Filmprogramma rondom Alejandro G. Iñárritu

7374-filmprogramma-rondom-alejandro-g-i-rritu

VANAVOND: A TALE OF A TUB BIJ EYE

17 juli, 19.30 uur, EYE Filmmuseum

Vanavond is A Tale of a Tub te gast bij EYE. Nathanja van Dijk is co-curator van het filmprogramma, dat wordt georganiseerd rondom de presentatie van de Oscarwinnende VR-installatie CARNE Y ARENA van Alejandro G. Iñárritu bij EYE, waarin de regisseur de bezoeker op indringende wijze transformeert tot vluchteling. Te zien zijn films van onder anderen Chantal Akerman, Hamza Halloubi, Abramovic & Ulay en Shinkichi Tajiri. Het programma wordt gecombineerd met de lange documentaire El mar la mar (2017) van Joshua Bonnetta & JP Sniadecki. Tijdens de avond gaan we in gesprek met een aantal van de makers. Op 11 augustus wordt het tweede deel van het programma gepresenteerd, met onder andere werk van Oliver Chanarin & Adam Broomberg, Enrique Ramirez, Morgan Knibbe, Rosemarie Blank en Joost Conijn.


GAST-CURATOREN COCA FOUNDATION ART PRIZE BEKEND
Tromgeroffel… Julia Mullié en Nick Terra cureren de komende editie van de C.o.C.A. Foundation Art Prize! Zij selecteren een kunstenaar, die dankzij de werkbeurs nieuw werk kan maken dat komend jaar wordt gepresenteerd bij A Tale of a Tub. Julia Mullié (1994) en Nick Terra (1989) zijn allebei kunsthistoricus. Mullié was onlangs gastconservator van een tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum, werkt aan een onderzoek naar het oeuvre van Stanley Brouwn en werkt met Kasper Bosmans aan de publicatie van een monografie. Terra is directeur van Galerie Fons Welters.

Basel Abbas & Ruanne Abou-Rahme, And yet my mask is powerful, 2016, video still, courtesy of the artists

VERWACHT
We know what it is for, we who have used it | Basel Abbas en Ruanne Abou-Rahme

Opening zondag, 9 september

Wij openen het nieuwe seizoen met de tentoonstelling We know what it is for, we who have used it van Basel Abbas en Ruanne Abou-Rahme. Voor hun project keerde het Palestijns kunstenaarsduo meerdere malen terug naar verwoeste Palestijnse dorpen. Vanuit daar ontwikkelden zij een omgekeerde museologie als strategie om deze plekken nieuw leven in te blazen. In een grootschalige installatie met bestaand en nieuw werk presenteren Abbas en Abou-Rahme een 'countermythologie' als alternatief voor de veelal koloniale verhalen waarmee we de wereld van vandaag beschrijven. Lees hier meer.

Chantal Akerman, From the Other Side, 2002, film still

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De kluts kwijt


Je zou ze de kost moeten geven die gedurende

deze enorme hittegolven de kluts zijn kwijt

geraakt. Waarvan recentelijk weer ondergetekende.


In de bloedhitte ben ik op zoek naar een

Kringloopwinkel in het dorp Oude-Tonge. Daar

buiten, midden in natuurgebied en boerenland,

bivakkeer ik vaak om de hitte in de stad te ontvluchten.


Hoewel, zo ontdek je al snel van stad naar platteland:

‘Vluchten kan niet meer.’


Afijn. Een keer had ik daar jaren geleden in dit vriendelijke

dorpje een matras gekocht voor mijn buitenhuisje.

Maar nu kon ik de tweedehands-winkel niet meer

direct terugvinden.


Geheel de weg kwijt stopte ik mijn oude bestelwagentje

langs de kant van de weg, toevallig in de buurt van

een autogarage. Zo’n vijftig meter daar vandaan.


De goedlachse automonteur wees mij onmiddellijk

de goede richting. Namelijk naar de volgende rotonde.

Ik had mij dus eenvoudig vergist. Omdat de monteur

mijn auto niet zag, vroeg hij: ‘Bent u lopend?! Het is nog

wel zo’n driekwart kilometer hier vandaan?’


Geruststellend antwoord ik hem: ‘Nee, mijn wagen

staat wat verder op. Ik was alleen even de kluts kwijt.’


Op dat moment loopt de monteur naar een van de

auto’s en vraagt met een ‘big smile’: ‘Zo, u was de kluts

kwijt, hè? Nou, dan heeft u geluk. Heb er hier nog eentje

liggen voor een goedkoop prijsje. Hoeft u ook niet meer

naar de Kringloopwinkel.’’


Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties