Filmprogramma rondom Alejandro G. Iñárritu

7374-filmprogramma-rondom-alejandro-g-i-rritu

VANAVOND: A TALE OF A TUB BIJ EYE

17 juli, 19.30 uur, EYE Filmmuseum

Vanavond is A Tale of a Tub te gast bij EYE. Nathanja van Dijk is co-curator van het filmprogramma, dat wordt georganiseerd rondom de presentatie van de Oscarwinnende VR-installatie CARNE Y ARENA van Alejandro G. Iñárritu bij EYE, waarin de regisseur de bezoeker op indringende wijze transformeert tot vluchteling. Te zien zijn films van onder anderen Chantal Akerman, Hamza Halloubi, Abramovic & Ulay en Shinkichi Tajiri. Het programma wordt gecombineerd met de lange documentaire El mar la mar (2017) van Joshua Bonnetta & JP Sniadecki. Tijdens de avond gaan we in gesprek met een aantal van de makers. Op 11 augustus wordt het tweede deel van het programma gepresenteerd, met onder andere werk van Oliver Chanarin & Adam Broomberg, Enrique Ramirez, Morgan Knibbe, Rosemarie Blank en Joost Conijn.


GAST-CURATOREN COCA FOUNDATION ART PRIZE BEKEND
Tromgeroffel… Julia Mullié en Nick Terra cureren de komende editie van de C.o.C.A. Foundation Art Prize! Zij selecteren een kunstenaar, die dankzij de werkbeurs nieuw werk kan maken dat komend jaar wordt gepresenteerd bij A Tale of a Tub. Julia Mullié (1994) en Nick Terra (1989) zijn allebei kunsthistoricus. Mullié was onlangs gastconservator van een tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum, werkt aan een onderzoek naar het oeuvre van Stanley Brouwn en werkt met Kasper Bosmans aan de publicatie van een monografie. Terra is directeur van Galerie Fons Welters.

Basel Abbas & Ruanne Abou-Rahme, And yet my mask is powerful, 2016, video still, courtesy of the artists

VERWACHT
We know what it is for, we who have used it | Basel Abbas en Ruanne Abou-Rahme

Opening zondag, 9 september

Wij openen het nieuwe seizoen met de tentoonstelling We know what it is for, we who have used it van Basel Abbas en Ruanne Abou-Rahme. Voor hun project keerde het Palestijns kunstenaarsduo meerdere malen terug naar verwoeste Palestijnse dorpen. Vanuit daar ontwikkelden zij een omgekeerde museologie als strategie om deze plekken nieuw leven in te blazen. In een grootschalige installatie met bestaand en nieuw werk presenteren Abbas en Abou-Rahme een 'countermythologie' als alternatief voor de veelal koloniale verhalen waarmee we de wereld van vandaag beschrijven. Lees hier meer.

Chantal Akerman, From the Other Side, 2002, film still

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Leve onze grote vriend ‘Den Dood’


De zon komt op, op en op. En duikt weer onder.
Al miljarden jaren lang. De zon is eeuwig.
De zon komt op, op en op en duikt weer onder.
Al biljoenen jaren lang. Onze zon is oneindig.

Alleen wij stervelingen
– zij die sterven gaan, groeten U -
leven
geen fractie met duizenden nullen
achter de komma van een seconde.

Zelfs de arme eendagsvlinder
is stukken beter af dan wij.

Na zo’n kleine honderd jaar (in mensenjaren)
is ons leven op. Op is op, nietwaar?
In een flits van een gebroken zonnestraal.

Voor ‘Den Dood’ hoeft niemand meer te vrezen.
Onze ‘Vriend Den Dood’ is de grote bevrijder
van onze aardse, soms helse, kommer en kwel.

Het is ‘Mister en Missis Ouderdom’
die wij moeten vrezen.
Zo geniepig, zo snel,
met al hun gebreken en pijnen.
Geen ontsnappen aan. Voor rijk noch arm.

Hoe ouder en ouder, hoe stokouder,
hoe groter onze angsten.
Om tenslotte als verscheurd perkamentpapier
te verschrompelen
onder die schijnbare meedogenloze,
harteloze koperen ploert.

De mens komt op, op en op.
En duikt weer onder.
Een mensenleven lang.

Zie onze bevrijder.
Leve onze grote vriend ‘Den Dood’.


Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties