Verloren kunst schreeuwt om Wederopbouw Museum

6462-verloren-kunst-schreeuwt-om-wederopbouw-museum

(Door Zettie Leeuwenburgh)

Rotterdam - Een brede glimlach vliegt over het gezicht van Lito van Reede, de zoon van de vorig jaar overleden Rotterdamse lithografisch kunstenaar Johan van Reede (95). "Ik heb goed nieuws gekregen. 'De Vogelboom', een mozaïek van mijn vader in het Beatrixbad van het Oostelijk Zwembad in Rotterdam-Kralingen, dat wordt opgeknapt, blijft behouden voor nieuwe generaties Rotterdammers. Het heeft mijn vader heel veel pijn gedaan, dat er zoveel van zijn kunstwerken waren verdwenen, zonder enige voor-aankondiging.¨ (Foto: Jan van Helleman)


De wonderen zijn de wereld nog niet uit. De ´sloopziekte´, waaronder Rotterdam al jaren lijdt, lijkt iets minder te worden. (Foto hiernaast: Jan van Helleman)

Toch is Lito van Reede terecht niet tevreden. De vakdocent tekenen in het VO, Rotterdam én ´wederopbouw-kind´ streeft naar een speciaal museum over de wederopbouw van Rotterdam. ¨Als toeristen in Amsterdam komen, is het Anne Frankhuis één van de eerste musea, waar zij naar toe willen. De geschiedenis trekt duizenden bezoekers, die precies willen weten wat er is gebeurd en hoe de familie Frank leefde.

Zo´n mooie trekpleister kunnen we in Rotterdam ook goed gebruiken. Het fraai opgeknapte Schielandhuis, dat stamt uit de zeventien eeuw, zou er heel geschikt voor zijn. Zeker nu er half april een brasserie bij komt, waar toeristen én Rotterdammers kunnen neerstrijken om nog eens rustig over de geschiedenis van Rotterdam na te kunnen denken.¨

Lito van Reede gaat niet over één nacht ijs. Hij draagt nog meer mogelijkheden aan. ¨Ook een deel van het Verhalenhuis, waar de befaamde fotograaf/lithograaf Wally Elenbaas een tijd heeft gewoond, zou als museum kunnen worden ingericht. (Foto hiernaast: Jan van Helleman)

Het Museum Rotterdam zou ook een mooie ruimte zijn. Er is meer dan genoeg materiaal, zoals de maquette van Rotterdam voor handen. Niets is echter bij elkaar gezocht en te zien, zelfs het beroemde boekje ´Rotterdam, van Vissersdorp tot Wereldhaven´ ligt ergens in het Rotterdamse Archief opgeslagen. Het museum Boymans van Beuningen, dat tot nu toe nauwelijks aandacht heeft willen schenken aan de kunstwerken van overleden Rotterdamse kunstenaars, heeft ook werk in depot liggen. Ik vraag me altijd af waarom er in New York wél belangstelling voor is en hier, in eigen stad, niet”?

Er is hier zo weinig aandacht voor overgebleven kunst, dat zelfs het ´houtje-touwtje-springende meisje´, een muurschildering van Co van Westerik op de Coolsingel aan het vervagen is. Dat is ook het geval met ´De Bloem´ op de hoek van de Zaagmolenstraat/Derde Pijnackerstraat in Crooswijk.¨

Lito van Reede is niet de enige die droomt over een ´Museum van de Wederopbouw´. Oude en nieuwe, jongere Rotterdamse kunstenaars steunen hem. Alleen wordt de steun van de oude generatie steeds kleiner. (Foto hiernaast: Jan van Helleman)

Ook de Stadsdichter en voormalig gemeenteraadslid Manuel Kneepkens is een voorstander van het tentoonstellen van de schone kunsten in Rotterdam. Alsof hij een boodschappenlijstje bij zich heeft, somt hij op wat er aan kunst is verdwenen. ,,Allereerst het Marten Toonder Monument bij het Station Blaak. Dat is in 2014 tijdelijk opgeslagen. In 2016 zou het weer terugkomen, maar het is nog steeds weg.

