Voorjaarssalon in Pulchri Studio

Voorjaarssalon
uitreiking Jacob Hartog Prijs 2018

De Voorjaarssalon met werk van leden van Pulchri Studio wordt zaterdag 7 april om 17.00 uur geopend. In de bovenzalen van Pulchri Studio wordt recent werk geëxposeerd van schilders, grafici, beeldhouwers en fotografen.

Zoals gebruikelijk heeft de Voorjaarssalon geen vast thema. Alle Pulchri-leden kunnen werk naar eigen keuze inzenden. Deze ingezonden kunstwerken dingen mee naar de Jacob Hartogprijs 2018, die beschikbaar wordt gesteld door de Jacob Hartog Stichting.

Het doel van de Jacob Hartog Stichting is het bevorderen van de beoefening van en de belangstelling voor de beeldende kunst, vooral de schilderkunst, de beeldhouwkunst en de grafiek. Dit gebeurt door de jaarlijkse toekenning van een prijs aan een kunstenaar, lid van de Vereniging van beeldend kunstenaars, het Schilderkundig Genootschap Pulchri Studio in Den Haag.

Bovenzalen, 7 t/m 29 april 2018

NB: Pulchri is gesloten op Koningsdag (27 april)

Pulchri maakt gebruik van de KunstKoop regeling van het Mondriaan Fonds

"Polycephaly - I. Southwood feat. I. Southwood”

De tentoonstelling wordt geopend op 24 maart om 15.00 uur door Professor David Southwood, former director of Science and Robotic Exploration at the European Space Agency.

Ian Southwood (b. 1948, UK) is a photorealist painter and has been a member of the Pulchri Studio since 2004. Southwood uses photographs as a reference for his paintings, a practical way of isolating and focusing on a fragment of reality.

“I find that the edge of the stretched canvas is imprecise and arbitrary, so I inset the edge of the painted image, leaving a border of white primed canvas. This is not just a painted frame, but a way of establishing an exact perimeter. Often I use an airbrush to help make paintings without a particular "handwriting" or style. My paintings reaffirm the rational - the mundane, everyday, material world.”

Since 2012, Ian has been collaborating with daughter, Isabelle Zhizhi Southwood (b. 1990, UK). In 2015 they made "What my Mum saw when she was off her face on morphine painted by my Dad". This was a way of documenting the persistent waking dream that Isabelle's mother and Ian’s wife, Meg, had experienced after undergoing major surgery. The processes that Meg, Ian and Isabelle went through in the making of this painting functioned as a unifying act for the family in a time of trauma and aftershock.

Ian and Isabelle have made several other works together, always utilising their different perspectives and skills to challenge, reinvigorate and support each other’s artistic practices.

Voorhoutgalerie, 24 maart t/m 17 april 2018

Pulchri maakt gebruik van de KunstKoop regeling van het Mondriaan Fonds

www.iansouthwood.co.uk - www.izsouthwood.com)

Photo: "What my Mum saw when she was off her face on morphine painted by my Dad", acrylic on canvas, 82 x 122cm, 2015 - 2018. A collaborative work by Isabelle, Meg and Ian Southwood

Bergische Kunst-Genossenschaft bezoekt Pulchri

De tentoonstelling wordt geopend door mevrouw Verena, gravin von Roedern, plaatsvervangend ambassadeur van Duitsland.

Op zaterdag 24 maart opent om 16.00 uur de uitwisselingstentoonstelling van Pulchri met het BKG (Bergische Kunstgenossenschaft) Wuppertal. Deze tentoonstelling is het startschot van een uitwisseling waarbij een selectie van BKG kunstenaars in de Klinkenberg zalen 1&2 tentoongesteld zal worden. Op een latere datum in het jaar zal een selectie van Pulchri kunstenaars worden uitgenodigd om naar de tentoonstellingsruimte van het BKG in Wuppertal te komen.

Het Bergische Kunstgenootschap werd in 1905 gesticht en is daarmee een van de oudste Kunstenaarsverenigingen van Duitsland. De stuwende krachten achter deze oprichting waren de directeuren van het von der Heyt Museum en de Kunstvakscholen in Elberfeld en Barmen. De tentoonstellingen vonden met regelmaat plaats in de Kunsthal Barmen. Met de Nationaalsocialistische machtsovername werd de BKG verboden. Hun kunst werd in het fascisme als entartetgezien en verdween uit de openbaarheid. Na de oorlog vonden de kunstenaars elkaar weer en de thuishaven werd de Studio in de Kunsthal in Barmen (thans een stadsdeel van Wuppertal).

Vele, over de grenzen van Wuppertal bekende en betekenisvolle kunstenaars zoals Otto Coester, Ernst Oberhoff en Paul Wellershaus, die les gaven aan de Academie in Düsseldorf of andere Kunstacademies, waren lid van het BKG.

Tegenwoordig bestaat het BKG, waarvan de studio zich thans in het Kolkmannhaus bevindt, uit 24 kunstenaar-leden en wordt door sponsoren ondersteunt. Buiten de traditionele “Wintertentoonstelling” om organiseert het BKG met haar leden en gastkunstenaars negen tot tien tentoonstellingen per jaar die zich met hedendaagse en kritische thema’s uiteenzetten. In het “Jungen Forum” biedt het BKG studenten en net afgestudeerden van Academies de mogelijkheid om ervaring op te doen in het tentoonstellen. Het BKG onderhoudt contacten met kunstenaars en kunstverenigingen van partnersteden van Wuppertal en organiseert regionale en internationale uitwisselingen.

