‘Vrouwelijkheid is een kracht!’

7153-vrouwelijkheid-is-een-kracht

Jeugdtheater Hofplein maakt opnieuw spraakmakende voorstelling: LILITH

Afgelopen zaterdag is de voorstelling Lilith in première gegaan. Zien? Absoluut!

De voorstelling zoemt in op alle flauwekul waar vrouwen vandaag de dag mee te maken hebben. En valt op door de empowerment die vooral de jonge meiden op het podium fundamenteel voelbaar maken. Met een energiek spektakel vol muziek, licht en spel weten ze de positie en rol van de vrouw in de maatschappij duidelijk te maken. Internationaal theatermaker Gregory Caers zorgt met Lilith voor een nieuwe spraakmakende voorstelling in het Hofpleintheater.

Positie en rol van de vrouw
Nog steeds -en misschien zelfs meer dan ooit- staat de positie, de rol, de waardigheid en het recht van de vrouw wereldwijd ter discussie. In bepaalde landen moeten meisjes en vrouwen nog steeds vechten om te stemmen, naar school te gaan of auto te rijden. In Lilith verzamelt Hofplein meisjes en vrouwen van alle leeftijden en achtergronden. Niet als politiek statement, niet als slachtoffer maar gewoonweg als krachtig en energiek wezen.

Kracht van de jongeren
Het persoonlijke verhaal van alle speelsters geeft deze voorstelling vorm. Gregory Caers -“Hetgeen wat je ziet in Lilith komt grotendeels uit de jongeren zelf. Ik heb dat gepolijst, maar het is hún materiaal.” Hofplein bewijst dat ze als jeugdtheater prima in staat is een maatschappelijk thema als deze op te pakken. Mooi detail is dat de cast van Jeugdtheater Hofplein voor deze productie speciaal is uitgebreid met een aantal volwassen dames, waaronder Annette Lecomte, oud-directeur onderwijs Hofplein Rotterdam.

Gregory Caers: meester in actuele thema’s
Na het succes van De loop der dingen (met optredens o.a. op Lowlands en in Luxortheater) raakt Caers in Lilith kwesties aan als respect en gelijkwaardigheid. Samen met coregisseur Zoscha Van Erkel en Jeugdtheater Hofplein zorgt hij voor deze high-energy-performance. Kenmerkend voor Caers’ manier van werken is de fysieke beweging van de massa. Zijn voorstellingen kennen geen hoofdpersonen en de interpretaties van de verhaallijn is voor iedere toeschouwer anders.

Rotterdamse Great Girls
“Vrouwelijkheid is een kracht en wordt vaak als belemmering gezien. Dat is zo jammer. Ik hoop met deze voorstelling juist het tegenovergestelde te laten zien!”- Caroline Pietermaat, Hofplein Rotterdam. Onder de première-bezoekers waren een flink aantal Rotterdamse vrouwen die tevens inspiratie zijn geweest voor de makers van Lilith. Denk aan ‘Great Girls’ als Jacqueline Prins (Directeur emancipatie OCW), Ina Sjerps (algemeen directeur van Gemeente Rotterdam) en Mariette Hamer (Voorzitter SER) met dochter Iris (19 jaar) “Iedere vrouw zou deze voorstelling moeten zien, al is het alleen maar als herkenning en ondersteuning van je hele vrouw-zijn!”

Ook voor mannen! - Derek Otte, stadsdichter Rotterdam
“Ik liep al langer met het idee een gedicht als ode aan de vrouw te schrijven. Ben heel trots dat ik door deze voorstelling mijn dichterlijke kunsten nu eindelijk voor de vrouw kan inzetten. Anno 2018 is gelijkwaardigheid nog steeds niet de dagelijkse realiteit. Iedereen moet deze voorstelling zien!’

Goed om te weten
DataLilith is t/m 29 april te zien (op vrij, zat, zon)
Tijdendiversen, zie hofpleintheater.nl
LocatieHofpleintheater, Benthemplein 13, 3032 CC Rotterdam
Leeftijd12-99 jaar
Ticketshofpleintheater.nl


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Joost Swarte in de Kunsthal & Meijer Wery op de Oude Binnenweg


Fotograaf Wim de Boek stuurde ons ter gelegenheid van de expositie van tekenaar Joost Swarte in de Kunsthal - zie elders in deze krant - een foto toe van de muurschildering van jazzsaxofonist Meijer Wery, die aan de Oude Binnenweg hangt. De muurschildering werd onthuld in 2017 en is gemaakt door Joost Swarte. Sinds 2013 verschijnen op en rond de Oude Binnenweg regelmatig portretten van overleden Rotterdamse jazzmuzikanten. Samen vormen ze een ‘jazzy’ route over de meest Rotterdamse straat van Rotterdam.

In de jaren dertig was Meijer Wery was saxofoondocent aan de Muziekscholen Maatschappij ter Bevordering der Toonkunst (directeur Willem Feltzer). Het muzieklyceum van Willem Feltzer startte in april 1929 als eerste in Nederland een jazzopleiding met o.m. Meijer Wery en trompettist Eddy Meenk als jazzdocenten.

In het begin van de jaren dertig maakte Meijer Wery deel uit van The Famous Band van de slagwerker en accordeonist Philip Willebrandts. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde Meijer Wery basklarinet in het Joods Symfonieorkest en wist hij te ontsnappen uit de Hollandsche Schouwburg waar de joden werden bijeengebracht om op transport gesteld te worden naar de vernietigingskampen. Nadat het hem gelukt was zich als ‘half jood’ te laten registreren, kon hij gaan werken bij het Goois Symfonieorkest. Meijer Wery overleed 14 oktober 1978 op 86-jarige leeftijd in Rotterdam.

Zie ook: http://www.r-jam.nl/portfolio/meijer-wery-door-joost-swarte/ en www.kunsthal.nl

Foto van de muurschildering is van Wim de Boek.

(van de redactie)

  • Nieuw

  • Reacties