De drie Gratieën, een geschenk aan Rotterdam van Bankier Mees op het Stadhuisplein, werd eveneens opgeslagen. Op de tekeningen van de nieuwe indeling van de Coolsingel heb ik deze ´schone dames´ niet kunnen ontdekken. Er gaan al een tijdje geruchten dat het beeld werd gestolen, en zelfs is opgedoken in Breda.¨

Manuel Kneepkens zucht eens en zegt dan: ,,Metaaldieven hebben al vaker een kunstwerk proberen te slopen. Het Erasmusbeeld op het Grote Kerkplein zou zijn omgevallen, maar in werkelijkheid werd het omgetrokken. Boven op de bol van Erasmus kun je nog een deukje zien, waar zomaar een ´neutje´ zou kunnen staan. De metaaldieven richtten ook aardig wat schade aan in het Arboretum bij de Honingerdijk.¨ Even haalt hij diep adem en vervolgt dan: ,,Weet je dat Rotterdam de eerste stad ter wereld had kunnen zijn met een ´Vredesstraat´?

In de Karel Doormanstraat waren tegels met schepen neergelegd die verwezen naar de Britse en Nederlandse handelsovereenkomsten. De eerste zes waren er niet genoeg om de hele straat te betegelen, maar er zouden er meer komen. Jammer genoeg waren er al vier verdwenen, voordat het zover was. Die bleken door stratenmakers gewoon ergens verdeeld over de zijstraten. Daarmee was de kans op de allereerste ´Vredesstraat´ verkeken. De tegels hadden beter veilig in een museum kunnen liggen.¨

De dichter in Manuel Kneepkens ´proeft´ als het ware de woorden ´Museum van de Wederopbouw´ zorgvuldig, en je ziet hem bijna denken: ´ja, dat smaakt goed, dat smaakt naar het museum dat Rotterdam zo hard nodig heeft´! (Foto hiernaast: 'De Vogelboom' van Johan van Reede in het Oostelijk Zwembad)

Jan Tak :
Ach we zijn het eens Jeroen "wij zijn twee uitersten op dezelfde Rotterdamse bodem :-)

Had ik het over de app "Rotterdamroute" op je mobiel en dat dit mijns inziens veel boeiender en informatiever kan, dacht ik als warhoofd eerste klas ineens:

Een jaar geleden hadden we het hier over een andere route tw. de Jazz route van Rotterdamse musici herdacht op de Oude Binnenweg en ook dat een portret van Rita Reys in de maak was.

Ik heb er nimmer meer van gehoord, ach kan aan mij liggen maar één ding is zeker Rotterdam maakt nooit iets echt af.Dus:
1e Wie weet of Rita al op de Binnenweg aanwezig is?
2e Zou het geen goed idee zijn om een Jazz-app te maken zodat je bij ieder portret de artiest in de oordoppen krijgt (alleen bij Viola dan wat zachter natuurlijk :-)
Mooie zondag allemaal

zondag 02 apr 2017

Jeroen Waardenburg. :
Op den 12 November werd de laatste mis gehouden, op den 14 nam men de beelden en altaren weg.CITAAT.

Wat maak jij je druk je bent toch zo ongelovig;tja als je slaafs de geschiedenisboekjes volgt die vol staan met leugens en bedrog .....zoek het lekker uit.

Nog maar een keer......


Gestolen goed gedijd niet.
Voorts dienen ze deze Kerk terug te geven aan de Katholieken dan wordt het weer een echte kerk en zij wederopbouw waardig.

O ja gewoon terug naar het onderwerp WEDEROPBOUW.


zaterdag 01 apr 2017

Hans Roodenburg :
Bij Spido is men duurder uit dan lid worden van World Ship Society Rotterdam Branch. Dat kost 35 euro per jaar, krijgt men het magazine thuis gestuurd (met veel Rotterdamse zaken uit het verleden) en viermaal per jaar een bijeenkomst met gratis koffie. Plus af en toe een excursie in de haven. Eenmaal per jaar organiseert de club met de Diane van Hans Malangiakis (ook lid!) de hele dag een rondvaart. Kosten per persoon 20 euro, inclusief lunch (met de traditionele bal gehakt). Zijn schip is gezelliger en een nog lekkere ouderwets partyschip. Prijswijzigingen even voorbehouden, maar net is besloten de contributie hetzelfde te houden.

zaterdag 01 apr 2017

Jan Tak :
!572
Het Volk, Godsdienstige begrippen, Spaansche dwingelandij en Spaansche Inquisitie, gevoegd bij de ombarmhartige godtergende wreedheden van Alba, onder elkander vermengde, zeide eensklaps met duizenden der Roomsche lere vaarwel en bleef in bezit der Kerk waarin het was toen het nog der Roomsche geloofsbekentenis was toegedaan. Aan het zeer geringe getal, die op de prediking van den zeer geleerden Martinus Ducanus, laatsten pastoor der Groote Kerk Rooms bleven, werd enen plaats vergund, waar zij hunne Godsdienst ongestoord konden uitoefenen.

