Gitarist Bram Stadhouders komt naar Rotterdam

7232-gitarist-bram-stadhouders-komt-naar-rotterdam

Gitarist Bram Stadhouders genomineerd voor Edison JazzIsm publieksprijs met plaat Big Barrel Organ. Gitarist Stadhouders speelt als eerste ter wereld live op een dansorgel, ook nog eens het grootste ter wereld

Gitarist Bram Stadhouders is voor zijn cd Big Barrel Organ genomineerd voor de Edison JazzIsm Publieksprijs. Een vakjury heeft acht platen uit de categorie jazz en world genomineerd en vanaf heden kan het publiek de winnaar uitkiezen door te stemmen via de site van JazzIsm magazine. De plaat van Stadhouders kwam november vorig jaar uit op Buzz/Challenge Records en werd gepresenteerd op de prominente festivals So What’s Next en November Music. De muzikant speelt op de CD op het grootste mobiele dansorgel ter wereld, de Rhapsody. Hij bespeelt het enorme orgel via midi via zijn gitaar en laptop , waarmee hij het orgel dus aanstuurt. Stadhouders is met zijn project de eerste ter wereld ooit die live muziek maakt op een dansorgel en je kunt hem dus met recht ‘de eerste dansorgelgitarist ter wereld‘ noemen. Hij componeerde voor dit project 8 nieuwe stukken die op de cd staan. Binnenkort speelt Stadhouders live met het project op het toonaangevende Moers festival in Duitsland en North Sea Jazz Round Town in Rotterdam.

De geschiedenis van het dansorgel gaat terug tot 1850, toen de eerste dansorgels werden gemaakt. Vooral in België en het zuiden van Nederland werd het orgel ongekend populair, eigenlijk als voorloper op de jukebox. In cafés en op kermissen werden de orgels gebruikt om de nieuwste hits te laten horen, ook waren ze vaak te zien in danszalen of balzalen. De dansorgels zijn behalve met orgelpijpen vaak voorzien van extra instrumenten zoals accordeons, percussie en saxofoons. Tussen 1910 en 1930 zijn duizenden dansorgels gebouwd, in vrijwel elk café of danszaal was er één te vinden. Echter, met de komst van de luidspreker zijn na 1950 bijna al deze orgels in musea of bij verzamelaars belandt.

Gitarist Bram Stadhouders vindt dat doodzonde en ging daarom op onderzoek uit. Hij ontdekte dat dansorgel de Rhapsody in een dorpje vlakbij Eindhoven in een loods staat. En dat je doormiddel van hedendaagse technologie een verbinding kunt maken met het orgel, waardoor je met o.a. midi-gitaar er live op kunt spelen. Het door Bram bespeelde Rhapsody-orgel is 7 meter lang en 5 meter hoog, bestaat uit 800 orgelpijpen, 12 percussie-instrumenten, 2 accordeons en weegt meer dan 5 ton. “Wie er hedendaagse muziek voor componeert, hoort werkelijk nooit eerder gehoorde klanken, een mix tussen traditionele en hedendaagse klank, de klank van de eerste moderne synthesizer. Hoe men tegenwoordig geluiden kiest op een synthesizer (violen, klarinetten, fluiten, orgel, een hele percussie set) is direct afgeleid van deze voorloper: het draaiorgel.” zo zegt Stadhouders. De gitarist voelt zich “voor dit project gemaakt” en ziet het als een concept waarop hij “zijn leven lang heeft gewacht.”

Bram Stadhouders (1987) is een muzikant die door middel van steeds andere projecten, spannende nieuwe wegen in wil slaan, zonder zijn authentieke identiteit te verliezen. Na een groots project met het Nederlands Kamerkoor en zijn improvisatietrio, volgend op een trioproject met tenorzanger Sebastian Brouwer en laptopmuzikant David Hoogerheide stort Stadhouders zich nu op het dansorgel. Andere hoogtepunten in zijn carrière waren onder andere de 4 platen die hij maakte en de North Sea Jazz Festival Compositieopdracht die hij in 2012 mocht invullen. Bram Stadhouders & Big Barrel Organ was eerder onder andere te zien op Cross Linx Festival en drie dagen lang op het North Sea Jazz Festival. 19 en 20 mei aanstaande speelt Stadhouders met het project op het Moers Festival in Duitsland en 7 juli op North Sea Jazz Round Town in Rotterdam.

Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=KB_lzEHt67U

En https://www.youtube.com/

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Militairen ‘blauw ‘ op straat


Gratis ochtendkrant Metro kopte gisteren:
‘Politie zal straks ‘nee’ moeten zeggen’.
En: De werkdruk bij de politie is zo hoog,
dat het aantal overtredingen van de
Arbeidswet dit jaar zal uitkomen op 200.000.

Gevolg: Politiemensen stukken minder gemotiveerd,
te hoge werkdruk leidt tot stress, burn-outs en
aantal ziekmeldingen onder onze wethandhavers
neemt alarmerende vormen aan.

Met nu zo’n 1100 nieuwe agenten erbij en dure
langdurige opleidingen, blijft het landelijke
Nationale Politiekorps dweilen met de kraan open.

Interview met hoofdagent: ‘Wat je alleen wel ziet,
Is dat de burgers langer moeten wachten op een
aangifte die ze hebben gedaan. En ze zullen minder
blauw op straat zien?’

Nog minder blauw op straat? Nog langer wachten
voor de burgers op aangiften? Kan het nog gekker.

De misdaad, zeker de zware criminelen tieren
tegenwoordig zo welig als nooit te voren. Gelegenheid
maakt de dief. Pakkansen steeds kleiner, de
veiligheid op straat en in het verkeer nemen
intussen eveneens alarmerende vormen aan.

Waarom op korte termijn geen militairen tijdelijk
betrekken als noodagent nu de nood het hoogst is.
Wat doen militairen eigenlijk in vredestijd?
Oefenen in de kazerne, in het bos, op het strand
En waarom dus niet direct op straat en in het verkeer?

Met zeer effectieve korte opleidingen tot agent, overal
direct inzetbaar, van terrorismebestrijding tot
invallen bij zware criminelennesten.

Simpel zolang de nood het hoogst is tijdelijk
met een het wisselen van een
groen naar een ‘blauw’ uniform. Met daarbij een
besparing van honderden miljoenen euro’s.

En anders, Opstelten zei het al in alle toonaarden:
'Blauw op straat,
meer blauw op straat,
nog meer blauw op straat.’

Allemaal, allemaal, hartstikke blauw op straat!


Jim Postma.

  • Nieuw

  • Reacties