De deelnemers aan de eerste tentoonstelling in de Klinkenberggaleries zijn: Frank Ifang, Michael Alles, Leif Skoglöf en Guido Lipken.

Klinkenberggalerie I&II, 24 maart t/m 15 april

Pulchri maakt gebruik van de KunstKoopregeling van het Mondriaan Fonds

Grada Bouman: Landgoed Ter Horst - meer dan een jeugdherinnering

De tentoonstelling wordt geopend op zaterdag 24 maart om 17.00 uur.

De eerste keer dat Grada Bouman op het landgoed Ter Horst in Gelderland kwam was in 1934, zij nog maar vijf jaar oud, zij ging logeren bij haar oom en tante.

“Die eerste keer was een openbaring voor me en ik ben er mijn hele leven blijven komen”, vertelt Grada. “In de oorlog heb ik er zelfs een tijd gewoond, mijn moeder bracht me er om aan te sterken.Tijdens mijn volwassen leven was een paar weken Ter Horst vaste prik. Meestal hoogzomer, maar ik ging er ook graag heen in de winter. Vlak na de oorlog ging ik er liftend heen, met Canadese militairen in een vrachtauto of ik ging op de fiets. Later ging ik met mijn auto. De laatste keer dat ik op het landgoed was is ongeveer tien jaar geleden. Landgoed Ter Horst is mijn hele leven een plek geweest om tot rust te komen en van de natuur te genieten. Ik werkte er wel altijd, ik zat altijd te schilderen. De aquarellen die ik er maakte heb ik nooit geëxposeerd. Zo hield ik mijn wereldje in Ter Horst een beetje geheim en voor mijzelf. Het was wel altijd het plan om het ooit eens te exposeren. Nu ik vier jaar geleden een ongeluk kreeg en ik niet meer zo makkelijk naar Ter Horst zal komen, is het moment daar om u deelgenoot te maken van dit prachtige landgoed waar ik alleen maar mooie en fijne herinneringen aan heb.”

Iedereen is van harte uitgenodigd om met Grada op zaterdag 24 maart haar aquarellen van landgoed Ter Horst te komen bekijken!

Grada Bouman, Pulchri-lid sinds 1974, over haar werk:
"De tegenstelling tussen de schijnbaar toevallige en grillige vormen in de natuur en van vegetatie en de meer geometrische vormen van architectuur blijft mij boeien en dat vindt vaak zijn weerslag in mijn werk. Verder vind ik de sfeer of stemming en het mysterie in wat ik om mij heen zie of het nu mensen, dieren, luchten of planten betreft, erg belangrijk. Ook dit komt vaak mee in mijn werk zodat je het zou kunnen typeren als "poëtisch realisme."

Martin Groen:
"Eind jaren tachtig heb ik aquarellessen gevolgd bij Grada Bouman. Zij had haar atelier op de prachtige buitenplaats De Voorde in Rijswijk. Vol met respect keek ik naar haar aquarellen van tuinen, waar zij gedetailleerd de planten in tal van groentinten schilderde en het licht uitspaarde. Tijdens haar lessen kregen we volledig de vrijheid om onze onderwerpen te kiezen. Dat was bij Grada geen probleem. Haar atelier stond immers vol met tal van potjes en kannetjes. Voldoende voer voor een stilleven. Bij mooi weer werkten we buiten op het landgoed, tussen de springbalsemien en de hortensia’s. Daar genoot Grada zichtbaar, want zij vond haar inspiratie in de natuur. De Voorde was dan ook de perfecte plek voor haar. Grada liet je lekker je gang gaan en was zelf ook vaak bezig. Soms liep ze rond, schonk koffie in en keek over mijn schouder naar mijn werk en maakte dan een rake opmerking. Deze opmerking zette mij dan aan het denken en daardoor ging ik het anders aanpakken. Ooit ben ik begonnen met het schilderen van portretten. Tegenwoordig exposeer ik regelmatig in binnen- en buitenland met grote schilderijen, opgezet met een paletmes in een sterk impressionistisch handschrift en richt ik mij steeds vaker op de kleurrijke natuur en dat is in die periode bij Grada, in en rond haar atelier bij De Voorde, begonnen. Dank daarvoor!!!"

Tuingalerie, 24 maart t/m 17 april 2018

Pulchri maakt gebruik van de KunstKoopregeling van het Mondriaan Fonds

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Meeroken (2) is nog dodelijker


Roken is dodelijk.

Meeroken is nog dodelijker.


Wonen in Rotterdam staat gelijk

aan het meeroken van 7 sigaretten

per dag, elke dag weer.


Onzichtbaar (roetzwarte longen)

fijnstof is de grote dooddoener.


Vluchten kan niet meer.


Advies Milieudefensie:

‘Pik nog even een zonovergoten

geheel rookvrij terrasje

op de maan’


Of: ‘STOP NU, onmiddellijk,

met ademhalen!’



Jim Postma

  • Nieuw

  • Reacties