Op den 12 November werd de laatste mis gehouden, op den 14 nam men de beelden en altaren weg.

Tot zover een stukje oude tekst waaruit blijkt dat de Rotterdammers er zelf genoeg van hadden , niks diefstal. Maar ik was er niet bij natuurlijk.

zaterdag 01 apr 2017

Jeroen Waardenburg. :
nu is de kerk van alle Rotterdammers. Dat is toch ook mooi.CITAAT.

Gestolen goed gedijd niet.
Voorts dienen ze deze Kerk terug te geven aan de Katholieken dan wordt het weer een echte kerk en zij wederopbouw waardig.

zaterdag 01 apr 2017

Rinus Vuik :
Ha die Jan, goedemiddag inmiddels(de tijd vliegt, ik kreeg vanmorgen nog een wekker naar m'n hoofd,ha,ha,ha).Serieus: Ja, ik bedoel inderdaad het nieuwe Stadstimmerhuis, en dat zou je dus kunnen inrichten voor een permanente tentoonstelling, maar dat zal niet gebeuren daar dit gebouw dus een totaal andere functie heeft!Een nieuw, strak gebouw misschien? Ik heb best wel ideeen wat betreft een deel van de inrichting ervan.Het sluit aan aan wat jij oppert: Het voor- en na de Tweede Wereldoorlog Rotterdam kan op heel veel manieren en met de huidige technieken worden weergegeven.Ook kunnen de bezoekers/toeristen een voorproefje van het hedendaagse Rotterdam worden voorgeschoteld. Zo kunnen oud- en nieuw Rotterdam uiteindelijk opgaan in de stad die het nu is, een stad die leeft en bruist, en nooit afgebouwd zal zijn.Een stad met de blik op de toekomst gericht. Rotterdam heeft behoefte aan een Wederopbouw Museum,tevens permanent monument.Ja, Jan...de Spido is niet meer wat het was: waardeloze rondvaarten nu!

zaterdag 01 apr 2017

Jan Tak :
Een gestolen kerk dus
"Onze" Laurenskerk was i.d.d van 1488 tot en met 1572 voor de katholieke Rotterdammers, daarna namen de hervormden het over. Maar daar ging wel een oorlog met de Spanjolen aan vooraf, oorlogsbuit dus :-)
Daarin heb je zeker gelijk en nu is de kerk van alle Rotterdammers. Dat is toch ook mooi.

Dimitte et Oblivisci,

zaterdag 01 apr 2017

Jan Tak :
Ha die Rinus goedemorgen :-)
Sorry dat ik niet duidelijk was, jij refereert denk ik aan het nieuwe Stadstimmerhuis ben er zelf nog niet geweest maar hoor slechts teleurgestelde reacties.Vraag me ook oprecht af wat je in een museum van de wederopbouw kan laten zien, behoudens de plaatjes.

Wat ik eigenlijk doel is dat de stad het ultieme levensechte tentoonstelling is van de wederopbouw zoals je vroeger op het Weena een rondrit kon boeken. Niets vervangt Rotterdam in het "echie"
Misschien een idee, langs de Katendrechtse Lagedijk staan/hangen op diverse plaatsen foto's van dezelfde locatie vroeger, dat zou in ons centrum wellicht ook een idee zijn.
Er is ook de wandelroute-app "rotterdamroutes.nl" met een foto en een verhaaltje maar ik mis de foto's/filmpjes van toen met op de oordoppen het geluid van heimachines. Dat kan met de huidige technieken veel realistischer.

Aanvullend in onze havens het tegenovergestelde want ik vraag me telkens weer af wat de Spido tegenwoordig aan de toeristen laat zien?

zaterdag 01 apr 2017

Jeroen Waardenburg. :
Zal je even helpen Jeroen.
Dit is wat ik bedoelde, als je andere informatie hebt hoor ik het wel.CITAAT.
Je hoeft ons niet te helpen wij weten heel goed waar wij het over hebben.

