Garage Rotterdam met buitenlandse kunstenaars

7170-garage-rotterdam-met-buitenlandse-kunstenaars

Detached Involvement van 20 april t/m 8 juli 2018, met werk van Max Cole (US), Kristien Daem (BE), Michel François (BE), Philip Janssens (FR), Inge Meijer (NL), Marina Pinsky (RU), Raniero Vrancken (NL), Blaine Western (NZ).

Garage Rotterdam presenteert vanaf 20 april 2018 de groepstentoonstelling Detached Involvement, samengesteld door de voor Garage Rotterdam nieuwe curator Bas Hendrikx. Acht kunstenaars tonen hun werk in een tentoonstelling over kunstwerken die niet via de gebruikelijke weg bekendheid hebben vergaard. (Zie onder artikel voor grote poster)


Van de meeste kunstwerken is hun geschiedenis duidelijk: van de studio van de kunstenaar vinden ze via tentoonstellingen hun weg naar het publiek. Echter, in Detached Involvement staan kunstwerken centraal waarmee de toeschouwer niet via de gebruikelijke weg in aanraking is gekomen. Soms werden ze enkel waargenomen vanuit een ooghoek, in film of op een poster. Andere verdwenen na verloop van tijd in de coulissen.

Beeld: Kristien Daem, Case Study #1: Notations for Galerie Heiner Friedrich, Köln, 1976 (not executed) by Fred Sandback.

Detached Involvement draait om rekwisieten, replica’s, verloren gewaande objecten en nooit uitgevoerde projecten. Gaandeweg evolueren of vergaan de kunstwerken en objecten, door gebrek of overdaad aan zichtbaarheid.

Een voorbeeld daarvan is de abstract minimalistische schilderkunst van Max Cole die bekend staat om haar geometrische werken: een oeuvre waar ze al decennialang aan werkt. Haar schilderij Montana heeft ooit bij veel mensen in het centrum van hun aandacht gestaan. In 1980 figureerde het schilderij namelijk als rekwisiet in de film Stardust Memories van Woody Allen. In één van de scènes zien we Woody Allen ruziën met zijn partner, met Max Coles schilderij Montana als stille getuige. Het schilderij is daarna verkocht en is nooit meer tentoongesteld.

Ook het werk van Kristien Daem is via een omweg tot stand gekomen. Daem voert vaker niet-uitgevoerde projecten van kunstenaars uit. Zo ontstond ook het werk Case Study #1: Notations for Galerie Heiner Friedrich, Köln, 1976 (not executed) by Fred Sandback. Dit project baseerde ze op twee tekeningen van Fred Sandback die hij maakte op de plattegrond van de galerie van Heiner Friedrich in Keulen. Aan de hand van fotografie blaast Kristien Daem zijn project nieuw leven in.

De tentoonstelling Detached Involvement biedt een blik op de omstandigheden die deze objecten en kunstwerken hebben gevormd. Hoe heeft het dubbelleven van deze werken hun eigen status beïnvloed?

Nieuwe curator
Bas Hendrikx is de nieuwe curator van Garage Rotterdam. Hij heeft onder meer tentoonstellingen gemaakt voor De Appel (Amsterdam), Impakt (Utrecht), Skulptur Bredelar (Bredelar, Duitsland), Marres (Maastricht), CIAP Kunstverein (Hasselt, België), en museum De Domijnen (Sittard). Zijn publicatie Authenticity? Observations and Artistic Strategies in the Post-Digital Age verscheen in 2017 bij uitgeverij Valiz. Bas heeft veel met digitale kunst gewerkt voor onder andere stedelijk.nl, deappel.nl en impakt.nl. Bas is de voormalig curator van P/////AKT. Momenteel werkt hij ook aan Kunsthalle Amsterdam.

Activiteiten bij de tentoonstelling

20 april 2018, 20.00 uur: Opening tentoonstelling

2 juni 2018, 16.30 uur: Brandstof | i.s.m. Poetry International

29 juni 2018, 18.00 uur: Natafelen | Detached Involvement


Garage Rotterdam

Goudsewagenstraat 27, 3011 RH Rotterdam

www.garagerotterdam.nl

Open: woensdag t/m zondag, 12.30 tot 17.30 uur.

Toegang: € 2,- (gratis met Museumkaart of Rotterdampas)

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Tekort aan politie


Met het dagelijkse grote gebrek

aan respectvol gezag

met de daarbij hoognodige alom

gerespecteerde gezagsdragers


Is onze stad

niet meer van ons


JP

  • Nieuw

  • Reacties