Joep van Lieshout: ‘The end of beginning’

7229-joep-van-lieshout-the-end-of-beginning

End of Everything / Beginning of Everything - Opent op donderdag 10 mei 2018, van 20.00 tot 22.00 uur voor publiek en loopt van donderdag 10 mei tot zondag 24 juni 2018, als deel van Ferrotopia op de NDSM

Gratis toegankelijk

“Een circulaire economie kan buitengewoon positief zijn: geen afval, hergebruik van oude producten, slim recyclen en geen uitputting van energiebronnen en grondstoffen. We vieren de destructie - zonder een helder doel voor ogen te hebben -, smelten objecten en gebruiken sloopafval om beelden te maken. Door dit te doen, lokken we de donkere kant van destructie naar de optimistische circulaire economie.” - Joep van Lieshout


Op donderdag 10 mei 2018 opent de nieuwe tentoonstelling van Atelier Van Lieshout: End of Everything / Beginning of Everything op de NDSM-werf te Amsterdam. End of Everything is zowel de titel van het oeuvre als de titel van de expositie waarin recent en vroeg werk uit deze serie getoond wordt.

Over End of Everything / Beginning of Everything
De tentoonstelling bevat zowel beelden als videokunstwerken. Centraal staat de schoonheid van de vernietiging. Zo toont Atelier Van Lieshout De Wals. Deze sculptuur - ook wel De Vliegende Hollander genoemd – markeert het begin van de beeldenserie The End of Everything. Als ‘werktuig’ voor constructie/destructie werd De Wals in eerste instantie gemaakt om kunstbeurzen plat te walsen; het is een krachtige machine die wegen kapot kan maken om zo nieuwe routes en nieuwe manieren van denken te ontdekken in een continu proces van vernieuwing.

De serie videowerken onthullen Van Lieshouts gedachten achter Ferrotopia, maar ook zijn obsessie met technologische vooruitgang. Van Lieshout stelt de beschouwer de vraag of de huidige transitie omarmt, afgewezen, geholpen of gestopt moeten worden. Door grote machines te bouwen om hiermee alle mogelijke materialen te vernietigen en recyclen, deconstrueert Van Lieshout noties van duurzaamheid met een techno-modernistische snelheid. Voorbeelden hiervan zijn het werk Calgon, een beeld dat het resultaat is van mechanische vernietiging dat door een camera werd vastgelegd, maar ook (video)werken als The Clock of Transition en Cage, die het proces van deze vernietiging tonen.

Binnen de terugkerende thematiek van destructie en wedergeboorte wordt geflirt met gevaarlijke nostalgische gevoelens voor vervlogen politieke theorema’s. “De combinatie van progressief constructivisme, deconstructie en het teruggaan naar de primitieve herkomst van de mens vormen de basis van deze tentoonstelling,” stelt Van Lieshout, waarmee hij de mensheid een dilemma voor de voeten werpt: Kunnen we ons neerleggen bij het feit dat verandering bijna onvermijdelijk samenhangt met verwoesting? “Met elke crash en klap komen we dichter bij een nieuw tijdperk.”

Naast bovenstaande kunstwerken zijn er speciaal voor NDSM-Werf gecreëerde installaties te zien welke samen het gesamtkunstwerk Ferrotopia vormen. Deze installatie, die de komende zeven maanden te zien zal zijn, omvat onder meer de Happy Gietloods en het Valhamerhuis. Deze functionele beelden worden gedurende de looptijd van Ferrotopia gebruikt als productiemachines om afval en oude consumptiegoederen om te vormen tot sculpturen.

CryptoFuturisme
The End of Everything is een onderzoek dat deel uitmaakt van het door Joep van Lieshout bedachte CryptoFuturisme. Van Lieshout grijpt hiermee, een eeuw na dato, terug op de Italiaanse Futuristen. Hij spiegelt, aan de hand van de verschillende recent opkomende fascistoïde bewegingen en met behulp van zijn kunst, de wisselwerking tussen utopie, dystopie en destructie. Volgens Van Lieshout bevinden we ons op een kantelpunt in de geschiedenis. Er voltrekken zich grote technologische vernieuwingen op het vlak van kunstmatige intelligentie, genetische modificatie en robotica. Maar zullen deze ons gelukkiger maken? Zijn we in staat om met oude gewoontes te breken en op een nieuwe manier met elkaar te communiceren en samenleven? Of lopen we op de rand van de afgrond waarbij besluiteloosheid, vercommercialisering en big data ons hele bestaan zullen controleren?