Het interieur van de kerk aan de Oppert is naar de Sint Petrus en Paulus gegaan;heeft niets met de parochie te maken Sinte Sinte Laurentius en Maria Magdalena die er uit gegooid zijn door de lekkere Hervormden (Hervormden /PKN zitten in een gestolen kerk) en als Parochie aan de Oppert terecht kwamen.De Sint Sinte Petrus en Paulus is een andere parochie.

zaterdag 01 apr 2017

Rinus Vuik :
Jan Tak@ Het 'museum'dat jij bedoelt mag nauwelijks de naam van Wederopbouw Museum voeren, want dat is het volgens mij niet.Het is een mooie ruimte, maar de wederopbouw van Rotterdam wordt er niet getoond, en wordt in een ruime zin aangewend, met wisselende exposities.Geen permanent overzicht van de wederopbouw van onze fraaie stad vanaf 1945 tot heden dus!
Een duidelijke oproep dit artikel, en mooi door Zettie neergezet!

zaterdag 01 apr 2017

Jan Tak :
Zal je even helpen Jeroen.
Dit is wat ik bedoelde, als je andere informatie hebt hoor ik het wel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oppertse_Kerk

http://paradijskerk.okkn.nl/pagina/95/de_geschiedenis_van_de_parochiearadijskerk

zaterdag 01 apr 2017

Jan Tak :
Nu ben ik een stuk wijzer :-)

vrijdag 31 maart 2017

Jeroen Waardenburg. :
Ja Jan je hebt het mis.

vrijdag 31 maart 2017

Jan Tak :
Overigens Jeroen je maakt mij, als liefhebber van het oude Rotterdam, in verwarring als je de St. Laurenskerk in één adem noemt met de Sint Laurentius Maria Magdalena aan de Lange Torenstraat, die laatste was volgens mij een schuilkerk welke werd ogevolgd door de Petrus en Pauluskerk aan de Nw. Binnenweg

Heb ik het mis?

En een "wederopbouw museum" hebben we toch al, het heet Rotterdam en is gratis toegankelijk. Niet te moeilijk doen.

vrijdag 31 maart 2017

Jan Tak :
Mooi dat dit mozaïek voorlopig is behouden maar helaas is muurkunst er zelden voor de eeuwigheid.

De Wallacefontein de "Drie Gratïen" is een leuk ding maar niets bijzonders Parijs heeft er nog honderd staan. Overigens is het niet verdwenen het staat op Zuid aan de Kaatsbaan.
Waarom daar? Geen idee

vrijdag 31 maart 2017

Jeroen Waardenburg. :
Zettie Leeuwenburgh dank voor dit schrijfsel.
Ten eerste Het Marten Toonder Monument is nog steeds niet terug geplaatst maar zo is er nog wel meer wat verdwenen is;ach op het stadhuis en Dienst Gemeentewerken zitten nu eenmaal niet de slimste.

Ook zou men is op moeten houden echte mooie wederopbouw gebouwen zo maar af te breken wat niks is mag zo weg en zet er in der daad een prachtige wolkenkrabber neer ,hoe meer Hoogbouw hoe beter.

Van de niet profane gebouwen die er niet meer zijn maar wel echte mooie weder opbouw was de RK Sinte Rosalia/Bosjeskerk en de OK Sinte Laurentius Maria Magdalena Nobelstraat.Dan had je ook nog de Hervormde Pauluskerk waar een nieuwe kerk voor in de plaats. Voor het die het nog niet weten de zogenaamde Sint Laurens Kerk heeft twee namen (maar ja weet de PKN veel) en dat is de Sinte Sinte Laurentius Maria Magdalena. Ook weder op gebouwd maar nu een van binnen een rariteitenkabinet.

Weder op bouw heeft geen behoefte aan een Museum maar aan werkelijk weder opbouw kunstbeleid.

vrijdag 31 maart 2017

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

All in the family

Als je heel toevallig
In hetzelfde nest
geboren bent

Wat is toevallig?

Wil nog niet zeggen
dat je broers en
zussen hebt.


Jim Postma

  • Nieuw

  • Reacties