Expo over genderdiversiteit

Tentoonstelling over genderdiversiteit van nieuwe curator met werk van Pauline Boudry & Renate Lorenz, J&B, Luiz Roque en Pallavi Paul

Garage Rotterdam start het nieuwe culturele seizoen met de opening van de groepstentoonstelling Nora. Vanaf 1 september 2017 presenteert de voor Garage Rotterdam nieuwe curator Sjoerd Kloosterhuis een tentoonstelling over genderdiversiteit en het recht op individuele vrijheid. Met de getoonde video’s en installaties heeft de tentoonstelling de ambitie om bij te dragen aan een grotere zichtbaarheid van genderdiversiteit.

Nora
Op uitnodiging van curator Sjoerd Kloosterhuis tonen vijf kunstenaars hun werk in de nieuwe tentoonstelling Nora. De titel van de tentoonstelling verwijst naar de hoofdpersoon uit Henrik Ibsen’s toneelstuk ‘Een Poppenhuis’ uit 1879. Nora had de moed om op zoek te gaan naar haar eigen identiteit en durfde daarmee haar individuele vrijheid na te streven. Door het sterke karakter van de hoofdpersoon groeide het toneelstuk uit tot een icoon van de wereldwijde vrouwenemancipatie en een pleidooi voor individuele vrijheid.

De zoektocht naar identiteit is tijdloos én niet enkel voorbehouden aan vrouwen. In een hedendaagse uitvoering van ‘Een Poppenhuis’ zou ook een man of een persoon met een minder traditionele genderidentiteit de rol van Nora kunnen spelen. Er is de afgelopen jaren meer openheid ontstaan rondom verschillende vormen van seksualiteit. Desondanks bestaat hierover bij het grote publiek nog veel onwetendheid. Dit heeft als direct gevolg dat personen die niet binnen de binaire man-vrouwverdeling passen tijdens hun zoektocht naar hun identiteit vaak te maken krijgen met onbegrip, discriminatie en sociale uitsluiting.

De groepstentoonstelling Nora bekritiseert de gangbare overtuiging dat identiteit onveranderlijk is. De tentoonstelling heeft de ambitie om met de getoonde video’s en installaties bij te dragen aan een grotere zichtbaarheid van genderdiversiteit. Om meer begrip voor genderdiversiteit te creëren is het belangrijk dat interseksualiteit zichtbaarder wordt. Dit is de enige manier waarop ook deze groep Nederlanders in de toekomst beter gebruik kan gaan maken van haar individuele vrijheid en veilig opzoek kan gaan naar haar identiteit.

De tentoonstelling Nora is te zien van 1 september t/m 29 oktober 2017.

Met werk van…
Pallavi Paul’s (India, 1987) film “Cynthia Journey” was recent te zien tijdens Contour Bienale (Mechelen) en is komend jaar opgenomen in het AV Festival in Newcastle. Haar werk werd o.a. getoond in Tate Modern, Londen en Whitechapel Gallery.

In de afgelopen jaren had Luiz Roque (Brazilie, 1979) meerdere groep en solo shows in vele toonaangevende Braziliaanse kunstinstellingen. Gelijktijdig met de show bij Garage Rotterdam heeft Roque solo-tentoonstellingen bij zowel Tramway, Glasgow als bij Mendes Wood in Brussel.

Renate Lorenz & Pauline Boudry (Zwitserland) zijn een kunstenaarsduo werkend vanuit Berlijn. Hun werk is veelvuldig gezien geweest in toonaangevende kunstinstellingen en bienales zoals Het Van Abbemuseum, Kunsthalle Zurich, Museo Reina Sofia, Castello de Rivolo, Tate Modern, de Gwanhju Bienale (2016), de Venetie Bienale (2011) en Palais de Tokyo.

J&B is een Rotterdams kustenaars duo dat bestaat uit Jacob GD en Bert Frings. Hun werk was afgelopen jaren te zien in TENT Rotterdam, TETEM Enschede, Zic Zerp Gallerie Rotterdam, Ei! Espai d'ímpulsio Barcelona, Hear Rooms, Galleria Spazioersetti, Udine en Walgenbach Art & Books Rotterdam.

Nieuwe curator
Garage Rotterdam presenteert naast een nieuwe tentoonstelling vanaf 1 september ook weer een nieuwe curator. De tentoonstelling Nora is de eerste in een reeks van drie tentoonstellingen van curator Sjoerd Kloosterhuis. Sjoerd Kloosterhuis studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en begon zijn carrière in de kunstwereld als assistent bij Diana Stigter en David van Doesburg. Hij kreeg hier al snel de vrijheid om zelfstandig shows te maken in de project ruimte van de galerie. De laatste show die Sjoerd bij Stigter van Doesburg maakte was "Semiotics of thé Kitchen" met werk van onder meer Martha Rosler, Frances Stark, Tala Madani en Loes van der Horst. Tussen 2014 en 2017 was hij mede-eigenaar van galerie Jeanine Hofland in Amsterdam en sinds eind 2016 is hij als curator verbonden aan de nieuwe project space Rozenstraat- a rose is a rose is a rose, in Amsterdam. Hier opent in het najaar van 2017 een door hem gecureerde show van Grace Schwindt.

