operadagen Rotterdam, terec[...]

Subversie en plezier in mooie komedie

(Door Ronald Glasbergen) ‘Figaro desire machine’: als je een beetje thuis bent in de kunst van de laatste hond[...]

‘Bij tandarts relaxed naar kunst kijke

Hans Kleinjan opent Artpracticegallery (Door Jim Postma) ROTTERDAM – Je moet er maar op komen als tandarts[...]

Operadagen Rotterdam: Droom & Daad

(Door Ronald Glasbergen) Wellicht dat de materiële speelruimte kleiner wordt, ook de operadagen moeten het met mi[...]

Social media

KOPSTOOT

Op de vlucht

Boekenweek 2019 is van 23 t/m 31 maart met als thema: de moeder de vrouw

Het was Rembrandt
of Poincaré,
of Einstein,
of Chatsjatoerian,
zijn moeder
werd doodgeschoten
of onder het puin bedolven
op de vlucht
en ze drukte hem,
twee jaar oud,
tegen haar borst,
toen ze viel,
stikte hij,
verdween, zonder te zijn verschenen.

Als we
witte kiezels
of gele schelpjes vinden,
spelen we ermee,
we schikken ze in
stapeltjes,
lettertjes
en kringetjes.

Het is een
ongewild
rouwritueel
in een tijd zonder
grafheuvels,
crematieplekken,
bronzen grepen,
waarin maar
een paar miljoen
moeders
constant ergens,
ergens naartoe
vluchten.

Miroslav Holub
vert. Jana Beranová

  • Nieuw

  • Reacties