Chamber Music Festival

7375-chamber-music-festival

Ook aandacht voor dans tijdens kamermuziekfestival

DELFT CHAMBER MUSIC FESTIVAL BARST LOS

Het onvervulde verlangen staat centraal bij het Openingsconcert van de 22e editie van het Delft Chamber Music Festival op donderdag 26 juli aanstaande. Na het Orlandofestival is het Delft Chamber Music Festival het oudste kamermuziekfestival in Nederland. Het festival vindt plaats van 26 juli tot en met 5 augustus 2018. Het motto voor deze editie van het festival is: Jij en ik.


Artistiek leider en violiste Liza Ferschtman heeft de klassieke wereldtop in Delft uitgenodigd om tien dagen lang, samen met haar, op zoek te gaan naar de diverse vormen van liefde in de muziek en daar buiten. Naast klassieke muziek staan er ook twee dansproducties op het programma waarbij klassieke muziek is geïntegreerd in moderne dans.

De musici die tijdens het Openingsconcert in de Van der Mandelezaal spelen duiken in de vaak heerlijke pijn van het onvervulde verlangen. Goethe zei niet voor niets: “de enige echte liefde is de onmogelijke liefde’’. En veel componisten die op deze avond te horen zijn, zoals Beethoven, Scriabin en Berg dachten daar hetzelfde over. Liza Ferschtman heeft voor dit concert een groot ensemble samengesteld met o.a.: tenor Peter Gijsbertsen, altviolist Dana Zemtsov, pianist Aleksandar Madžar, cellist Kyril Zlotnikov fagottist Alban Wesley en sopraan Ruth Ziesak.

Het Delft Chamber Music Festival heeft in de loop der jaren steeds meer haar creatieve blik verruimd naar andere kunstvormen - zoals literatuur en toneel - die regelmatig onderdeel zijn van de klassieke muziekpraktijk tijdens het festival. In deze editie staan twee dansvoorstellingen op het programma. In Reapproaching Bach (5 augustus) vinden cellist Jakob Koranyi en danseres Heather Ware elkaar in hun gezamenlijke liefde voor de Cellosuites van Bach. En tijdens de Night at the Museum op donderdag 2 augustus is naast Liza Ferschtman en het Doric String Quartet het Tilburgse dansgezelschap lucyONES present.

Het Delft Chamber Music Festival, heeft dankzij de hoge kwaliteit van de concerten en de zomerse, intieme setting, een belangrijke plek verworven binnen het Nederlandse festivallandschap. De jaarlijks wisselende thema’s zorgen steeds voor unieke programma’s. Om iedere Delftenaar en bezoeker aan de stad te laten genieten van het festival is er dit jaar ook weer het gratis toegankelijk Dille & Kamille Marktconcert (27 juli) met o.a. Calefax en musici die tijdens het festival optreden.

Bekende musici vanuit de hele wereld maken hun opwachting tijdens festival, zoals; cellist Julian Steckel, violiste Tianwa Yang, pianist Roman Rabinovich en de zangeressen Ruth Ziesak en Katrien Baerts. Ook oude bekenden zoals Malin Broman, Elina Vähälä, Jennifer Stumm en Lilli Maijala keren terug in Delft. In 10 dagen tijd vinden meer dan 20 concerten plaats in en rond de historische binnenstad van Delft. Het merendeel van de concerten vindt plaats in de Van der Mandelezaal van Museum Prinsenhof Delft. Maar het Delft Chamber Music Festival strijkt ook neer in de gemeente Midden-Delfland tijdens de Stoelendansconcerten.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Trouwringen bij caféruzie

(Door Jim Postma)

Tijdens mijn inmiddels duizenden cafébezoeken in deze stad maakte ik heel wat caféruzies mee. Koning Alcohol was en is daarin meestal de boosdoener. Zo was ik ooit getuige dat in ons bekend café ‘De Schouw’ aan de Witte de Withstraat een barbaarse ruzie ontstond over een gokautomaat. Een toen nog jonge collega van mij, Piet Koster van Het Vrije Volk, werd in het conflict door een brute dronkenman neergeslagen. Met een bloedend gezicht lag hij op de grond.

Pas later bleek dat die lafhartige klap (onze Piet kon zich amper of niet verdedigen) zijn grootste geluk ter wereld werd. Op de gokkast zelf won hij namelijk - zoals zo velen - amper wat of niets. Toen hij op dat moment uitgestrekt lag, ontfermde zich een onbekende schone jonge dame over hem. Zij hielp hem overeind en verzorgde zijn wonden. Het werd liefde op het eerste gezicht. Piet en Vera trouwden later met elkaar, kregen kinderen en het werd tot in de lengte van dagen één groot stralend huwelijk…

Na die gemene rot klap heeft Piet overigens nooit meer op een gokkast gespeeld. Zo wijs was hij wel. Liefde en geluk zijn namelijk nooit te winnen op zo’n duivelse, vaak verslavende, kast. Inmiddels is mijn goede collega van destijds, dus Piet Koster, al weer enkele jaren geleden overleden.

Kemphanen
Recent was ik weer getuige, nu in café Centraal aan de Zwartjanstraat, van zo’n onbenullige caféruzie. Toevallig zat ik met mijn barkruk tussen de twee kemphanen in. Het ging om een gepensioneerde zwaarlijvige slager en een gesjeesde filosoof met een grote grijze bromsnor. De aanleiding van de barruzie was de leesbril van de overigens homofiele slager. Vervolgens gingen zij elkaar uitmaken voor ‘rotte vis’, zoals je ziet in de strips van Astrix en Obelix.

In hun scheldkanonnade werd zelfs God meerdere malen vervloekt. Totdat barkeepster Yvonne de boel probeerde te sussen door te zeggen: ‘God bestaat helemaal niet!’

De beide kemphanen werd hierdoor even de mond gesnoerd. Toen zei Yvonne: ‘God zit in jezelf..’ De filosoof dacht even na en zei toen aarzelend: ‘O, Die zit dus in je hersenen.’

Waarop de slager opnieuw begon met: ‘Dan zit Die zeker niet in jou. Want jij hebt helemaal geen hersenen!’

Nu ontplofte de filosoof tegen de slager, met: ‘Weet je wat jij bent hè. Een vuile vieze ruige varkenspoot.’

Op dat moment stond ‘Ruud de glazenwasser’ op. Een krachtpatser met het figuur van Jerommeke uit Suske en Wiske.

Onderweg naar de café-uitgang sprak hij vredelievend met zijn bekende gulle lach:

‘Heren, heren toch! Ben zo weer terug. Ik ga even twee trouwringen voor jullie halen!’


  • Nieuw

  • Reacties