5 jaar Garage Rotterdam
Na de tentoonstelling Humble is Nora de tweede tentoonstelling in het jubileumjaar van Garage Rotterdam. Al vijf jaar staat de tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst van hoge kwaliteit. In de oude Volkswagen garage in het centrum van Rotterdam presenteerden acht verschillende curatoren de afgelopen jaren 22 tentoonstellingen, met daarin ruim 180 nationale en internationale kunstenaars.

Kunst is een motor, dat was én blijft de overtuiging. Om de wereld op een creatieve manier te zien, om verdieping te vinden, jezelf te verrassen en te reflecteren. Uit deze overtuiging is Garage Rotterdam vijf jaar geleden ontstaan en wordt er sinds de dag van vandaag gewerkt aan een veelzijdig en visueel intrigerend tentoonstellingsprogramma, waarbij zowel beginnende als gerenommeerde kunstenaars én curatoren de kans krijgen zich te presenteren en ontwikkelen.

Bekijk op de website nog eens alle tentoonstellingen van de afgelopen vijf jaar in het archief met de catalogi: http://garagerotterdam.nl/catalogi/

Activiteiten bij de tentoonstelling

Vrijdag 1 september 2017, 20.00-23.00 uur

Opening tentoonstelling

Vrijdag 13 oktober 2017, 20.00 uur

Brandstof

Garage Rotterdam

Goudsewagenstraat 27, 3011 RH Rotterdam

www.garagerotterdam.nl

Open: woensdag t/m zondag, 12.30 tot 17.30 uur. Toegang: € 2,-

Jan Tak :
Genderdiversiteit moet ik daarvan weten?
Ik zie om me heen alleen maar mensen en dat is voor mij voldoende. OK zie liever een leuke vrouw dan een lelijke kerel maar voor de rest is het mij om het even.
Waarom moet ik weten wat uw afwijking is? Het interesseerd mij niet en voor mij is het in hokjes plaatsen van mijn medemens zonder meer verwerpelijk.

dinsdag 18 jul 2017

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Nagekomen Pinksterverhaal

(door Torcque Zaanen)

Er waren eens twee broers. De oudste, een harde werker, fanatieke kerkganger, geen slecht woord over te zeggen. Zijn broer daarentegen zoop als een ketter, hoerde en snoerde, werkschuw, en deed alles wat God (of de priesters) verboden hadden. De oudste broer waarschuwde de jongste dat als hij zo door zou gaan, hij nog eens in de “Hel” zou komen. De jongste lachte hem dan alleen maar uit.

Op een dag was het zover. Na het drinken van z’n laatste borreltje werd de koets geprepareerd om hem naar zijn laatste rustplaats te begeleiden die, gezien zijn levensstijl, niet meer en niet minder dan de “Hel” betekende. Na enkele jaren in de “Hel” doorgebracht te hebben besloot hij op een dag wat verkoeling te zoeken en de benen te strekken. Na een kleine wandeling kwam hij bij een stenen muur die volgens zijn gevoelens weleens de scheiding tussen “Hemel” en “Hel” zou kunnen zijn.

Bij nader onderzoek ontdekte hij zowaar een stoffig raampje. Hij maakte het schoon en toen hij er doorheen kon kijken, kreeg hij bijna een hartstilstand. Het leek het er even op dat hij voor de tweede keer de kraaienmars zou blazen. Want wat zag hij daar, door dat smoezelige raampje... ja, z’n oudste broer, de broer die altijd zo netjes was geweest, hard gewerkt had, altijd trouw naar de kerk ging, die broer stond daar met een bezem in z’n handen, bezweet als een otter de grond te boenen.


Om de aandacht te trekken van z’n broer klopte hij met een rond slingerende bierfles zo hard hij kon op het raampje. Als bij toeval keek zijn broer op om te zien waar dat geklop vandaan kwam en zo keek hij zijn jongere broer in de ogen. Wat een verrassing, ja, hij was er wel blij mee, het was alleen jammer dat de afscheiding ertussen zat.

Ook al ging het moeilijk, ze konden toch nog wat ervaringen uitwisselen. De oudste broer maakte zich ook nu nog zorgen over z’n broertje, maar deze wuifde alle zorgen weg door te zeggen dat hij het enorm getroffen had: ‘al mijn vrienden en vriendinnen zijn hier, de hoertjes, de kroegbaas, ja eigenlijk iedereen en we vermaken ons best, alle drank is gratis, lekker eten en noem maar op, nee ik heb het best naar mijn zin.’

‘Maar tussen twee haakjes, wat doe jij daar in hemelsnaam met een bezem in je handen?’ ‘Nou, ja,...eh, kijk…’ begon z’n oudste broer verlegen, ‘het is hier erg groot en de boel moet schoon gehouden worden. Iemand moet het toch doen.’ ‘Hoe bedoel je, doen die anderen dan helemaal niks?’ De oudste broer keek hem vragend aan: ‘Hoe bedoel je: die anderen, welke anderen?’ ‘Nou gewoon,.. de anderen.’ ‘Nou nee,.... er zijn geen anderen, ik ben hier helemaal alleen.’ En hij nam zijn bezem weer op en veegde rustig door alsof hij zijn hele leven niets anders had gedaan.


  • Nieuw

  • Reacties