De tentoonstelling End of Everything / Beginning of Everything opent op donderdag 10 mei en loopt tot zondag 24 juni 2018, als onderdeel van Ferrotopia op de NDSM. Toegang tot het terrein en de tentoonstelling is gratis. Ferrotopia blijft nog tot zondag 2 december 2018 op de NDSM staan en is open van donderdag t/m zondag van 12:00 tot 20:00 uur.

Ferrotopia op de NDSM-werf
Ferrotopia is een ‘Gesamtkunstwerk’, een grootschalige kunstinstallatie in de openbare ruimte bestaande uit vier gebouwen: Domestikator, Valhamerhuis, Happy Gietloods en de Refter. Het kopstuk is de iconische Domestikator, een monumentale structuur die laat zien hoe de mens de natuur naar zijn hand zet. Van 27 april t/m 2 december 2018 ontvouwt zich in Ferrotopia een dynamisch programma van tentoonstellingen, lezingen, workshops en performances dat aandacht vestigt op het materiaal ijzer (ferro) en het belang van maakcultuur in een stedelijke omgeving. Hiermee refereert het project aan het verleden, heden en toekomst van de NDSM-werf.

Over Atelier Van Lieshout
Atelier Van Lieshout is de werkplaats van enfant terrible en beeldhouwer Joep van Lieshout. Vrij snel na zijn afstuderen (1987) aan De Ateliers in Amsterdam werd Van Lieshout bekend met projecten, die de grenzen van kunst opzochten en overschreden, waaronder sculpturen en installaties, functionele objecten en meubilair, utopieën en dystopieën. De afgelopen dertig jaar werkte Van Lieshout met verschillende disciplines als beeldende kunst, architectuur, film en design. De nadruk ligt hierbij op het maken, het ontleden en bedenken van systemen en controverse.

Internationaal bekende projecten van Van Lieshout zijn onder meer de eigen vrijstaat AVL-Ville (2001) in de Rotterdamse haven en Slave City (2005). De meest recente projecten zijn New Tribal Labyrinth en CryptoFuturisme (2013-2018). Het werk van Atelier Van Lieshout is te zien in toonaangevende musea over de hele wereld, waaronder het Stedelijk Museum (Amsterdam), Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), Prada Foundation (Milan), Ludwig Forum (Aachen), Folkwang Museum (Essen), Migros Museum für Gegenwartskunst (Zürich).

www.ateliervanlieshout.com

Over Stichting NDSM-werf
Ferrotopia is een project van Stichting NDSM-werf. De Stichting NDSM-werf heeft als opdracht het beheren en programmeren van het circa 10 hectare grote buitenterrein van de NDSM-werf. Ze regisseert, initieert, cureert, verbindt en stimuleert culturele activiteiten, met als primair doel de unieke identiteit van dit industriële gebied zichtbaar te maken en daarmee – als plek van blijvende tijdelijkheid en creatief experiment - een centrale positie in de culturele stad te geven.

www.ndsm.nl

Ferrotopia wordt mede mogelijk gemaakt met (financiële) ondersteuning van Mondriaan Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Gemeente Amsterdam, Stichting Doen / BankGiro Loterij Fonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Gemeente Amsterdam Stadsdeel Noord, Fonds 21, Pllek, Brand Bier en Beamsystems.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Leve onze grote vriend ‘Den Dood’


De zon komt op, op en op. En duikt weer onder.
Al miljarden jaren lang. De zon is eeuwig.
De zon komt op, op en op en duikt weer onder.
Al biljoenen jaren lang. Onze zon is oneindig.

Alleen wij stervelingen
– zij die sterven gaan, groeten U -
leven
geen fractie met duizenden nullen
achter de komma van een seconde.

Zelfs de arme eendagsvlinder
is stukken beter af dan wij.

Na zo’n kleine honderd jaar (in mensenjaren)
is ons leven op. Op is op, nietwaar?
In een flits van een gebroken zonnestraal.

Voor ‘Den Dood’ hoeft niemand meer te vrezen.
Onze ‘Vriend Den Dood’ is de grote bevrijder
van onze aardse, soms helse, kommer en kwel.

Het is ‘Mister en Missis Ouderdom’
die wij moeten vrezen.
Zo geniepig, zo snel,
met al hun gebreken en pijnen.
Geen ontsnappen aan. Voor rijk noch arm.

Hoe ouder en ouder, hoe stokouder,
hoe groter onze angsten.
Om tenslotte als verscheurd perkamentpapier
te verschrompelen
onder die schijnbare meedogenloze,
harteloze koperen ploert.

De mens komt op, op en op.
En duikt weer onder.
Een mensenleven lang.

Zie onze bevrijder.
Leve onze grote vriend ‘Den Dood’.


Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties