Grote expo Italiaanse schilders

7413-grote-expo-italiaanse-schilders Zomer 2019: Grote tentoonstelling over Italiaanse schilderkunst. Volgend jaar zomer staat het Drents Museum in het teken van de ongekende schoonheid en kwaliteit van de 19de-eeuwse Italiaanse schilderkunst. Van 2 juni tot en met 3 november 2019 komen voor de tentoonstelling Sprezzatura - Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910) werken van kunstenaars als Antonio Mancini, Federico Zandomeneghi, Antonio Mancini, Giovanni Segantini en Giacomo Favretto naar Assen. De schilderijen zijn voornamelijk afkomstig uit prominente Italiaanse museale collecties. Een groot deel is nog niet eerder in Nederland te zien geweest.


Verborgen kunstschatten

Bij Italiaanse kunst denken we vooral aan de kunst uit het verre Italiaanse verleden. Het Drents Museum vindt het de hoogste tijd om de Italiaanse kunstschatten van de tweede helft van de 19de eeuw aan het Nederlandse publiek te tonen. In de tentoonstelling Sprezzatura is werk te zien van meer dan veertig schilders uit heel Italië, waarbij de belangrijke kunstacademies, stromingen en genres vertegenwoordigd zijn. Het Italiaanse woord 'Sprezzatura' is een oud-Italiaans woord met vele betekenissen, waaronder 'vituositeit' en 'schijn van moeiteloosheid'. Iets doen met 'sprezzaturra' betekent iets met zoveel zwier en speels gemak doen, dat de overtuigingskracht er vanaf spat.


Samenwerking bekende Italiaanse collecties
Voor deze tentoonstelling werkt het Drents Museum onder meer samen met belangrijke Italiaanse collecties als de Gallerie degli Uffizi (Florence), de Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti (Florence), de Galleria Nazionale d’Arte Moderna (Rome), de Galleria d'Arte Moderna di Torino (Turijn), de Galleria d’Arte Moderna di Venezia a Ca’Pesaro (Venetië) en Collezione Balzan (Badia Polesine).


Opvolger The Glasgow Boys en Peredvizhniki
De tentoonstelling Sprezzatura - Vijftig jaar Italiaanse schilderkunst (1860-1910) vormt het derde deel in de tentoonstellingenreeks 'Kunst rond 1900 in internationaal perspectief', waarin het Drents Museum Europese kunstenaarsgroepen uit de late negentiende, vroege twintigste eeuw presenteert. Eerdere delen in deze reeks waren The Glasgow Boys - Schots Impressionisme 1880-1900 (2015) en Peredvizhniki - Russisch realisme rond Repin (2016).

Arie C. Torcque Zaanen :
Dit is iets anders dan de kunst van Arie de Groot of Herman Brood, Kunst moet je beleven....

maandag 06 aug 2018

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De kluts kwijt


Je zou ze de kost moeten geven die gedurende

deze enorme hittegolven de kluts zijn kwijt

geraakt. Waarvan recentelijk weer ondergetekende.


In de bloedhitte ben ik op zoek naar een

Kringloopwinkel in het dorp Oude-Tonge. Daar

buiten, midden in natuurgebied en boerenland,

bivakkeer ik vaak om de hitte in de stad te ontvluchten.


Hoewel, zo ontdek je al snel van stad naar platteland:

‘Vluchten kan niet meer.’


Afijn. Een keer had ik daar jaren geleden in dit vriendelijke

dorpje een matras gekocht voor mijn buitenhuisje.

Maar nu kon ik de tweedehands-winkel niet meer

direct terugvinden.


Geheel de weg kwijt stopte ik mijn oude bestelwagentje

langs de kant van de weg, toevallig in de buurt van

een autogarage. Zo’n vijftig meter daar vandaan.


De goedlachse automonteur wees mij onmiddellijk

de goede richting. Namelijk naar de volgende rotonde.

Ik had mij dus eenvoudig vergist. Omdat de monteur

mijn auto niet zag, vroeg hij: ‘Bent u lopend?! Het is nog

wel zo’n driekwart kilometer hier vandaan?’


Geruststellend antwoord ik hem: ‘Nee, mijn wagen

staat wat verder op. Ik was alleen even de kluts kwijt.’


Op dat moment loopt de monteur naar een van de

auto’s en vraagt met een ‘big smile’: ‘Zo, u was de kluts

kwijt, hè? Nou, dan heeft u geluk. Heb er hier nog eentje

liggen voor een goedkoop prijsje. Hoeft u ook niet meer

naar de Kringloopwinkel.’’


Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties